Volumele de traversări cu feribotul din ultimii ani au fost afectate de numeroși factori – pandemia din 2020, Brexitul din 2021, greva P&O Ferries la început de 2022, dar și intrarea pe piața a unui nou operator pe Canalul Mânecii (Irish Ferries) – așa cum explică Dana Antohi, COO Affinity Division.
Ca efect al începutului de recesiune și al contextului economic actual, Affinity a înregistrat o ușoară scădere a traficului către Marea Britanie și un declin al comenzilor de rezervări, scădere vizibilă în special în aprilie și mai 2020, după care s-a simțit o intensificare în trimestrele al treilea și al patrulea din 2020, „când am înregistrat solicitări pentru traversări cu feribotul chiar peste așteptările inițiale”. După ieșirea Marii Britanii din UE o parte semnificativă a transportatorilor care efectuau curse spot către această țară s-au reorientat către alte destinații din cauza timpilor mai mari de așteptare pentru întocmirea și procesarea formalităților vamale, dar și a numeroaselor „necunoscute” legate de procesul administrativ. Prin urmare, Affinity a resimțit o oarecare scădere a volumelor de traversări cu feribotul, deși transportatorii specializați pe această rută, cu contracte bine definite, au continuat să opereze. Iar la finalul primului trimestru din 2023 volumele de traversări feribot au revenit la parametrii obișnuiți.
Directorul Eurogate România, Dragoș Nicovescu, este de părere că, în ceea ce privește segmentul rezervărilor de feribot, piața are o tendință ascendentă, uneori sinusoidală, oglindind foarte bine situația geo-politică din zonă, de la nivel european în general, dar și pe cea legată de actualele tendințe de consum din UE. „Adică a avut un vârf în perioada pre-Brexit, o scădere substanțială în prima parte a pandemiei și o creștere și stabilizare post-pandemică.”
Pentru grupul Eurogate, clienții români sunt pe locul al doilea după cei polonezi ca pondere din numărul de rezervări, topul fiind completat de maghiari. Iar creșterea din prima parte a lui 2023 comparativ cu perioada similară a anului trecut este de circa 30%.
Rezervări de feribot oferă și Move Expert, pentru care, pe acest segment, piața românească este în Top 3 în Europa, prin comparație cu celelalte subsidiare. Compania continuă să crească, extinzându-se atât prin servicii diversificate (rezervări de feribot pentru sectorul de transport de marfă, pentru microbuze și autocare, pentru ansambluri agabaritice și, în scurt timp, rezervări pentru turiști prin platforma SmartFerry), cât si prin achiziția unor companii de profil, cum ar fi OT Solutions SRL, un pion important în România, cu o vechime de 13 ani. În numărul din iulie al revistei Tranzit puteți afla mai multe detalii despre piața de rezervări de feribot din România și despre noutățile pe care le propun firmele din domeniu.
O analiză Upply referitoare la transportul maritim din Germania arată că, în condițiile în care în ultimii ani s-au dezvoltat numeroase alianțe puternice în domeniu, și companiile din această țară s-au unit, pentru a-și consolida poziția, și astfel au apărut câteva grupuri de anvergură internațională.
Eurogate și-a început activitatea în 1999, prin uniunea dintre activitățile de transport de containere ale Eurokai și Bremen Lagerhaus Gesellschaft (BLG), și a consolidat prezența operatorilor germani în porturile naționale, fiind prezent în terminalele din Hamburg, Bremen și Wilhelmshaven. Eurokai a venit în această alianță și cu acțiunile pe le deține în compania italiană Contship, prezentă în porturile La Spezia, Ravenna și Salerno.
De atunci grupul german și-a dezvoltat rețeaua: în 2008 a deschis un terminal în portul Tanger Med, gestionat de CMA CGM, Comanav, Contship (o filială a grupului) și MSC, în 2011 s-a impus în Marea Baltică prin deschiderea terminalului din portului rusesc Ust Luga, la mică distanță de Sankt Petersburg, în 2016 și-a consolidat poziția în Marea Mediterană prin deschiderea terminalului Limassol din Cipru, în parteneriat cu Interorient și East Med, și în 2021 a participat la deschiderea noului terminal de containere Tanger Med prin TC3, administrat de un consorțiu format din Marsa Maroc, Hapag Lloyd și Contship Italia.
Și HHLA, operatorul tradițional din portul Hamburg, fondat în 1885, și-a dezvoltat propria rețea și a devenit internațional în anii 2000, fiind prezent acum în Hamburg cu terminalele Buchardkai și Altenwerder, în portul Trieste (Italia), precum și în nordul continentului, în Tallinn (Estonia). În 2022, compania chineză Cosco Ports a intrat în terminalul Tollerort cu o participație de 35%, dar Uniunea Europeană și unii politicieni și economiști germani au refuzat să vadă portul Hamburg vândut chinezilor, așa că în octombrie 2022 cancelarul german Olaf Scholz a dat undă verde pentru o participație a chinezilor de cel mult 25%.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit