Fără o politică adecvată, tranziția energetică amenință să se transforme într-o „poveste de groază“ pentru firmele de transport mici și mijlocii, așa cum sunt cele mai multe în Belgia, este de părere Philippe Degraef, directorul asociației profesionale FEBETRA. Asta în primul rând deoarece investiția inițială este prea mare, camioanele electrice costând de 2,5-3 ori mai mult decât cele diesel. Chiar și în regiunile din țară în care se oferă subvenții, cum ar fi Flandra, investițiile totale sunt prea mari pentru firmele mici, deci transportul rutier va deveni pentru ele o activitate care va avea nevoie de mult mai mult capital, în condițiile în care ele nu au rezerve financiare suficiente.
În al doilea rând, punctele de încărcare publice lipsesc aproape de tot, iar transportatorii mici nu au, în general, spațiul și resursele necesare pentru a instala panouri solare și stații de încărcare la sedii, deci întotdeauna vor plăti mult mai mult pentru energia folosită decât firmele care își pot genera propria energie electrică și pot alimenta camioanele în depozit.
În plus, mulți transportori mici nu au expertiza necesară pentru a implementa eficient soluții durabile, iar această lipsă de cunoștințe poate duce la decizii proaste de investiții, în timp ce angajarea unor consultanți externi presupune costuri suplimentare inaccesibile pentru ei. O soluție ar fi eventual crearea de ecosisteme și colaborarea transparentă cu firme concurente – de exemplu, partajarea energiei. Accesibilitatea și fezabilitatea întregii tranziții energetice sunt, în opinia FEBETRA, elemente despre care se vorbește prea puțin în cercurile politice, deși politica, la toate nivelurile ei, ar trebui să facă în așa fel încât să permită ca IMM-urile – și transportul este în Belgia un sector tipic pentru IMM-uri – să participe la tranziția energetică.
Federația transportatorilor belgieni FEBETRA este de părere că anularea obligației de a aduce vehiculele în țara de înmatriculare după cel mult opt săptămâni va încuraja dumpingul social, deci va avea un rezultat opus celui pe care l-a urmărit Pachetul Mobilitate, de a readuce echilibrul de putere pe piața europeană a transporturilor. Președintele asociației, Philippe Degraef, amintește că decizia CJUE de a anula obligația de întoarcere acasă a camioanelor a fost luată din cauza lipsei unui studiu de impact, nu pentru că instituția este împotriva conținutului acestei prevederi. Dovadă că celelalte dispoziții contestate de șapte state membre UE din Europa Centrală și de Est rămân în vigoare.
FEBETRA continuă să susțină că nu este normal ca firmele de transport să folosească permanent camioanele în afara țării lor de înmatriculare și că, dacă legătura economică dintre vehicul și țara sa de înmatriculare este complet pierdută, nu se poate pune problema unei concurențe loiale. Întoarcerea periodică acasă a camioanelor a fost și trebuie să rămână, în opinia asociației belgiene, o parte esențială a Pachetului Mobilitate în lupta împotriva firmelor „căsuță poștală“ și a dumpingului social.
De aceea, de îndată ce noua Comisie Europeană va fi înființată, FEBETRA și federațiile de transport din Franța, Germania și țările scandinave vor face demersuri pentru a se institui din nou, prin lege, obligația de a aduce camioanele acasă.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit