Conform barometrului Upply (Containers: soaring freight rates are cooling off (upply.com)), tarifele de transport maritim spot pe ruta Asia-Europa au ajuns la un platou, în ciuda tensiunilor din Marea Roșie, ceea ce susține ideea unei cereri slabe din punct de vedere structural. Deci scenariul din primăvara lui 2020, în care tarifele de transport FAK pe ruta Asia-Europa au ajuns să aibă cinci cifre nu se repetă în vara lui 2024, în ciuda predicțiilor câtorva jucători din domeniu. (FAK – Freight All Kind – este o clasificare utilizată pentru a cota tarifele LTL, în special în cazul clienților care expediază diferite tipuri de mărfuri în cantități mici, într-un singur lot, care nu ocupă neapărat un camion complet.)
Companiile de transport maritim, prin faptul că publică tarife lunare FAK stabile sau în scădere, transmit semnalul că piața se stabilizează, iar analiștii Upply văd două motive pentru această strategie: companiile aeriene sunt interesate să preia mai multe rezervări prin propriile instrumente digitale, iar transportatorii maritimi sunt destul de reticenți când își văd clienții generând marje mult mai mari decât ei, care își asumă toate riscurile operaționale și de capital.
Pentru expeditori, ruta prin Cape Town este prea lungă, tarifele de transport sunt prea mari, iar vizibilitatea asupra previziunilor de vânzări lipsește, chiar dacă stocurile rămân la un nivel rezonabil. Prin urmare, expeditorii își pot permite să aștepte, deși asta înseamnă să găsească furnizori mai aproape de locurile de consum, dacă este necesar. De aceea nu a existat o reaprovizionare masivă. Pe de altă parte, sunt anticipate campaniile de Crăciun. Expeditorii au luat în considerare riscurile unor întârzieri mai mari, dar și, într-o măsură mai mică, amenințările de creștere a taxelor vamale pentru anumite produse la intrarea în UE.
În ceea ce privește tensiunile din Marea Roșie, ele nu scad. Deja s-a ajuns la circa 200 de atacuri ale Houthi, de la începutul conflictului, în care două nave au fost scufundate și patru marinari au fost uciși. Necesitatea de normalizare a securității maritime din zonă este susținută de tot multe voci din comunitatea internațională, începând cu Israelul, care începe să sufere de izolare geografică. Pe 20 iulie, avioanele israeliene au lansat raiduri împotriva portului yemenit Hodeida, ca răspuns la un atac cu drone ce a ucis o persoană în Tel Aviv. Iar la începutul lui iulie Autoritatea Industriei Maritime din Filipine (MARINA) a cerut companiilor de transport maritim să evite Marea Roșie și Golful Aden, semn că, într-adevăr, conflictul începe să se extindă geografic.
Conform Upply, tarifele FAK au scăzut în iunie, în cazul importurilor din Asia în Europa de Nord, pentru unele companii de transport maritim, și nu mai au cinci cifre, ca până acum, ci patru, iar traversările pe gol au continuat, spre nemulțumirea expeditorilor.
Suprataxele pentru combustibil, care au crescut destul de mult la începutul verii, ar putea totuși să șteargă în săptămânile următoare efectele reducerilor de tarife, fenomen deja vizibil pentru bunurile care părăsesc Europa, ridicând prețurile destul de scăzute la care s-a ajuns din cauză că unele companii au mers pe principiul „mai bine cu tarife mici decât pe gol“.
În plus, asupra transportatorilor maritimi se simte și presiunea inflației.
Profitul mare al companiilor franceze CMA CGM și Total a alimentat dezbaterea privind impozitarea super-profiturilor în contextul social tensionat din prezent, iar în discursul său de Ziua Națională a Franței președintele Emmanuel Macron a exclus posibilitatea unei asemenea super-taxe, dar a vorbit despre o contribuție care ar putea fi percepută de la aceste firme. Pe de altă parte, unele voci spun că este nedrept să se arate cu degetul CMA CGM pentru că a avut în 2021 profituri excepționale, câtă vreme compania franceză a avut în trecut decenii întregi de dificultăți financiare.
Totuși, și Total și CMA CGM au făcut unele gesturi față de publicul larg, pentru a-și demonstra sprijinul față de gospodăriile franceze, a căror putere de cumpărare a scăzut în ultimele luni. De exemplu, CMA CGM a anunțat o reducere de 500 de euro pentru importurile de mărfuri în Franța în containere de 40′ efectuate de clienții săi care sunt actori majori din sectorul distribuției cu amănuntul și, de asemenea, pentru toate importurile către teritoriile franceze de peste mări, măsură care va intra în vigoare pe 1 august 2022.
Rămâne de văzut însă dacă, dincolo de capitalul de imagine pe care îl va aduce companiei, această decizie va reprezenta un sprijin real pentru societate.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit