Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comunitatea portuară din Bruxelles a putut din nou să concluzioneze, în cadrul unui simpozion care a avut loc recent, că firmele de logistică trebuie să folosească tot mai multe camioane pentru a realiza exact aceeași muncă din trecut, așa cum atrage atenția federația transportatorilor belgieni FEBETRA. O companie care a lucrat în zona portuară timp de 118 ani a fost atât de afectată de măsurile guvernării de la Bruxelles, încât mutarea din capitală pare o opțiune tot mai atractivă.

Asta deși, de mulți ani, trio-ul ministerial de la Bruxelles responsabil pentru mobilitate, port și tranziție economică declară cu fermitate că viitorul aparține transportului pe apă. Idee corectă, în opinia federației, dar numai în condițiile în care camioanele pot ajunge ușor în porturi – deoarece un transport first și last mile fără camioane nu este posibil. 

Câtă vreme accesul ușor la porturi, vital pentru economia belgiană, nu este posibil, companiile de logistică din țară consideră că este tot mai greu, de la un an la altul, să-și desfășoare activitatea. 

În opinia reprezentanților FEBETRA, politicile guvernului, fie cele fiscale, fie cele de mobilitate, par să alunge companiile din Bruxelles, deoarece în patru ani impozitul pe spațiile de birouri a crescut cu 150%, iar drumurile abia sunt întreținute. De exemplu, Monnoyerkaai, extrem de important pentru accesul camioanelor, a fost închis aproape doi ani și se pare că nici acum nu există fonduri pentru reparațiile necesare, iar proiectul Parkway a cauzat multe probleme în trafic. Și acestea nu mai sunt excepții, ci cazuri întâlnite tot mai des, ceea ce face ca mediul de afaceri să vadă tot mai clar lucrurile așa cum sunt și să se simtă hărțuit de instituțiile statului.

**Sursă foto: Port of Brussels

Taxa de drum pe kilometru pentru camioane din Belgia, în vigoare din aprilie 2016, nu a avut niciun impact pozitiv asupra mobilității, dimpotrivă, este de părere asociația transportatorilor din această țară FEBETRA. După apariția taxei blocajele din trafic au fost tot mai mari, ceea ce îi afectează cu atât mai mult pe transportatori cu cât plătesc în medie de opt ori mai mult comparativ cu perioada în care Belgia folosea vechiul sistem Eurovignette.

În opinia FEBETRA, taxa/km în forma ei actuală este o măsură pur fiscală, care nu merită să fie numită „inteligentă”, deci este momentul ca ea să fie transformată într-un instrument inteligent de gestionare a mobilității prin extinderea la toți utilizatorii rețelei de drumuri a principiului „utilizatorul plătește”, care acum se aplică la 2% din flota de vehicule sau în medie la 15% din participanții la trafic.

Însă guvernul Belgiei continuă să respingă această propunere, afirmând că nu există sprijin pentru ea. Dar nici pentru alte măsuri pe care vrea să le ia executivul nu există sprijin din partea populației, subliniază asociația transportatorilor, și totuși asta nu constituie o piedică în calea adoptării lor. 

Mai mult, în loc să implementeze taxa/km pentru toți utilizatorii drumurilor, guvernul flamand optează pentru o creștere substanțială a tarifelor prin integrarea unei componente de CO2 în structura tarifară. Măsură despre care FEBETRA crede că nu este obligatorie pentru contractele pe termen lung încheiate înainte de 2022. Deci Flandra este vinovată de suprareglementare, deoarece acordul de concesiune cu operatorul pentru plata taxei de drum Satellic a fost încheiat cu mult înainte de 2022. 
Și Valonia își va crește tarifele în iulie 2026, deși mai puțin decât Flandra.

Astfel că transportatorii nu au altă soluție decât să transfere integral costurile suplimentare în tarife și cel care va plăti mai mult de fapt va fi consumatorul final.