Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
2024 a reprezentat pentru piața de logistică și expediții din România încă un test de reziliență. Într-un mediu economic marcat de incertitudini politice, de scăderea consumului (sau cel puțin de scăderea drastică a retailului național, în timp ce achizițiile s-au mutat pe platformele chinezești) și de creșterea costurilor cu forța de muncă, motorină și utilități, […]

Conținut restricționat

Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.

Abonează-te

Structura lanțului logistic

În medie, în UE, logistica, expedițiile de mărfuri și alte servicii conexe reprezintă aproximativ 43% din veniturile companiilor de transport de marfă, depozitarea 4% și transportul 53%, iar în Polonia procentele sunt de 24%, 5%, respectiv 71%, așa cum reiese din raportul pe 2024/2025 al asociației de transport și logistică TLP din această țară. Polonia se deosebește aici și de UE, și de statele central și est-europene, unde structura pieței este între valorile din vest și cele din Polonia. Deci fiecare euro din venituri companiile din Polonia generează mai puțină valoare adăugată: 25 de cenți, față de 30 în Cehia și 55 în Germania. Dar această situație se schimbă treptat, deoarece există o pondere tot mai mare a serviciilor de logistică, distribuție și depozitare în Polonia.

Ponderea serviciilor de logistică și expediții în veniturile din transport și logistică a crescut de la 19,7% în 2019 la 24% în 2022 (de când sunt cele mai recente date disponibile), iar pentru companiile cele mai mari valoarea adăugată ca procent din venituri a crescut de la 16,9% în 2021 la 22,6% în 2023.

Deși se dezvoltă astfel de servicii cu valoare adăugată, avantajul de bază al companiilor poloneze va rămâne pentru mulți ani costul redus al transportului, combinat cu calitatea serviciilor.

Cota serviciilor de depozitare,
logistică și distribuție în veniturile sectorului de transport și logistică (în %)