Ad
Ad
Ad

Dimensiunea pieței britanice o face o atractivă, chiar dacă ultimii doi ani au fost dificili, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Upply (The UK remains an attractive market for road transport). În 2019, ultimul an complet înainte de Brexit, industria de transport rutier din această țară s-a situat pe locul al cincilea în Europa, după Germania, Franța, Spania și Polonia, cu un total de 1.471 de milioane de tone și 160,8 miliarde de tone-kilometri, conform datelor Eurostat. De atunci probabil că și-a păstrat poziția, deși diferențele din metodele statistice fac compararea exactă dificilă.

Totuși, transportatorii rutieri britanici trec de doi ani printr-o perioadă dificilă, deoarece, ca și cei din UE, se confruntă cu o scădere a volumelor, după puternica recuperare post-Covid din 2021-2022.

În 2023, vehiculele de peste 3,5 t pentru transport de marfă înmatriculate în Marea Britanie au parcurs 16,9 miliarde de mile vehicul, în scădere cu 2,5% față de 2022 și cu 1,6% față de 2019. Traficul de camioane pe autostrăzi a ajuns la 8,1 miliarde de mile vehicul (48% din total), față de 7,6 pe drumurile principale A (45%) și 1,3 pe alte drumuri.

Activitatea internă reprezintă cea mai mare parte a activității transportatorilor rutieri britanici, cu 96,5% din total, iar potrivit Oficiului pentru Statistici Naționale din Regatul Unit (ONS) flota înmatriculată acolo a înregistrat un volum de activitate de 167 de miliarde de tone-kilometri în 2023 la intern, în scădere cu 5% față de anul anterior. Transportul rutier a avut o cotă de 81% din transportul de mărfuri de pe piața internă britanică, față de 12% transportul pe apă și 8% cel pe calea ferată.

Datele disponibile până în prezent pentru 2024 arată că scăderea începută în 2023 a continuat, iar la finalul celui de-al treilea trimestru a fost de 3% față de 2023, până la 165 de miliarde de tone-kilometri, în timp ce ca tonaj scăderea a fost de 5%, până la 1.552 de milioane de tone în 2023, și de 4%, până la 1.538 de milioane de tone, la sfârșitul lui septembrie 2024. Vehiculele grele pentru transport de marfă înmatriculate în Marea Britanie au acoperit 19 miliarde de tone-kilometri, cu 3% mai puțin decât în 2022.

Scăderea a fost și mai mare la transport internațional: cu 12,4% în 2023 față de 2022, până la 5,7 milioane de tone, și cu 30% față de media dintre 2015 și 2019. Fenomenul este evident pentru exporturile din Regatul Unit către Europa, dar și cealaltă direcție a fost afectată. În ultimii 20 de ani, cantitatea de bunuri transportate de camioanele grele înregistrate în Regatul Unit a fost în general în scădere atât pentru importuri, cât și pentru exporturi. Utilitarele grele înmatriculate în Regatul Unit importă de obicei mai multe bunuri decât exportă, iar în 2023 prăpastia dintre cele două a crescut de la 0,4 milioane de tone în 2022 la 0,7, conform institutului național de statistică. Iar față de media din 2015-2019 declinul tonajului transportat de vehiculele grele britanice este de 35% pentru exporturi și de 24% pentru importuri.

Cele mai importante cinci țări din/în care vehiculele înmatriculate în Regatul Unit au importat/exportat bunuri au rămas cam aceleași în timp, urmând în mare parte o logică geografică: Franța și Belgia conduc atât la importuri, cât și la exporturi, dar flota britanică a pierdut teren după Brexit, astfel că în 2023 Italia a luat locul al cincilea de la Irlanda în ceea ce privește importurile. Celelalte două țări cu care schimburile comerciale sunt puternice sunt Germania și Olanda.

Tarife de import și export în/din Marea Britanie

Pe rutele de export din Marea Britanie tarifele de transport pe bază de contract au ajuns în trimestrul al patrulea din 2023 la 132,9 puncte, adică au crescut cu 2,5 puncte față de trimestrul al treilea și cu 3,5 puncte față de perioada similară din 2022, așa cum arată barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au scăzut cu 3,8, respectiv 12,2 puncte, până la 136,1 puncte.

Pe rutele de import, ratele contractuale au scăzut cu 2,8 puncte de la trimestru la trimestru, dar rămân în creștere cu 5,3 puncte de la an la an, în timp ce piața spot a scăzut cu 12,1 puncte de la trimestru la trimestru, până la 136,5 puncte.

Comerțul dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană rămâne la un nivel scăzut față de perioada de dinainte de Brexit și de pandemia de Covid-19. În al treilea trimestru din 2023, exporturile au fost cu 2,2% mai mici decât în al treilea trimestru din 2019, iar importurile au fost cu 1,5% mai mici. Producția din Marea Britanie scade și ea, ceea ce duce la scăderea tarifelor spot și la export, și la import. Datele ajustate sezonier disponibile la ONS (Biroul Național de Statistică al Marii Britanii) pentru al patrulea trimestru din 2023 arată o scădere de 2,5% a producției de bunuri intermediare față de trimestrul anterior, de 1,4% pentru bunuri de folosință îndelungată și de 0,9% pentru bunuri de capital, dar volumele totale de producție rămân în creștere de la an la an, ceea ce sugerează că, în timp ce tarifele spot au scăzut, așteptările pe termen lung privind volumul rămân constante și mențin ratele contractuale la nivel mai înalt.

Consumul din Marea Britanie este stabil, dar la niveluri scăzute. Datele ONS privind volumul comerțului cu amănuntul ajustate sezonier arată că acesta este în scădere cu 7,9% față de 2020, dar că a crescut ușor, cu 0,2%, față de trimestrul anterior și cu 0,5% față de perioada similară din 2022. Deci consumul exercită o presiune foarte mică în sensul creșterii tarifelor – atât spot, cât și din contracte.

Inflația s-a redus, prin urmare costurile transportatorilor nu mai cresc mult și nu mai duc la creșterea tarifelor, ci piața s-a stabilizat acum, la un nivel înalt, ceea ce menține mari prețurile de transport. PPI (indicele prețurilor de producție) din Marea Britanie susține și el acest lucru, datele din trimestrul al patrulea arătând o scădere de 2,6 puncte față de perioada similară din 2022, dar un nivel cu 27,0 puncte mai mare decât în 2019. Creșterea lunară a PPI a fost în medie de doar 0,4 puncte, sugerând deci că prețurile sunt stabile.

Prețul motorinei din Marea Britanie a crescut ușor în ultimul trimestru din 2023, cu 4,8% față de cel anterior, după o creștere a prețului țițeiului în septembrie, dar rămân cu 21,4% mai mici decât la final de 2022.

În concluzie, costurile de transport sunt mari, dar mult mai stabile, deci mențin tarifele mari, cu posibilitate de creștere în mică măsură pe termen scurt.

Costurile cu forța de muncă din logistică din Marea Britanie au crescut cu 5,1% în 2023 și sunt cu 15,9% mai mari decât în 2019, iar salariile încă au capacitatea de a crește costurile în al doilea semestru din 2024, mai ales dacă va fi nevoie de noi angajări în 2024, în condițiile unui disponibil redus de personal. Estimările analiștilor Upply sunt că volumele de export și import ale Marii Britanii vor rămâne mai mici decât în 2019 și 2020, consumul se va menține și scăderea cererii din partea industriei europene are ca rezultat scăderea volumelor producției industriale și reducerea cererii de transport rutier de mărfuri în ambele direcții. De aceea tarifele ar putea scădea în continuare, dacă nu ar fi capacitatea limitată de transport și costurile mari.