Chiar dacă nava portcontainer Ever Given a fost eliberată din interiorul Canalului Suez, va dura zile până când întreg blocajul va fi eliminat. Presiunea asupra lanțurilor de aprovizionare, și așa destul de puternică înainte de eveniment, a fost din nou crescută de accident.
După o blocadă care a durat zile întregi, gigantul portcontainer lung de 400 de metri și lat de 59 de metri a fost din nou pus în circulație. Portcontainerul a fost tractat spre o zonă sigură., însă va mai dura până când circulația va reveni la normal. Se estimează că cele 400 de vase cargo care așteaptă în zonă – încărcate cu tot felul de mărfuri, de la petrol la animale – vor avea nevoie de trei-patru zile ca să treacă. Printre ele sunt și nave care au plecat din porturile românești.
Nava cargo, înregistrată în Panama şi utilizată de compania taiwaneză Evergreen Marine, se deplasa din China spre portul olandez Rotterdam. Canalul Suez face legătura între Marea Roşie şi Marea Mediterană, oferind cea mai scurtă rută maritimă între Asia şi Europa. Aproximativ 12% dintre schimburile comerciale globale tranzitează Canalul Suez. Ruta este deosebit de importantă pentru industriile chimice și auto. „Presiunea în transportul maritim va continua. O relaxare a lanțurilor de aprovizionare maritimă nu poate fi de așteptat înainte de al treilea trimestru”, a estimat directorul executiv adjunct al Federației Industriilor Germane (BDI), Holger Lösch. Oficialul crede că efectele accidentului vor dura între trei și șase zile pentru a fi eliminate, apoi problema se va muta în porturi. Expedierea întârziată acolo va pune lanțurile de aprovizionare sub presiune suplimentară.
Citește și: Eșuarea portcontainerului Ever Given ar putea provoca pierderi de 10 milioane de dolari pentru Canalul Suez
Autoritatea Canalului Suez (SCA) ar urma să piardă peste 10 milioane de dolari din venituri care ar proveni de la liniile de containere care acum redirecționează navele prin Capul Bunei Speranțe. Se pare totuși că eforturile autorităților au dat roade și luni dimineața nava portcontainer a fost eliberată.
Potrivit noilor cercetări Alphaliner, cât timp a fost blocat Canalul Suez, „numărul de nave de tip container care au optat pentru a utiliza ruta Cape și a ocoli Canalul Suez a crescut la un nivel istoric”, incluzând cel puțin 20 de traversări pe Asia-Europa, Europa-Asia și America de Nord pe coasta de est-meserii din Asia. Tarifele Canalului Suez variază în funcție de mărimea navei, de traseul acesteia, de numărul de containere transportate și de proporția de cutii încărcate, dar, de regulă, o navă containerizată complet încărcată de 20.000 teu pe ruta Asia-Europa ar plăti circa 700.000 de dolari în taxe de tranzit.
„Ever Given“, o navă portcontainer lungă de 400 de metri, a eşuat marţi pe diagonala canalului Suez, din cauza vântului puternic însoţit de o furtună de nisip care a redus vizibilitatea, şi a blocat ambele sensuri de navigaţie. Potrivit revistei specializate Lloyd’s List, peste 200 de nave erau blocate vineri la ambele capete şi în zona de aşteptare situată în mijlocul canalului. Se pare că luni dimineața nava a fost eliberată din malurile canalului Suez, alimentând speranțele că această vitală cale maritimă se va redeschide curând. Potrivit presei internaționale cargobotul este în stare aproape completă de plutire și se vor efectua inspecții preliminare înainte de a fi mutat. Motoarele navei au fost pornite și se fac pregătiri pentru a muta Ever Given în zona Marilor Lacuri, a spus o altă sursă. Site-ul de urmărire a traficului maritim vesselfinder.com a schimbat statutul navei în „under way“, confirmând că aceasta nu mai este eșuată.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit