Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pornind de la o statistică Eurostat, Philippe Degraef, directorul general al federației companiilor belgiene de transportator și logistică Febetra, a deplâns într-o postare pe contul său de LinkedIn faptul că operatorii din Belgia nu reușesc să-și valorifice poziția geografică și nu joacă un rol important pe niciuna dintre relațiile bilaterale majore din UE. Concret, transportatorii din această țară apar doar de trei ori în Top 20 al celor mai mari fluxuri de mărfuri din Comunitate. Ei fac 42,2% dintre cursele cu încărcare în Belgia și descărcare în Franța – singura relație în care au o poziție puternică – 16% dintre cursele cu încărcare în Belgia și descărcare în Olanda și 14,4% din cursele cu încărcare în Belgia și descărcare în Germania. Pe aceste trei relații francezii, olandezii, respectiv germanii transportă alte 27,1%, 73,1%, respectiv 25,7% din volume, iar ponderea cea mai mare a curselor, dintre transportatorii din terțe țări, le revine de fiecare dată polonezilor.

De altfel, polonezii au, dintre firmele din terțe țări, cele mai multe curse bilaterale și între Germania și Olanda, Germania și Franța, Austria și Germania, Cehia și Germania, Germania și Italia, Franța și Olanda, Germania și Spania, Germania și Danemarca, și Cehia și Slovacia. Lituanienii au cele mai mari volume, dintre transportatorii din terțe țări, între Germania și Polonia, Franța și Italia și Italia și Polonia. Portughezii au cele mai mari volume între Spania și Franța, românii, între Cehia și Polonia, slovenii între Austria și Italia și cehii între Polonia și Slovacia.

În aceste condiții, în care transportatorii belgieni nu pot prelua fluxuri mai mari de marfă din cauza serviciilor mai scumpe decât ale concurenților din alte țări, inclusiv din țările vecine, președintele Febetra crede că este păcat că guvernul belgian acordă atât de puțină atenție consolidării competitivității acestora.

Asociațiile belgiene ale transportatorilor TLV, FEBETRA și UPTR solicită ajutor specific urgent pentru firmele din domeniu, deoarece costul motorinei rămâne o mare problemă chiar și după reducerea accizei cu 0,175 euro/l. În condițiile din prezent o simplă clauză de ajustare a tarifelor în funcție de prețul carburantului nu mai este suficientă pentru a păstra marjele de profit, iar aplicarea atât de deasă a acestei clauze nu crește prețul de transport decât după câteva săptămâni, timp în care firmele cumpără motorină, o plătesc și nu primesc un preț corect pentru ea. Mai mult, în cazul operatorilor ale căror clauze de motorină se referă la evoluția prețului la pompă este și mai rău, deoarece de pe 19 martie acciza s-a redus, dar și partea pe care transportatorii o recuperează din acciză este și ea cu mai mult de 14 eurocenți/l mai mică.

În concluzie, arată cele trei asociații, situația actuală este nesustenabilă pentru firmele mici și mijlocii și, dacă nu se schimbă nimic, supraviețuirea lor este amenințată, ceea ce sigur că nu este de dorit. Patronatele înțeleg că niciodată nu este ușor să aduci costuri în plus în relațiile comerciale, dar transportatorii trebuie să facă asta acum, deoarece motorina se scumpește de săptămâni întregi, iar marjele de profit din domeniu sunt atât de mici, încât orice cursă făcută pe pierdere trebuie evitată. Deci firmele trebuie să dea un semnal foarte clar, acela că este necesară creșterea tarifelor.

La sfârșitul anului trecut asociațiilor profesionale belgiene li s-a promis că se vor putea recupera în continuare 0,22 de euro/l până la final de 2022, iar acum ele cer revenirea imediată și completă la recuperarea accizei, la care, spun reprezentanții lor, nu se poate renunța doar pentru că s-ar ajunge sub nivelul minim al accizelor din Europa. Oricum și alte țări au promis în ultimele zile să-și ajute transportatorii, și dacă ele pot să o facă, poate și Belgia să stabilească temporar o acciză sub această limită minimă. În plus, cele trei asociații vor cere ca transportatorii să fie sprijiniți și cu alte măsuri.