Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu excepția cazului în care țările au dovezi solide și clare că piața sa de transport rutier în ansamblu a fost grav perturbată sau că obiectivele acordului nu mai sunt în mod clar îndeplinite, CE consideră că acordul ar trebui prelungit automat pentru o perioadă de 6 luni.

Pe 29 aprilie, Consiliul UE a autorizat Comisia Europeană să negocieze o prelungire a acordului cu Ucraina privind transportul rutier de mărfuri. Acesta expiră la jumătatea acestui an, iar CE propune o prelungire de 18 luni. Camera Poloneză de Expediții și Logistică reamintește că, inițial, CE a avut în vedere unele modificări ale acordului, cum ar fi impunerea obligativității de a avea documente care să confirme că transportatorul este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaționale sau introducerea unor clauze de protecție ca răspuns la îngrijorările tot mai mari ale unor țări vecine în legătură cu liberalizarea pieței de transport internațional între transportatorii din UE și cei din Ucraina. CE consideră că, dacă nu există contraindicații, acordul ar trebui să fie prelungit automat cu șase luni după 2025.

Transportatorii polonezi atrag atenția că și alți colegi din alte țări europene vor resimți efectele concurenței ucrainene, care distruge industria poloneză a transporturilor. Statele membre au înființat un grup de lucru care să elaboreze un model de formular pentru ca părțile să indice identitatea transportatorilor rutieri care nu respectă acordul.

Ministerul subliniază că ideea din spatele acordului din iunie 2022 dintre Uniunea Europeană și Ucraina privind transportul rutier de marfă a fost aceea de a sprijini economia Ucrainei după atacul Rusiei. Până în prezent, funcționarea acestui regulament, care liberalizează transportul între UE și Ucraina, eliminând, printre altele, obligația transportatorilor ucraineni de a deține autorizații pentru a efectua transporturi rutiere, a dus la un dezechilibru pe piața transportului rutier din UE. Negocierile dintre Comisia Europeană și Ucraina vor constitui o etapă-cheie în cursul căreia se va stabili forma finală a Acordului UE-Ucraina modificat privind transportul rutier de mărfuri.

Un studiu publicat de Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) sugerează că primul pas pentru îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre Polonia și Ucraina și respectiv dintre România și Moldova este implementarea ecartamentul european al liniilor de cale ferată către Lvov și Chișinău.

De la invadarea Ucrainei de către Rusia, legăturile de transport terestru ale acestei țări cu UE au devenit esențiale pentru importurile și exporturile ucrainene, „liniile de solidaritate“ UE-Ucraina fiind create pentru a consolida legăturile transfrontaliere. Studiul publicat de CE face parte din planul de acțiune Solidarity Lanes, care a a analizat barierele rămase, inclusiv diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a Uniunii față de cel utilizat în Europa de Est. Mecanismul Conectarea Europei II a selectat recent nouă proiecte pentru finanțare care vor viza îmbunătățirea punctelor de trecere. De asemenea, Comisia a propus extinderea rețelei transeuropene de transport în Ucraina și Moldova.

Comisarul pentru transport, Adina Vălean, a declarat: „Prin construirea primului ecartament feroviar al UE în Ucraina și Moldova, legând căile ferate ale acestora cu Polonia și România, îi vom apropia de piața unică. Prin acest studiu, pregătim scena pentru soluții pe termen lung, sprijinirea Ucrainei în comerțul și reconstrucția ei postbelică.

Asigurarea interoperabilității din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, o experiență de călătorie mai fluidă și mai eficientă pentru cetățeni.“

Luând în considerare costurile probabile, cererea preconizată și considerațiile privind capacitatea liniei, studiul sugerează ca prim pas stabilirea unei conexiuni europene cu ecartamentul de la Cracovia/Katowice (Polonia) la Lviv (Ucraina), precum și de la Iași (România) la Chișinău (Moldova). Sunt sugerate și alte extensii. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile linii cu ecartament standard din Ucraina și Moldova ar funcționa cu rețeaua din celelalte regiuni ale acestor țări, unde se va folosi în continuare ecartamentul larg.

Studiul a fost realizat de Jaspers, serviciul de consiliere tehnică al BEI, în strânsă cooperare cu toate țările implicate.