Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Platforma fintech Fagura a anunțat o nouă rundă de finanțare de 1 milion de euro asigurată prin obligațiuni convertibile. Fondurile vor sprijini extinderea operațiunilor în Europa Centrală și de Est (ECE). De asemenea, vor permite dezvoltarea de servicii digitale inovatoare menite să ajute liber-profesioniștii și micii întreprinzători printr-un ecosistem financiar care oferă acces direct la capital și instrumente adaptate pentru creșterea afacerilor.

Această rundă de finanțare a fost susținută de două fonduri de investiții – uVentures și Mozaic Ventures – împreună cu un grup de „angel investors”, printre care Liviu Munteanu, Partener la Founders Bridge, un fond VC activ pe piața românească, și Radu Cheltuială, fondatorul iTicket, o platformă lider de ticketing și management de evenimente, printre alți investitori.

Investiția va fi utilizată pentru inovații tehnologice și extinderea pe noi piețe din regiunea ECE. Printre principalele inițiative se numără utilizarea inteligenței artificiale pentru a optimiza scorarea automată a creditelor, lansarea de conturi bancare și carduri pentru antreprenori, gamificarea platformei prin recompense simbolice și integrarea de soluții financiare personalizate pentru liber-profesioniști și proprietarii de întreprinderi mici. Totodată, Fagura intenționează să încheie parteneriate cu platforme de comerț electronic, firme de contabilitate și alte soluții digitale pentru a-și extinde oferta de servicii și a crea un ecosistem financiar care să sprijine în mod direct creșterea afacerilor.

„Această finanțare este un pas important în misiunea noastră de a sprijini 1 milion de antreprenori printr-un ecosistem financiar inovator. Suntem foarte recunoscători pentru încrederea pe care ne-au acordat-o investitori, precum uVentures și Mozaic Ventures și alți «angel investors». Această rundă ne oferă resursele de care avem nevoie pentru a accelera inovația și a ne extinde pe noi piețe.”, a declarat Tudor Darie, CEO Fagura.

„Produsul și viziunea Fagura de a ajuta antreprenorii din CEE se aliniază perfect cu focusul nostru investițional”, a adăugat Andrii Sorokhan, Venture Director la U.Ventures. „Suntem încrezători că echipa va avea un impact major asupra remodelării accesului financiar în regiune.”

Dmitri Namashco, CEO al Mozaic Ventures, a subliniat: „Fagura propune o nouă direcție strategică dincolo de soluția lor actuală de crowdfunding. Produsele și serviciile lor sunt transformatoare pentru mediul de afaceri. La Mozaic, suntem recunoscători să facem parte din această călătorie și credem cu tărie că echipa Fagura este capabilă să construiască un ecosistem financiar care va servi milioane de antreprenori.”

De la lansarea sa, Fagura a facilitat investiții în valoare de peste 8,5 milioane de euro și a atras peste 40.000 de utilizatori pe platformă, având peste 4.000 de clienți activi. Fagura are patru licențe emise de autoritățile de reglementare din Uniunea Europeană și Republica Moldova, ceea ce face ca platformele Fagura.com și Fagura.ro să fie pe deplin autorizate. Aceste licențe oferă un cadru solid de protecție atât pentru antreprenori, cât și pentru investitori. Pentru următorii trei ani, compania își propune să faciliteze o finanțare de peste 50 de milioane de euro pentru liber-profesioniști și micii întreprinzători, oferindu-le acces direct la capital și resurse adaptate pentru a sprijini creșterea și dezvoltarea durabilă a afacerilor lor.

Fagura.com a fost lansat în mai 2019. Platforma dispune de scoring automat care permite luarea deciziilor în mai puțin de 10 secunde. A fost recunoscută cu multiple premii în sectorul Fintech atât la evenimente naționale, cât și regionale: Top 3 Best FinTechs în 2019 (România), FinTech Brand of the Year în 2020 și 2021 (Moldova) și Startup-ul cu cel mai mare impact în 2020 și 2023 (Moldova). În plus, Fagura.com a fost unul dintre câștigătorii InnovX BCR Scaleup Accelerator în 2022, a fost numită una dintre The Next 100 Global Companies de Global Banking & Finance Review și a primit distincții la Euro-Asian Startup Awards în 2022. În 2023-2024, au făcut parte din programul BERD Star Venture, unde au primit premiul USAID Digi în parteneriat cu FTA (Chemonics Moldova).

Studiul European Retail Occupier Survey 2024, realizat de CBRE, reflectă un moment de optimism în sectorul de retail și economia regională per ansamblu, după finalul unei perioade dificile. Acesta include răspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, care dețin o rețea de magazine ce totalizează peste 130.000 de spații. Conform concluziilor, 71% dintre comercianții care au în plan să-și extindă rețeaua de magazine fizice intenționează să facă acest lucru în piețele în care sunt deja prezenți.

S-a evidențiat o preferință crescută pentru spațiile comerciale mai spațioase, cu 72% dintre respondenți intenționând să-și extindă dimensiunea magazinelor, o creștere semnificativă față de doar 26% în 2022. Această tendință este predominantă în rândul brandurilor de modă și athleisure din capitale și orașe mari. În sectorul de lux, deținerea magazinelor proprii se află printre preferințele respondenților, în defavoarea închirierii acestora, cu toate acestea rămâne predominantă pentru mass market, cu 84% dintre respondenți declarând că nu intenționează să cumpere magazine.

„Creșterea încrederii consumatorilor se traduce într-o disponibilitate a acestora către cheltuieli, oferindu-le comercianților încrederea să deschidă noi magazine, atât pe piețe unde sunt deja prezenti, cât și pe piețe noi. Fidelitatea față de brand este adesea consolidată prin experiența de shopping în magazinul fizic. Nu e o surpriză, deci, că vedem retaileri care fac investiții în magazine, pentru a-și pune în valoare identitatea brandului.”,

a precizat Chris Gardner, Head of European Retail, CBRE.

În ceea ce privește formatele favorite pentru viitoarele magazine, Retail Park-urile sunt dominante, 45% dintre respondenți optând drept locații pentru viitoarele magazine. Popularitatea acestor formate este determinată de mai mulți factori, printre care se numără: 1. Traficul mare generat de persoanele care locuiesc în zonă; 2. Accesul publicului la parcare gratuită; 3. Profilul similar al comercianților din același retail park. Aceste trei criterii au fost identificate ca având un impact ce influențează covârșitor performanța magazinelor.

Din perspectivă digitală, retailerii sunt în etapa de căutare și învățare înainte de a implementa soluții tehnologice. 61% dintre respondenți au indicat că explorează posibilitățile oferite de Inteligența Artificială (AI), însă doar 25% au realizat deja implementarea acestor soluții.

Standardele ESG câștigă importanță în sectorul retail, conform studiului CBRE, care arată că 6 din 10 comercianți consideră „caracteristicile verzi” ale clădirilor un avantaj în negocierile de leasing pentru următorii trei ani. Aceasta reprezintă o creștere de 45% față de 2022, o dovadă clară că astfel de contracte, în beneficiul mediului, promit să devină tot mai frecvente.

Magazinele fizice, per total, continuă să fie o componentă esențială a strategiei comercianților, 97% dintre respondenți recunoscând importanța lor. De asemenea, există un consens asupra eficienței magazinelor fizice, care depășesc performanțele retailului online în termeni de engagement al consumatorilor, cross-selling, eficacitate generală a strategiilor de vânzare, precum și în introducerea de produse noi și atragerea de noi clienți.

„Faptul că 72% dintre retaileri doresc cresterea suprafețelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% în 2022, împreună cu apetitul pentru expansiunea în piețele noi și existente, atât în Europa de Vest cât și în CEE, preconizează un an 2025 favorabil retailului. Cu cât comercianții vor reuși mai repede să implementeze soluțiile de AI, cu atât vor putea să crească profitabilitatea magazinelor și experiența de cumpărături. Aș vrea să le mulțumesc retailerilor din CEE și EMEA care au participat la studiul nostru, concluziile sunt extrem de interesante și dau o parte dintre tendințele pentru anul viitor.”,

a subliniat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.