Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Luna aceasta, EVW Holding inaugureaza oficial service-ul din Craiova, operational de la inceputul anului intr-o locatie inchiriata. Noul centru acopera trei judete, cu un parc de circa 500 de camioane DAF, dar poate deservi, prin ITS, si vehicule inmatriculate in alte state si aflate in tranzit spre/dinspre Bulgaria. La numai doua luni de la infiintare, atelierul lucreaza deja la capacitate, dar, pentru ca acesta nu este singurul indicator de eficienta, ci trebuie atins si potentialul DAF in zona, in cateva luni se va trece la al doilea schimb, iar dupa trei ani, conform strategiei aplicate de EVW Holding in toate celelalte orase unde este prezent, se va construi si la Craiova un centru propriu.


Service-ul si magazia de piese si anvelope ocupa 875 m2, birourile, 190 m2, iar parcarea, 1.700 m2. Atelierul are trei linii de lucru – deci o capacitate de sase autotractoare sau trei ansambluri simultan – si una pentru anvelope, dar se doreste si pregatirea unei statii ITP, pentru care insa e nevoie de modificarea cladirii si de aparatura speciala. Investitia in amenajarea liniilor de service si a birourilor depaseste 80.000 de euro.
Investitia in echipamente (atelier mobil, tester Davie pentru camioane DAF si Texa pentru alte marci, strung, truse si scule de mana, echipamente pentru interventii la roti) se ridica la peste 100.000 de euro, iar cea totala, incluzand pregatirea personalului si stocurile de anvelope si piese de schimb, la peste 150.000 de euro. La aceasta se va adauga in 2011 achizitia unui dispozitiv pentru incarcarea cu freon a aparatelor de aer conditionat si montarea unei statii AdBlue, pe modelul celorlalte centre EVW.
Si la Craiova se pot repara camioane apartinand altor producatori, semiremorci si autobuze/autocare, mai ales VDL si Temsa. Pentru ITP sau reparatii de accidente insa, centrul cel mai apropiat ramane cel din Bucuresti, iar pentru spalatorie si vopsitorie, din cauza lipsei de spatiu, service-ul colaboreaza cu o alta firma.

In jumatate de an se va trece la al doilea schimb
In atelierul din Craiova lucreaza patru mecanici si un electrician, toti cu calificare si experienta in domeniu, si care nu au fost usor de gasit, asa cum declara Marian Tanasie, directorul de service al reprezentantei.
Deocamdata se lucreaza intr-un schimb, dar la capacitate – se vine doar cu programare, iar asteptarea dureaza maximum doua zile – ceea ce in cel mult sase luni va impune angajarea a inca patru mecanici si un electrician, pentru a se trece la al doilea schimb si, la nevoie, la munca in week-end, asa cum se intampla la Brasov si Constanta. Asta pentru ca „desi lucram la capacitate maxima, nu am atins potentialul DAF in zona. Obiectivul la nivel de companie este ca, in fiecare service, sa atragem 60-65% din totalul vehiculelor DAF din zona“, explica Adrian Gorcea, director de marketing si vanzari EVW Holding.

Sub tutela centrului din Capitala
Pana la deschiderea service-ul din Craiova, transportatorii din zona mergeau mai ales la Bucuresti. De altfel, reprezentanta din Capitala a EVW a sprijinit deschiderea punctului de lucru din Oltenia – mai ales ca doua dintre judete, Olt si Dolj, ii fusesera alocate in trecut – atat in prospectarea pietei, cat si in dezvoltarea service-ului si angajarea si pregatirea personalului. Tehnicienii de la Craiova au participat la traininguri la Bucuresti, iar un reprezentant al Universitatii EVW sta doua zile pe saptamana in noul atelier pentru a asigura mecanicilor si electricienilor sprijin tehnic.
Asa cum declara Mihai Bulintis, director executiv EVW Holding Reprezentanta Craiova, DAF a avut in 2009 in Oltenia o cota de piata de 41% la camioane de pana la 18 t. La final de 2010, asa cum reiese din informatiile furnizate de ARR, existau 31 de vehicule DAF licentiate in Dolj, 69 in Olt si 107 in Gorj, insa la acestea se adauga masinile unor firme care au punct de lucru in zona, dar sunt inmatriculate la centru, cum ar fi Arabesque. In total se ajunge la un parc local de circa 500 de camioane DAF, insa prin Craiova se trece spre/dinspre Bulgaria, deci in service vin si transportatori straini, prin intermediul International Truck Service (ITS).

Camioanele altor producatori, clienti constanti
Statistica primelor doua luni de functionare indica faptul ca aproximativ 40% din camioanele care au venit in atelier apartin altor producatori decat DAF, „datorita lipsei de centre de reprezentanta din zona – care ne-a si grabit decizia de a investi aici – experientei directorului de service, «umbrelei» DAF si promotiilor care vizeaza Craiova“, explica Adrian Gorcea.
In competitia cu alte centre de reprezentanta, noul service se impune, asa cum declara directorul de marketing al companiei, prin cele mai mici preturi propuse in Romania de un producator de camioane: ora de manopera costa 99 de lei plus TVA si pentru electrica, si pentru mecanica, testarea costa 25 de euro sau este oferita gratuit clientilor care decid sa-si rezolve tot aici problemele depistate, iar diagnoza principalelor elemente – lumini, nivelul lichidelor – este gratuita pentru toate camioanele, indiferent de marca.
In ceea ce priveste service-urile independente, ele nu lipsesc din zona, dar clientii sunt sfatuiti sa apeleze la un atelier agreat de producator, deoarece, desi este ceva mai scump, garanteaza un nivel mai inalt de calitate, aspect important mai ales in cazul reparatiilor care vizeaza sistemele de siguranta – franare, directie, legatura cu solul.
Cele mai multe camioane care trec pragul atelierului din Craiova sunt Euro 3 si 5, pentru care revizia se face, in functie si de tipul de exploatare, de la circa 40.000 pana la 150.000 km. Printre clienti s-a numarat insa si un camion DAF din 1982, cu peste 2.000.000 km, care avea nevoie doar de o interventie simpla la sistemul de franare.

Ponderea vanzarii de camioane in profit incepe sa creasca
Service-ul contribuie cu 44% la profitul companiei, urmat de vanzarea de camioane, cu 28%, anvelope (15%) si piese (13%). Situatia se prezenta la fel si inainte de criza economica, dar in ultimul timp ponderea vanzarii de camioane a inceput sa creasca, mai ales datorita second-hand-urilor.
Reprezentanta EVW din Craiova avea pe stoc, la inceputul lunii trecute, o basculanta noua produsa in 2008. In ceea ce priveste stocul la nivel national, acesta nu include niciun vehicul produs in 2011.
„Tot ce avem in productie este vandut. Termenul de livrare este de 8-12 saptamani, dar exista si loturi cu specificatii adecvate pietei din Romania – autotractor cu motor de 460 CP, intarder, cutie de viteze manuala si doua rezervoare de carburant – pentru care am rezervat saptamanal un anumit numar de locuri in productie si care pot fi aduse in tara in 6-8 saptamani. Iar la configuratii speciale termenul de livrare creste, deoarece depinde si de producatorul suprastructurii“, precizeaza Adrian Gorcea.
Stocul de anvelope de la Craiova se ridica la 60.000 de euro, iar cel de piese de schimb, la 12.000 de euro, dar acesta din urma va ajunge la 120.000 de euro dupa ce vor fi modernizate rafturile si va fi reorganizata magazia. Pana atunci, la Craiova poate ajunge in 24 de ore orice reper care exista pe stoc la alta reprezentanta EVW din Romania, in 48 de ore o piesa din centrul Paccar din Budapesta si in 72 de ore de la Eindhoven. In plus, dar contra unei taxe suplimentare, orice componenta se poate aduce din Olanda in regim de urgenta in 24 de ore.

2009, anul fondurilor europene pentru agricultura
Importatorul DAF a facut primul pas la Craiova la final de 2008, cand s-a deschis biroul care avea ca obiect de activitate vanzarea de anvelope, piese de schimb si camioane. Este, de altfel, algoritmul de care s-a tinut cont in fiecare oras unde s-a deschis reprezentanta: intai se infiinteaza biroul, pentru a prospecta piata si a incheia parteneriate cu transportatorii din zona, apoi se inchiriaza un spatiu pentru atelier si, dupa circa trei ani, cand exista deja un portofoliu de clienti, se construieste service-ul propriu.
La final de 2008, criza economica isi facuse simtita prezenta in sectorul auto, astfel ca a fost vandut un singur camion nou, in leasing. „Si tot atunci am simtit ca va fi din ce in ce mai greu pentru transportatori sa obtina finantare, deoarece societatile de profil aveau deja parcurile pline de masini si utilaje“, isi aminteste Mihai Bulintis, care adauga ca „am identificat oportunitatea de a accesa fonduri europene si am exploatat aceasta nisa cat am putut de mult: am colaborat cu firme de consultanta de pe piata locala si am ajutat clientii sa implementeze si sa finalizeze proiecte“.
Pe baza fondurilor europene au fost vandute toate cele 14 camioane DAF noi din 2009, majoritatea pentru transport in agricultura, dar si o gunoiera.
Reamintim ca proiectele europene subventionate cu fonduri nerambursabile sunt de mai multe tipuri, in functie de domeniul de activitate si de suma accesata. Pentru cele de anvergura mai mica, finantarea nerambursabila reprezinta 70% din total, iar pentru cele de peste un milion de euro, 50%. In plus, au mai existat masuri care s-au luat foarte rapid, in cateva luni, cu fonduri de pana la 300.000 de euro, prin care s-au achizitionat inclusiv camioane pentru transport de materiale de constructii, salubritate si deszapezire. Firmele eligibile achizitioneaza vehiculele din fonduri proprii sau cu ajutorul unui finantator, de obicei o banca, iar dupa circa o luna isi recupereaza o parte din investitie. EVW Holding a oferit clientilor care au accesat astfel de fonduri pachetul complet autotractor+semiremorca, fiind preferate Schmitz si Schwarzmüller.
2010, desi a adus o crestere a numarului de camioane de peste 18 t vandute in Romania, a fost pentru biroul din Craiova mai dificil decat 2009, deoarece transportatorii au devenit mai precauti, iar cei care au cumparat totusi masini au luat second-hand, atat din tara, cat mai ales din strainatate, la preturi foarte avantajoase, cel putin in prima parte a anului. Biroul din Craiova nu a vandut insa nici in 2009 si nici in 2010 camioane rulate, deoarece firmele de leasing aveau pe stoc numeroase vehicule si ofereau pentru ele si finantare, deci devenisera competitori redutabili pentru importatori.

2011, de doua ori mai bun decat 2010
Asteptarile de la 2011 sunt insa pozitive, directorul executiv al biroului de la Craiova estimand dublarea vanzarilor fata de 2010, cand au fost 10-11 unitati. „Din ce am remarcat in primele doua luni ale anului, piata s-a schimbat putin, in sensul ca urmeaza innoiri de flote, deoarece activitatea in zona a stagnat in ultimii ani, iar masinile s-au invechit. Multi operatori s-au «dezmortit» si incep sa uite gustul amar al anilor precedenti si sa treaca la achizitii, chiar daca vor fi mai atenti la fiecare leu investit. Si chiar si firmele de leasing ne cauta sa facem parteneriate“, declara Mihai Bulintis.
Se mizeaza in continuare mai ales pe transportul in agricultura – pentru care din oferta DAF nu este solicitat doar CF, asa cum ne-am astepta, ci si varful de gama XF, in special in cazul firmelor care au accesat fonduri europene. Este vorba, desigur, de un camion cu garda la sol mai inalta, cu alt tip de anvelope si cu lant cinematic adaptat pentru mersul pe camp. Si de la constructii se asteapta rezultate bune, aici fiind preferat de departe CF. „Acum cativa ani, CF era modelul cel mai bine vandut din oferta DAF, dar dupa 2008 XF l-a depasit, deoarece transportul international si-a revenit mai repede. Aproape tot ce s-a pus in productie in 2010 a fost XF“, explica directorul executiv al filialei EVW Holding din Craiova.

Un an plin
In prezent, reteaua EVW include service-uri in Cluj-Napoca, Bucuresti, Arad, Bacau, Constanta, Brasov si Craiova, la care se adauga cele ale partenerului Eurospeed, din Suceava si Iasi. „Acoperim intreaga tara, dar nu asa cum ne-am dori – din punct de vedere al distantei medii fata de masa critica de clienti, care ar fi bine sa fie de 150 km. Insa compensam cu atelierele mobile“, explica Adrian Gorcea.
Planuri de dezvoltare exista, mai ales pentru vestul tarii, dar nu toate sunt avizate. Ce se stie insa sigur este ca in 2011 se va inaugura noul sediu central din Cluj-Napoca, se va incepe constructia service-ului propriu de la Brasov si se va deschide biroul din Pitesti, pentru comercia-lizarea de piese si anvelope – vanzarea de camioane se va face in continuare din Capitala – dat fiind faptul ca in Arges parcul de vehicule DAF se ridica la circa 1.000 de unitati. Iar in Constanta, unde EVW a achizitionat deja doua terenuri, va incepe constructia unui service propriu.
2011 va mai reprezenta, asa cum declara Adrian Gorcea, dezvoltarea si consacrarea brandului EVW Piese, prin introducerea in portofoliu a altor producatori de piese de camion si elemente de caroserie, pentru ca „nu vrem sa impunem componentele originale DAF pentru orice tip de interventie, ci sa oferim o alternativa calitativa corecta, in functie de brandul camionului si de bugetul clientului. Vrem sa avem minimum trei niveluri de pret, cu calitate adecvata: piese originale DAF, piese cu pret mediu, dar provenite tot din DAF, din brandul TRP, si – la acelasi nivel de pret, dar cu un portofoliu/diversitate superioara – piese de la producatorii independenti.“

Romania este una dintre tarile europene in care s-au investit cei mai multi bani in retele de service performante. Fiecare importator a deschis din 2006 incoace cel putin un punct de service pe an, majoritatea trecand de la ateliere inchiriate la investitii proprii, echipate „ca la carte“. Desi criza a mai potolit „explozia“ de stegulete pe harta importatorilor de camioane din Romania, primele semne de revenire a pietei i-au determinat pe importatori sa-si reia planurile de ridicare a unor centre de service, mai ales ca multe dintre terenurile pe care vor construi au fost cumparate cand preturile nu erau tocmai mici.


Cresterea volumului de vehicule rulate in Romania in ultimii doi ani, concomitent cu imbatranirea parcului national, au contribuit la inmultirea solicitarilor de mentenanta si reparatii. Dupa investitii masive in retele de service, inca neamortizate, dealerii au fost nevoiti sa dea dovada de creativitate si sa gaseasca solutii inovatoare prin pachete de servicii cu care sa-si ajute clientii, dar care sa-i ajute si pe ei sa-si mentina pozitia pe piata, castigata prin eforturi sustinute. Nimeni nu a fost ocolit de probleme si, chiar daca nici situatia dealerilor nu a fost una fericita, acestia nu au uitat de angajamentele pe care si le-au luat in fata clientilor, nevoiti fiind sa stranga din dinti si sa mearga mai departe.
Iveco are una dintre cele mai dense retele de service din Romania, gratie organizarii sale cu sase dealeri si 25 de locatii in toata tara, astfel ca prezenta producatorului italian pe piata noastra este cel putin la fel de bine asigurata precum cea de la nivel european.
„Am crescut de la an la an capacitatea fiecarui dealer, toate punctele de service fiind foarte bine echipate. Mai mult, criza economica a adus reduceri pe partea de after-sales, atat in ceea ce priveste vanzarile de piese de schimb, cat si in volumele de reparatii efectuate in ateliere. In aceste situatii, consideram ca, cel putin pentru moment, reteaua Iveco este suficient de extinsa. Stim ca fara o retea after-sales performanta dispari in 2-3 ani de pe piata, dar, in acelasi timp, vrem ca dealerii nostri sa-si amortizeze investitiile destul de mari facute pana acum, astfel ca nu vrem sa faca investitii doar de dragul investitiilor“, a afirmat Milos Lalovic, director general Iveco Romania.
MHS Truck&Bus a avut de sustinut pe perioada crizei o multime de investitii facute in 2007-2008 in cele sase centre noi de service din Bucuresti (in Militari, dar si in Otopeni, care a fost modificat pentru o capacitate crescuta), la Cluj, Timisoara, Brasov si Sibiu, astfel ca si in 2010 profitul companiei a fost aproape de zero.
„Am planificat o evolutie diferita a pietei cand am realizat toate investitiile in cele sase noi locatii. Am reinnoit si service-ul din Otopeni, dar nu am avut volumul de reparatii pe care l-am planificat la inceput. Daca am fi stiut cum va merge piata, am mai fi asteptat cativa ani si am fi ales alte locatii disponibile pentru inchiriere“, a declarat Jorge Leuschner, director general MHS Truck&Bus.
Importatorul MAN a aplicat o crestere medie de circa 8% la piese de schimb si manopera. „La piese am crescut pretul cu numai 5%, pentru ca am oferit programe speciale de reparatii, iar feed-back-ul a fost pozitiv, de aceea am si reusit sa umplem atelierele. Am oferit conditii foarte bune in special clientilor buni, care platesc la timp“, a mai spus Leuschner.
Compania si-a mai redus numarul de mecanici in service, astfel incat personalul sa fie 100% acoperit de cererea de reparatii. Capacitatea de utilizare a fost diferita de la o locatie la alta: in Otopeni a fost o acoperire de 80%, iar in altele – Sibiu, Cluj sau Timisoara – doar la jumatate.
Dupa doi ani de asteptari, MHS Truck&Bus va incepe cel mai probabil in 2011 constructia a cel putin doua ateliere de service pe terenurile deja achizitionate la Constanta, Bacau si Craiova. „Pentru constructia cladirilor avem credit pe cinci ani si continuam sa platim ratele, pentru ca, din fericire, situatia financiara a firmei este foarte buna, avand, in mare parte, capital propriu. In prezent, daca vrei sa demarezi un nou proiect, bancile solicita garantii solide, in functie de valoarea finantata, dar nici conditiile nu sunt foarte bune. Tocmai de aceea, nu are sens sa demaram un proiect acum; mai bine asteptam ca bancile sa revina cu conditii mai realiste.“
Si Volvo Romania a decis sa continue investitiile in noi capacitati de service in 2011. „Investitiile in ateliere noi au fost stabilite 95%, cel din Bucuresti si mai avem in plan inca unul. Consider o prioritate investitiile in extinderea retelei Volvo Trucks anul viitor in Romania“, a declarat Christian Coolsaet, directorul general Volvo Romania.
Pentru ca vanzarile de camioane merg mana in mana cu activitatea de service, pentru anul acesta Scania intentioneaza sa gaseasca alte puncte importante in tara care au nevoie de acoperire, dezvoltarea centrelor fiind atat cantitativa, cat si calitativa, continuand pe acelasi sistem aplicat in trecut: contracte traditionale de service, mentenanta si alte pachete atractive pentru clienti. Chiar daca este in plan dezvoltarea unui al doilea centru de service la Bucuresti, constructie ce va demara anul acesta, abia in doi ani capacitatea respectiva va fi necesara.
Si la Turda, ultimul centru de service Scania deschis in 2009, se lucreaza sub capacitate. „A fost un an bun pentru Scania in aceasta zona, cu un debut destul de lent, dar am recuperat in ultimele trei luni. Din punct de vedere al volumului, acesta este cu 35% mai mare decat ceea ce fusese prevazut pentru 2010. Au fost niste previziuni modeste, dar lansate inainte de criza, si de aceea suntem multumiti de rezultat“, a declarat Tord Holmstrom, Country Manager Scania Romania si Bulgaria.
Desi volumul actual de lucru pe care il desfasoara service-ul Scania din Luncani corespunde muncii a opt mecanici, s-au facut angajari in continuare, astfel incat pana la finalul anului sa existe 9 sau chiar 10 oameni in atelier. „In momentul in care se atinge 85% capacitate, trebuie sa facem recrutari, astfel personalul creste proportional cu volumele atinse, ceea ce ne ofera timpul necesar pentru pregatirea noilor mecanici, mai ales ca pentru trainingul de baza sunt necesare aproximativ trei luni”, a precizat Tord Holmstrom, care a adaugat: „concedierile si reducerea fortei de vanzari nu sunt, in filosofia noastra, o solutie de criza, ci trebuie sa intensifici trainingul pentru a fi mai bine pregatiti pentru atunci cand se va termina criza”.
Activitatea comerciala nu se poate baza doar pe serviciile oferite, ci pe un intreg pachet, iar in viziunea acestuia service-ul de la Cluj este un bun exemplu, oferind suport atat cu un extra-volum pentru service, cat si pe after sales.

Serviciile s-au inmultit pe timp de criza
Din dorinta de a fi cat mai aproape de clienti, de a le cunoaste nevoile, dar si pentru a le rezolva unele dintre probleme, cei mai multi importatori au folosit perioada de criza pentru dezvoltarea unui portofoliu de servicii pentru clienti, cele mai importante fiind cursurile de conducere economica, deoarece clientii vor sa-si scada costurile de exploatare.
„Suntem abia la inceput cu acest program, insa speram sa venim in sprijinul clientilor nostri, cu atat mai mult cu cat exista o populatie destul de numeroasa de camioane Iveco in Romania“, a precizat Milos Lalovic.
De asemenea, Iveco Romania ofera clientilor o extindere a garantiei cu 3-5 ani fata de cea standard si contracte de service pentru garantia trenului de rulare si pentru mentenanta.
Potrivit lui Stefano Ciccone perioada cea mai dificila a trecut. Mai mult, incepand cu anul acesta, in reteaua Renault Trucks vor interveni niste modificari, cel mai mare dealer al producatorului francez, Bernard Trucks, urmand sa se alature retelei din Romania
Pentru Renault Trucks, activitatea de after sales a fost mai buna anul trecut decat in 2009. „Am acoperit 25% din cifra de afaceri prin distributia de piese OEM si in principiu acestea ne-au mentinut pe linia de plutire, pentru ca vanzarile au generat niste pierderi, din cauza actiunii de destocare“, a mai spus seful importatorului francez.
Renault Trucks are acoperire la ora actuala la Craiova, Brasov si Bucuresti prin Dumatrucks, dar si la Bacau, Iasi, Cluj, Oradea si Calarasi, atelierele autorizate dispunand de capacitatea de servisare pentru flota existenta la ora actuala. „Acoperirea la nivel de tara este completa, cu un volum de investitii rezonabil si bine proportionat. Nu puteam realiza investitii in zone unde nu stim ca se pot amortiza“, a explicat Ciccone.
„Negociem cu Autorenco pentru a reveni in reteaua noastra ca atelier de service, analizam cererea si vom realiza un audit, pentru a stabili standardele, pentru ca avem nevoie de acoperire la Constanta“, a completat acesta.
Pentru perioada urmatoare este avuta in vedere zona de vest a tarii si, chiar daca pana de curand erau reprezentati in Timisoara de IPSO, cel mai probabil acum va fi ales Aradul, datorita pozitionarii strategice, dar si ca urmare a analizei de piata realizate.
Importatorul DAF in Romania a infiintat Universitatea EVW, prin care s-a urmarit „ca pregatirea personalului propriu sa fie in pas cu tehnologia si cu cerintele DAF“.
La finalul anului trecut, in decembrie urma sa fie deschis service-ul de la Craiova, iar in februarie va fi inaugurat centrul de la Gilau, urmand astfel ca reteaua EVW Holding sa ajunga la noua locatii, opt proprii si una apartinand partenerului Eurospeed. Reteaua este completata si de centrul de service din Republica Moldova, iar capacitatea tehnica de care importatorul dispune este suficienta pentru a asigura service integral pentru actuala flota DAF licentiata in Romania.
Lansata in urma cu ceva vreme, campania multi-brand este doar la inceput, iar rezultatele sunt asteptate incepand cu trimestrul al doilea al acestui an, mai ales ca serviciile nu se rezuma la camioane, ci si remorci si semiremorci, autobuze, autocare, paleta serviciilor extinzandu-se in fiecare zi, in functie de cererea clientilor.