Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La sfarsitul lui martie, ministrul transporturilor si infrastructurii Anca Boagiu a prezentat, in cadrul conferintelor „Infrastructura rutiera – pariul anului 2011” si „Cum va arata infrastructura Romaniei in 2013 – ultimul an in care vor mai fi accesati bani de la UE?”, pe de o parte, cel mai ambitios program de modernizare a infrastructurii din istoria Romaniei, iar pe de alta, stadiul proiectelor realizate cu fonduri europene si al absorbtiei de bani comunitari. Ambele subiecte insa au revenit obsesiv la principala problema, pur romaneasca: lipsa continuitatii proiectelor, cauzata de schimbarile politice din anii electorali. Consiliul Investitorilor Straini vine insa cu solutia lansarii unei candidaturi comune cu Ungaria sau Bulgaria pentru Campionatele Europene de fotbal din 2020, prin care Romania sa-si asume o obligatie care sa devina prioritara indiferent de guvernare.


Conferintele, organizate de Bursa Constructiilor, respectiv Ziarul Financiar, impreuna cu Drees&Sommer, au reunit un numar mare de reprezentanti ai companiilor de constructii, producatorilor de materiale pentru constructii si ai firmelor de consultanta din domeniu.

„Nu sunt partizanul transportului rutier.”
In prezent, prioritatea majora a MTI consta in demararea programului constructiei de autostrazi, Romania avand la dispozitie pentru reteaua de infrastructura rutiera si feroviara circa 5,6 miliarde de euro.
Acum exista 243 km de autostrada in executie (Timisoara-Arad, Medgidia-Constanta, centura ocolitoare a orasului Arad, centura orasului Constanta si Cernavoda-Constanta, Bucuresti-Ploiesti si Suplacu de Barcau-Bors), ce vor fi finalizati in urmatorii doi ani. De asemenea, sunt pregatite licitatiile pentru 220 km de autostrada, finantati exclusiv din fondurile europene, care vor intra anul acesta in executie (Nadlac-Arad, Timisoara-Lugoj, Sibiu-Orastie, Lugoj-Dumbrava si Deva-Orastie). In plus, pana in 2013 vor incepe si lucrarile pe tronsonul Comarnic-Brasov, iar Romania va fi parcursa de inca 463 km de autostrada.
Anul acesta se vor finaliza proiectele de cale ferata Campina-Predeal si Bucuresti-Constanta. Insa „in prezent nu este disponibila intreaga suma pentru finalizarea coridorului IV pan-european de cale ferata, ci dispunem de numai 1,8 miliarde de euro, pentru 166 km, cu termen de finalizare pana in 2014”, a precizat Anca Boagiu, punctand: „nu sunt partizanul transportului rutier, ci al celui pe calea ferata si pe Dunare. Caci pe soselele nou construite apar imediat camioane supraincarcate care le distrug intr-un timp mult mai scurt.” Acesta este si motivul pentru care s-a infiintat o noua entitate, Inspectia Drumurilor, care se va ocupa strict de protejarea drumurilor, preluand toate atributiile de control de la ARR, RAR si CNADNR.

„Construim drumuri cu economisti, juristi si agricultori.”
Proiectele de dezvoltare a infrastructurii si de accesare a fondurilor europene au intampinat probleme care au generat mari intarzieri. „Contestatiile au fost si sunt un instrument de tergiversare a lucrarilor. Insa, pentru a diminua timpul de aplicatie, am decis ca prima institutie sesizata sa fie CNSC, si abia dupa aceea fiecare din autoritatile contractante vor semna contractele”, a precizat ministrul transporturilor.
O alta problema, generatoare de venituri suplimentare, este data de exproprierile care, pana de curand, se faceau in baza unei legi ce permitea abuzuri si intarzieri. „Legea a fost modificata. Am decis ca exproprierile sa fie facute astfel incat sumele sa exprime valoarea reala a terenurilor si imobilelor. In plus, pentru ca termenele erau foarte lungi, s-a hotarat ca exproprierea sa se faca la o luna dupa ce sumele aferente au fost consemnate in contul CEC, perioada in care persoanele expropriate au timp sa conteste decizia sau valoarea”, a punctat Boagiu.
Apoi, inca este in curs de rezolvare problema legata de descarcarile arheologice. „Pe tronsonul Bucuresti-Constanta a trebuit sa solicitam companiei executante sa angajeze propriii arheologi pentru ca descarcarile sa fie facute mult mai rapid”, a mai spus Boagiu, precizand si faptul ca exista si probleme legate de contractare. „Am descoperit o fratie nejustificata si inacceptabila intre firmele de constructii, consultanti si administratie, ajungandu-se la cresteri ale preturilor contractelor si cu 170% . Ca atare, am modificat procedurile si am inceput procesul dificil de a introduce standardele de cost ce vor ajuta la evaluarea ofertelor, dar si la stabilirea, de la inceput, a valorii contractelor.”
O alta problema este lipsa acuta de constructori: „am constatat ca trebuie sa construim drumuri cu economisti, juristi si agricultori. De aici apar rezultatele slabe pe care le avem.” Ca atare, CNADNR a angajat in ultima perioada 30 de ingineri si a anuntat incheierea de parteneriate cu facultatile de profil „astfel incat tinerii constructori sa vina acolo unde le este locul.”