Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 30 iulie s-au împlinit patru ani de la publicarea Pachetului Mobilitate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar cele mai multe reglementări sunt în vigoare de peste doi ani, amintește Philippe Degraef, directorul federației transportatorilor belgieni FEBETRA, care face și un bilanț al celor întâmplate între timp.

Acesta consideră că legile privind detașarea, perioada de patru zile de cooling-off în cazul cabotajului și întoarcerea obligatorie a autovehiculului în țara de origine la fiecare opt săptămâni ar fi trebuit să restabilească echilibrul de putere în peisajul european al transporturilor.

În realitate însă, crede Philippe Degraef, aproape că nu există niciun semn că transportul se desfășoară în condiții mai echilibrate și mai corecte, ci „vântul puternic din est, care suflă peste sectorul transporturilor de două decenii, nu a scăzut în putere, iar speranțele uneia dintre părți și temerile celeilalte că peisajul european al transporturilor va fi zguduit nu s-au materializat până acum“.

Argumentele sale sunt faptul că ponderea camioanelor străine pe rețeaua de drumuri cu taxă din Belgia a rămas neschimbată, că Top 5 al celor mai mari cabotori și Top 10 al țărilor în care se face cel mai mult cabotaj arată exact la fel ca înainte de noile reguli de detașare și de perioada de cooling-off și că în cross-trade transportatorii polonezi, lituanieni, români, bulgari și sloveni sunt în continuare fruntași, iar 80% din primele 10 țări ale căror flote au cele mai mari volume de cross-trade sunt state intrate mai nou în UE.

Directorul FEBETRA crede că asta se întâmplă și din cauză că se fac puține controale privind Pachetul Mobilitate și deci există o mare tentație de a încălca regulile. De aceea absența controalelor este un aspect de care noua Comisie Europeană va trebui să țină cont.

Philippe Degraef, directorul federației transportatorilor belgieni FEBETRA, este de părere că alegerile federale din această țară de pe 9 iunie, cu unele rezultate pe care le consideră surprinzătoare, vor duce, mai ales în sud, la un climat mai prietenos cu mediul de afaceri și că, în afară de Valonia, unde este deja instalat un nou guvern, readucerea economiei, finanțelor, pieței forței de muncă ș.a. pe drumul cel bun depinde de formatorii de la celelalte niveluri de guvernare.

Reprezentantul FEBETRA reamintește că, în opinia sa, transportatorii belgieni se află într-o spirală negativă de 20 de ani, mai ales din cauză că sunt prea scumpi comparativ cu concurenții străini, „principala lor problemă și, în același timp, cea mai mare frustrare a lor. Prin urmare, restabilirea competitivității trebuie să fie cel mai important proiect pentru noile formațiuni, în ciuda contextului bugetar dificil în care se află Belgia.“

O altă problemă importantă pentru transportatorii belgieni este păstrarea posibilității de a recupera o parte din acciză. Combustibilii fosili nu au viitor termen lung „și ar trebui să fim cu toții conștienți de acest lucru“. Dar dispariția acum a posibilității de a recupera acciza, așa cum și-ar dori unele partide de stânga, presupune în mod clar un efort prea mare pentru operatori. Cele trei federații de transport din Belgia au decis să aibă o voce comună, puternică, atunci când vine vorba despre cele mai importante dosare: reducerea costurilor cu forța de muncă și păstrarea posibilității de a recupera o parte din acciză, atâta timp cât nu există alternative complete disponibile la nivel operațional, tehnic și financiar.