Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Actiunea colectiva a transportatorilor de marfuri din toata Europa (si a echipei de avocati si experti financiari care ii reprezinta) impotriva cartelului producatorilor de camioane continua. Dupa primul proces colectiv intentat in toamna anului trecut pentru operatorii germani, firma de avocatura Hausfeld Rechtsanwälte LLP, impreuna cu Financialright Claims GmbH si fondul de investitii Burford Capital pregatesc pentru toamna aceasta demararea unei noi actiuni in instanta, pentru al doilea val de reclamanti, printre care si transportatori romani. Carausii sunt chemati sa isi cesioneze solicitarea de despagubire in schimbul unui procent de 30% din suma pe care o vor incasa in cazul unei victorii in instanta, valoarea despagubirii fiind estimata la cel putin 10% din pretul de achizitie al vehiculelor sau din ratele de leasing.
 

Cartelul producatorilor europeni de camioane a functionat intre 1997 si 2011, perioada in care acestia si-au coordonat preturile pentru vanzarea camioanelor din gamele medie si grea, dar si momentul introducerii pe piata a noilor tehnologii (in conformitate cu reglementarile europene privind norma Euro). Comisia Europeana a aplicat deja amenzi usturatoare, de aproape patru miliarde de euro, pentru aceasta practica anticoncurentiala, iar transportatorii au deschis actiuni in instanta, individuale sau colective, pentru recuperarea prejudiciului. O estimare moderata pentru despagubirile din cartelul camioanelor, incluzand dobanda, ar fi de cel putin 10% din pretul de achizitie al vehiculelor sau din ratele platite la leasing.
Procese impotriva constructorilor au fost deschise in Germania, Marea Britanie si Olanda, instantele din aceste tari avand experienta in domeniul practicilor anticoncurentiale, dar si in Franta si Suedia. Sustinerea financiara a unui astfel de proces este foarte costisitoare, motiv pentru care doar transportatorii mari au deschis actiuni judecatoresti pe cont propriu. Pentru ca fara o flota de cel putin 2.000 de camioane pentru care sa se solicite despagubirea, valoarea despagubirii – la momentul cand va fi platita – nu va acoperi cheltuielile de judecata si expertizele financiare ce se impun a fi prezentate pentru a motiva cererea.
Operatorii mici si mijlocii au insa posibilitatea de a se alatura unei actiuni colective, cesionandu-si dreptul in favoarea unei companii specializate in reprezentarea in instanta a pagubitilor, acceptand sa renunte la 30% din valoarea despagubirii, dar avand confortul ca nu au nimic de platit in avans. Organizarea carausilor din diferite tari s-a facut prin intermediul asociatiilor patronale, iar in Romania rolul acesta si l-a asumat UNTRR. Uniunea a incheiat un parteneriat cu firma de avocatura Hausfeld Rechtsanwälte LLP, specializata in dreptul concurentei, care colaboreaza si cu asociatiile de carausi din Germania, Olanda, Suedia, Cehia si Slovacia. Casa de avocatura a intentat primul proces cartelului anul trecut, cerand despagubiri pentru 85.000 de camioane apartinand transportatorilor germani.

Cazul carausilor romani se va judeca in Germania
38.000 de camioane noi din gamele medie si grea au fost inmatriculate in Romania in perioada 1997-2011. Cum tara noastra a intrat in UE abia in 2007, doar pentru camioanele achizitionate dupa momentul aderarii – plus cativa ani inainte si dupa – exista sanse mari de succes in instanta. Dar, chiar si asa, vorbim de o flota de aproximativ 30.000 de unitati.
Cele trei conditii pentru ca un camion sa fie eligibil sa solicite despagubire, potrivit avocatului Alex Petrasincu, partener la Hausfeld, sunt ca vehiculul sa fi fost achizitionat de nou, in intervalul ianuarie 2003-decembrie 2016, si sa aiba peste 6 t masa maxima total autorizata.
Pentru carausii romani, Hausfeld va deschide actiunea juridica in Germania, unde legislatia este prietenoasa cu firmele afectate de intelegerile tip cartel. De altfel, Curtile Districtuale din Hanovra si Stuttgart au emis, in aprilie a.c., trei hotarari impotriva membrilor cartelului de camioane, care intaresc hotararea judecatoreasca de anul trecut, prin care se confirma faptul ca producatorii sunt raspunzatori in principiu de daunele provocate de intelegerea tip cartel.
Deja cateva sute de companii romanesti, cu cateva mii de camioane, si-au cesionat drepturile de reprezentare catre Financialright Claims GmbH. Alti operatori interesati erau asteptati sa se inscrie pe site-ul www.cartelcamioane.ro pana la 31 mai 2018. Este important de stiut ca toate schimburile de informatii si inclusiv contractul vor fi in limba romana, iar carausii trebuie sa prezinte documentatie pentru toate camioanele inscrise.
„Ne asteptam sa fie un proces de durata. Chiar daca si-au recunoscut vina pentru participarea la cartel, producatorii de camioane contesta faptul ca firmele de transport au fost prejudiciate financiar. Oricum, vor face tot posibilul astfel incat sa lungeasca termenele cat mai mult, pentru a depasi termenul de prescriptie, care este de cinci ani din momentul aplicarii sanctiunii Comisiei Europene (in iulie 2016). Cu siguranta niciunul dintre parati nu va face nicio intelegere financiara mai devreme, intrucat acest lucru ar incuraja transportatorii sa solicite despagubiri. Abia dupa vara lui 2021, cand se va cunoaste exact numarul celor care participa la actiunile in instanta si flota aferenta, vor putea incepe negocierile“, a explicat Alex Petrasincu in cadrul conferintei de presa organizate de UNTRR la jumatatea lui mai.
UNTRR nu are niciun beneficiu financiar din intermedierea colaborarii intre Hausfeld si transportatorii romani, iar acestia din urma pot sa se inscrie pentru a solicita despagubire indiferent daca sunt membri UNTRR sau nu.