Federația firmelor belgiene de transport FEBETRA este de părere că măsurile anunțate de guvern – reducerea accizei, cât mai curând posibil, cu 17,5 eurocenți/l și un sistem care să permită ca prețul total să nu depășească 1,7 euro/l, urmate de o evaluare la jumătatea lui iunie și apoi de monitorizare lunară – vor avea un impact minor asupra sectorului de transport.
De fapt, ele vor ajuta utilizatorii profesioniști de motorină doar prin reducerea prefinanțării accizelor de către companii, iar prețul motorinei rămâne același, deci numai camioanele mai mici de 7,5 t vor simți o diferență. Totuși, FEBETRA speră că și vehiculele grele să aibă beneficii când va intra în vigoare sistemul de plafonare a prețului motorinei.
LNG și HVO (uleiuri vegetale hidrotratate) beneficiază mai puțin de aceste măsuri, deoarece LNG nu are acciză și HVO are același regim al accizei ca motorina, dar rămâne mult mai scump decât aceasta din cauza costurilor de producție.
Cele trei federații belgiene de transport – Febetra, UPTR și TLV – au transmis un mesaj comun către politicieni: este timpul ca diferitele niveluri de putere să ia măsuri pentru a ajuta companiile de transport să treacă masiv la vehicule care nu depind de combustibili fosili.
Cele trei federații consideră că transportatorii belgieni, care nu vor să fie spectatori, ci actori în lupta împotriva încălzirii globale, se limitează în prezent la acțiunea lor. Pe de o parte, achiziționarea de vehicule cu emisii zero este costisitoare, iar clienții nu sunt suficient de pregătiți să plătească mai mult pentru un transport mai curat. „În aceste circumstanțe, transportatorul obișnuit IMM, cu marjele sale minime de profit, dacă decide să cumpere camioane electrice, își semnează singur falimentul”, spun Febetra, UPTR și TLV, care urmăresc ce se întâmplă la vecinii olandezi și germani, unde statul subvenționează până la 80% din costurile suplimentare pentru achiziționarea de camioane cu emisii zero.
Asociațiile profesionale solicită, așadar, guvernelor regionale să ofere stimulente similare în domeniile lor de competență, dar invită și guvernul federal să iasă la rampă: „Tranziția către alte propulsii alternative va reuși doar cu instrumente fiscale, cum ar fi deductibilitatea mai mare pentru vehiculele foarte scumpe și infrastructura de încărcare.”
Potrivit asociațiilor patronale, este o concluzie inevitabilă faptul că, fără un răspuns politic consistent și coerent, camioanele cu emisii zero care vor circula pe drumurile belgiene vor purta numere de înmatriculare străine.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit