Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ucraina a impus restricţii, temporare, privind exporturile de cereale pe calea ferată spre România şi Republica Moldova, din cauza numărului mare de vagoane aflate la puncte de trecere a frontierei, arată firma de consultanţă APK-Infrom, potrivit Reuters.

După ce porturile sale de la Marea Neagră au fost blocate de Rusia, Ucraina a fost forţată să utilizeze calea ferată drept principala rută pentru exporturile de cereale, ceea ce a condus la aglomerarea vagoanelor de cale ferată la punctele de trecere a frontierei. Anterior, autorităţile de la Kiev au suspendat exporturile de cereale pe calea ferată spre Polonia. Potrivit sursei citate, restricţiile cu privire la exporturile de cereale pe calea ferată spre România au început în data de 4 mai, iar din data de 5 mai au fost introduse restricţii şi spre Republica Moldova precum şi spre porturile ucrainene de la Dunăre. Recent, Ministerul ucrainean al Agriculturii a informat în mod oficial că exporturile de cereale în sezonul agricol 2021/2022, care a început în luna iulie 2021, au ajuns la 46 milioane de tone, cifră care include şi 132.000 de tone exportate de la începutul lunii mai.

Anterior, o serie de oficiali din sectorul agricol au estimat că în luna martie a acestui an Ucraina a exportat 300.000 de tone de cereale în timp ce analiştii de la APK-Inform susţin că în luna aprilie exporturile de cereale s-au ridicat la 923.000 de tone.

Înainte de invazia rusească, Ucraina exporta pe mare până la şase milioane de tone de produse agricole pe lună.

Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că ţara vecină vrea să îşi majoreze capacitatea de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.

Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina. „Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul“, a declarat pentru AFP Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa. Totodată, în opinia oficialilor Administrației Portului Constanța, în acest an ar putea fi depășit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.

Ucraina restricţionează, temporar, exporturile pe calea ferată spre Polonia şi România, potrivit unui oficial al companiei de stat Ukrainian Railways.

Acesta spune că sunt două motive pentru impunerea acestor restricții, pe de-o parte faptul că s-au acumulat foarte multe vagoane la punctele de trecere a frontierei, pe de altă parte vin sărbătorile de Paște și granițele sunt închise. Ucraina, un mare producător agricol mondial, obişnuia să îşi exporte produsele prin porturile de la Marea Azov şi Marea Neagră însă după invazia rusească a fost obligată să îşi exporte produsele pe calea ferată via graniţa de vest. Potrivit Reuters, care îl citează pe Valerii Tkachov, adjunctul directorului comercial de la Ukrzaliznytsia, în perioada 16-18 aprilie, transportatorul a impus restricţii cu privire la livrările pe calea ferată spre România prin punctele de trecere a frontierei de la Diakovo şi Vadul-Siret. În aceeaşi perioadă, au fost introduse restricţii cu privire la transportul de bunuri pe calea ferată şi spre Polonia, prin punctele de trecere a frontierei de la Yahodyn şi Izov. Restricţiile au fost implementate „din cauza acumulării de vagoane în direcţia punctelor occidentale de trecere a frontierei şi a solicitărilor venite de la partenerii occidentali de a reduce livrările de trenuri de marfă“, a precizat Tkachov. Potrivit acestuia, „ţările vecine par să nu fie pregătite pentru o creştere semnificativă a traficului de produse ucrainene pe teritoriul lor“, din cauza lipsei de locomotive şi vagoane, a capacităţii limitate de trafic şi a restricţiilor impuse pentru vagoanele de marfă. Potrivit reprezentantului Ukrzaliznytsia, la data de 14 aprilie, erau 29.461 de vagoane de marfă în apropierea punctelor de trecere a frontierei, iar numărul a crescut cu 28% în primele două săptămâni din luna aprilie.