Aceștia au vorbit, pentru prima dată de la începerea grevei transportatorilor rutieri, acum 10 zile, despre consecințele ei și despre faptul că situația este deja nesustenabilă, și au îndemnat la încetarea acestui conflict, care aduce costuri mari pentru economie și pentru întreaga societate.
Asociațiile care alcătuiesc lanțul valoric agroalimentar și de consum de masă – AECOC, ACES, ANGED, ASEDAS, Cooperativele Agro-Alimentare și FIAB – consideră și ele, așa cum arată federația transportatorilor FETRANSA, că trebuie să înceteze greva care pune în pericol aprovizionarea cu produse și continuitatea a mii de firme și locuri de muncă.
Expeditorii îi solicită guvernului o intervenție urgentă și vor să se garanteze siguranța și dreptul la muncă al transportatorilor care nu doresc să se alăture grevei și ca cei care participă la grevă să nu constrângă restul sectoarelor din lanțul logistic sau să împiedice libera circulație a mărfurilor.
Șomajul are deja un impact major asupra întregului lanț alimentar – sectorul primar, industria, transporturile și distribuția – provocând daune economice grave și închiderea fabricilor și punând în pericol peste 100.000 de locuri de muncă.
Potrivit acestor organizații, numeroase companii au fost nevoite să-și întrerupă temporar fabricile din cauza lipsei de aprovizionare, iar altele au anunțat că vor trebui să facă asta în curând.
De la începerea grevei și până acum au fost arestate 61 de persoane, au fost investigate 455 de incidente și au fost escortate 5.757 de convoaie de camioane.
Între timp, Guvernul caută să stabilească mai rapid decât anunțase deja întâlnirea cu asociațiile profesionale ale transportatorilor, pentru a clarifica modul în care se va acorda ajutorul de 500 de milioane de euro pentru compensarea scumpirii motorinei, și este convins că în câteva zile va ajunge la un acord.
Asociațiile patronale ale transportatorilor spanioli răspund obiecțiilor asociației expeditorilor AECOC împotriva unei legi a transportului care să includă aspectele negociate în decembrie de transportatori și de minister. Cărăușii arată că ei și-au dovedit încă o dată în timpul pandemiei importanța pentru economia țării și pentru menținerea lanțurilor de aprovizionare și au făcut asta lucrând în condiții dificile și la costuri mai mari, în timp ce clienții au continuat să-i preseze să scadă prețurile și mai mult, nu i-au lăsat pe șoferi să intre în unitățile lor pentru cele mai elementare nevoi de igienă și au continuat să-i oblige să participe la încărcarea și descărcarea camioanelor și să-i facă să aștepte mult, iar pe de altă parte au presat guvernul pentru o capacitate mai mare de încărcare – singura lor preocupare în ultimii ani.
Toate negocierile dintre AECOC și transportatori, pe tema deteriorării condițiilor în care își desfășoară aceștia din urmă activitatea, au eșuat din cauza grijii deosebite pe care o au expeditorii de a-și păstra poziția dominantă pe piață în relație cu transportatorii – cei mai mulți dintre ei persoane fizice autorizate sau firme mici și mijlocii, cu putere mică de negociere, și care reprezintă 80% din firmele spaniole din domeniu.
Transportatorii amintesc că la acest acord cu guvernul nu s-a ajuns ușor, dar că la final toate părțile au convenit să se ajungă la o lege care să permită îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și relații mai echilibrate între transportatori și clienții lor, expeditorii, precum și revenirea firmelor de transport și rămânerea lor pe piață.
În plus, deși expeditorii acuză că acordul s-a făcut mai ales în interesul firmelor mari de transport, asociațiile cărăușilor arată că el este benefic tuturor firmelor din domeniu, mai ales celor mici, care nu au putere de negociere pentru a cere ca șoferii să nu mai participe la încărcare/descărcare și să se poată actualiza prețurile în funcție de costul combustibilului. În plus, și celelalte măsuri, ca neintroducerea de taxe de drum, reducerea timpilor de așteptare la platforme de la două ore la o oră, păstrarea posibilității de a recupera acciza pentru firmele de transport și lupta împotriva competiției neloiale afectează și ele atât firmele mari, cât și pe cele mici. În concluzie, spun transportatorii, această lege care ar urma să fie votată la final de februarie aduce soluții eficiente care să le permită transportatorilor să se adapteze și să supraviețuiască în condițiile noilor realități ale pieței și să sprijine în continuare dezvoltarea economică și aprovizionarea populației.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit