Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cifre comerciale din Marea Britanie arată că valoarea exporturilor britanice a scăzut cu peste 65 de miliarde de lire sterline în februarie. Situaţia descrisă de premierul Boris Johnson – că acordul va face Marea Britanie „prosperă, dinamică și mulțumită” – e din ce în ce mai îndepărtată, potrivit ParcelHero.

Cifrele pentru februarie nu arată deloc bine pentru producătorii și retailerii din Marea Britanie. Comparând cu anul trecut, exporturile de bunuri s-au prăbușit cu 65,3 miliarde de lire sterline, iar importurile cu 64,8 miliarde de lire sterline. „Cifrele comerciale din februarie sunt extrem de îngrijorătoare. Prăbușirea cu 18,3% a exporturilor evidențiază impactul pe care Brexit îl are asupra economiei Marii Britanii. Este încurajator faptul că exporturile britanice au reuşit o creștere de 9,9% în februarie, comparativ cu ianuarie 2021, însă acestea au fost cele mai grave înregistrate vreodată. Creșterea lunară a exporturilor către UE în februarie, de 3,7 miliarde de lire sterline (46,6%), arată pozitiv, dar vine după scăderea uimitoare de 5,6 miliarde de lire sterline din ianuarie. Exporturile din februarie către țările din afara UE au scăzut cu 10,5%, față de luna precedentă“, a punctat coordonatorul studiului ParcelHero, David Jinks.

Guvernul britanic nu mai poate pretinde că ultimele rezultate comerciale se datorează unei căderi temporare, așa cum a făcut pentru cifrele din ianuarie. Aceste raportări sunt dovada clară a impactului Brexitul. Chiar și importurile de bunuri au scăzut cu peste 64 de miliarde de lire sterline, față de februarie 2020 (-13,6%). „Susţinătorii Brexit afirmau că piețe precum SUA ar compensa pierderea comerțului cu UE, ceea ce însă nu s-a dovedit în februarie. Cele mai recente date arată că, din primele patru mărfuri de export britanice către SUA, doar vânzările de autoturisme au crescut. Produsele farmaceutice și medicamentele au scăzut cu 42%, substanțele chimice cu 4% și echipamentele electrice cu 8%.“

Teama britanicilor este că, în perioada următoare, ar putea fi și mai rău, pentru că unele dintre cele mai complexe și noi reglementări de frontieră ale UE au fost amânate, unilateral, de guvernul britanic.

La începutul lui martie 2021, unul din patru camioane care traversa Canalul Mânecii din Marea Britanie în Franța călătorea „pe gol“. Datele, culese de asociația britanică de transport rutier Road Haulage, arată în mod clar efectul Brexitului nu numai asupra transportului rutier, ci mai ales asupra exporturilor din insulă. Cauza este aplicarea procedurilor vamale care încetinesc traficul comercial, în special al mărfurilor care necesită controale fitosanitare.

Biroul german de statistică a anunțat că, în ianuarie 2021, importurile din Marea Britanie au scăzut cu 56% față de aceeași lună a anului precedent, în timp ce exporturile germane au scăzut cu 29%. Potrivit unui economistului băncii olandeze, James Smith, exporturile britanice către Italia au scăzut cu 70% și către Franța cu 20%.

Autoritățile britanice așteaptă o îmbunătățire, datorită mai ales activității companiilor de transport. Pentru a aborda această situație, guvernul britanic a amânat introducerea unor controale la import din aprilie în octombrie, şi din iulie în ianuarie 2022.