Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția de la o lună la alta a tarifelor de transport rutier din Franța (%)

Upply pune această nouă scădere mai ales pe seama ieftinirii energiei, ceea ce este o veste foarte bună pentru transportatori (French market: road transport prices fall in March).

În martie, Franța a fost campioana europeană în ceea ce privește reducerea de prețuri, datorită unei scăderi accentuate, cu 6,6%, a prețurilor energiei. Acest fapt, care îmbunătățește competitivitatea economică a țării, este combinat cu consumul mai mare al gospodăriilor și cu un plan de redresare de 500 de miliarde de euro în Germania, care au dus la creșterea optimismului antreprenorilor francezi: indicatorul institutului francez de statistică INSEE care măsoară optimismul a crescut cu 1 punct, chiar dacă rămâne sub media sa pe termen lung.

Există, totuși, și un motiv de pesimism: faptul că PIB în primul trimestru din 2025 se estimează că a crescut numai cu 0,1% față de al patrulea trimestru din 2024, după ce INSEE estimase 2%, ceea ce înseamnă un deficit de aproximativ trei miliarde de euro, mai puține venituri pentru stat și complicații în construcția bugetului pe 2026.

Iar Banca Franței, în proiecțiile sale macroeconomice din martie, și-a revizuit în scădere față de decembrie prognozele de creștere pentru 2025, de la +0,9% la +0,7%. Principala revizuire în scădere se referă la exporturi, care se așteaptă să fie afectate de incertitudinea legată de barierele comerciale și de cererea globală mai mică decât se estimase în decembrie.

În aceste condiții, tarifele de transport din Franța au scăzut din nou în martie față de luna anterioară, dar acum se pare că această scădere nu are drept cauze principale pesimismul antreprenorilor din domeniu și scăderea din ultimele luni a volumelor, ci ieftinirea energiei. Conform indicelui Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), prețul motorinei a scăzut cu 4,5% în martie față de februarie, confirmând tendința de scădere din luna anterioară. Iar analiștii Upply comentează că firmele de transport rutier de marfă au nevoie de acest respiro, câtă vreme, potrivit celei mai recente publicații a firmei de consultanță Altares din primul trimestru al lui 2025, au fost cu 3,7% mai puține falimente ale companiilor de transport rutier din Franța decât în perioada similară din 2024, datorită scăderii de 8,9% a lichidărilor ordonate de instanță. Rămâne de văzut însă dacă această îmbunătățire se confirmă în perioada următoare.

„Decesele“ firmelor de transport și de depozitare

Industria de logistică este afectată, la nivel global, de stagnarea creșterii economice, supracapacitate și creșterea numărului de firme care falimentează – deși sunt și companii care o duc bine. În aceste condiții, Transport Intelligence (Ti) a trecut în revistă câștigătorii și perdanții din domeniu și una dintre concluziile analizei sale este că nu se poate oferi o evaluare unitară la nivel global a stării de sănătate a industriei de logistică și transport din cauza diferențelor legate de mediul macroeconomic, de dinamica și de ciclurile sectoarelor de piață individuale. De exemplu, SUA se bucură de o creștere economică semnificativă, dar producția din Marea Britanie și Uniunea Europeană stagnează, și la fel și încrederea consumatorilor, iar dintre țările emergente cele din Golful Arabiei se dovedesc deosebit de rezistente și altele au dificultăți din cauza ratelor ridicate ale dobânzilor, riscului de investiții și redresării slabe de după pandemia de Covid 19. În ceea ce privește situația din China, nu există prea multe date oficiale despre situația reală din economie și despre impactul pachetelor sale de stimulare.

Și în transportul rutier de marfă există diferențe la nivel global. Cifrele Eurostat arată că numărul firmelor din UE care și-au încetat activitatea a crescut abrupt în ultimii cinci ani, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu. Cercetările efectuate de Ti Insight în trecut au arătat că sănătatea financiară a industriei logistice este legată strâns de doi factori principali: costul împrumuturilor și creșterea economică. Or, în prezent avem în Europa un PIB care s-a stabilizat și rate ale dobânzilor care au crescut, în încercarea băncilor centrale de a reduce inflația.

Asta are efect asupra transportului rutier în general, inclusiv asupra tarifelor spot, care conform Upply au scăzut începând din al treilea trimestru al lui 2022 din cauza capacității mai mari decât cererea (pe fondul stagnării economice), în timp ce numărul de firme care își încetează activitatea a crescut mai ales din cauza costurilor de bază mai mari.

Piața de transport rutier de marfă din SUA a fost și ea într-o poziție proastă, deși există semne că iese din ceea ce s-a numit Marea Recesiune a Transportului de Mărfuri, care după unele estimări a durat de la începutul lui 2022 până la sfârșitul lui 2024. Anumite condiții locale specifice – reglementările mai severe privind permisele de conducere și promisiunea președintelui Trump de a repatria imigranții ilegali, dintre care mulți lucrează în transport – vor reduce probabil numărul de șoferi, ceea ce va permite creșterea tarifelor din cauza capacității mai mici. Aceste presiuni în sensul creșterii tarifelor vor fi sporite probabil de planurile administrației Trump de a stimula economia SUA. Încercările importatorilor americani de a face stocuri dau un impuls transportului rutier de marfă în prima parte a anului, dar apoi volumul de activitate va scădea deoarece retailerii își vor reduce stocurile.