Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
La finalul anului 2019, din cele 2,67 milioane de femei care detineau carnet de conducere in tara noastra, existau 16.349 de soferite de tir si camion (Cat. C), alaturi de 2.609 de femei care detineau carnet de conducere pentru tractoare agricole sau forestiere.
 
Cele 2,67 milioane de femei reprezinta circa o treime din totalul celor 7,9 milioane de conducatori auto, conform datelor furnizate de DRPCIV – Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, citate de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, in cadrul campaniei „Cu stil, in trafic”, parte a demersului „FII TREAZ LA VOLAN!” 
Potrivit sursei citate, la finalul anului trecut erau inregistrate 16.291 de motocicliste (cat. A), 16.349 de soferite de tir si camion, 2.013 soferite de autobuz si alte autovehicule de transport persoane, 1.858 de soferite de troleibuz, 1.167 de vatmanite si 2.609 femei detin si carnet de conducere pentru tractoare agricole sau forestiere. 
„Desi exista inca o diferenta intre numarul soferilor si al soferitelor, este clar ca prezenta femeilor in trafic nu mai este de mult una minoritara. Cu toate acestea, diverse stereotipuri privind lipsa de indemanare a femeilor la volan, dar si agresivitatea masculina in trafic persista si astazi. Acestea nu pot fi combatute decat prin promovarea unor exemple si modele de urmat, menite sa arate lumea traficului nostru zilnic asa cum este in realitate, fara a trece prin filtrul prejudecatilor”. 
 
Doar 33% dintre participantii la trafic considera ca genul nu influenteaza in nicio forma abilitatile de condus atunci cand vine vorba de conducatori auto cu experienta de condus similara, arata sondaj realizat online in cadrul campaniei „Cu stil, in trafic” – parte a demersului national de educatie si preventie „FII TREAZ LA VOLAN!” – la care au participat 7.591 de persoane, dintre care 6.774 de soferi (89%). Restul de 67% cred opusul: 31% sunt de parere ca genul influenteaza abilitatile de sofat intr-o oarecare masura, 18%, intr-o mare masura, iar alti 18%, intr-o mica masura.

Mai mult, 1 participant la trafic din 5 vede sau aude zilnic mesaje care sugereaza inabilitatea femeilor de a sofa, in timp ce 49% experimenteaza acest lucru de cateva ori pe luna, iar alti 23%, de cateva ori pe an. 
 
Cu toate acestea, 74% dintre respondenti sunt de acord cu afirmatia „Femeile sunt soferi mai prudenti decat barbatii”: 34% sunt de acord intr-o oarecare masura, 17%, intr-o mare masura, iar 23%, intr-o mica masura.
 
Stereotipurile vizeaza insa si partea masculina, 90% dintre respondenti fiind de acord cu afirmatia „Barbatii sunt soferi mai agresivi decat femeile”: 42% sunt de acord intr-o mare masura, 36%, intr-o oarecare masura, iar 12%, intr-o mica masura. 
Intrebati daca sunt de acord cu fraza „Femeile nu stiu sa parcheze”, 81% dintre participantii la sondaj si-au exprimat acordul: 34% sunt de acord intr-o oarecare masura, 24%, intr-o mica masura, iar 23%, intr-o mare masura. Doar 19% si-au exprimat un dezacord total privind aceasta afirmatie.
 
De asemenea, 72% dintre respondenti sunt de acord cu fraza „Barbatii sunt soferi mai buni decat femeile”: 30% sunt de acord intr-o oarecare masura, 24%, intr-o mare masura, iar 18%, intr-o mica masura. Doar 28% dintre participantii la sondaj si-au exprimat dezacordul total cu aceasta afirmatie.
 
La sondajul desfasurat online in cadrul campaniei „Cu stil, in trafic” au participat 7.591 de persoane, dintre care 6.774 de soferi (89%). 60% dintre respondenti au varsta cuprinsa intre 18 – 25 de ani, 17%, intre 35 si 55 de ani, 15%, intre 26 si 34 de ani. De asemenea, 24% dintre participantii la sondaj sunt femei, iar 76%, barbati. 
 
68% dintre soferii care au participat la sondaj conduc zilnic, 21%, de cateva ori pe saptamana, iar 7%, de cateva ori pe luna.

Desi meseria de sofer profesionist de camion e practicata mai ales de barbati si este greu sa te impui intr-o lume a orgoliilor, exista totusi si femei care nu se feresc de o astfel de provocare. In SUA, femeile reprezinta 5% din totalul soferilor profesionisti, Canada are si ea un procentaj bun, de 3,5%, in timp ce in Europa abia daca se ajunge la 1%. Pentru tara noastra nu exista o statistica exacta a numarului de femei care s-au alaturat acestei bresle.

Industria transporturilor este inca dominata de barbati, in ciuda cererii de egalitate in drepturi. In Europa, doar aproximativ un procent dintre soferii de camion sunt femei. Este o valoare foarte mica, dar nu cu mult mai mica fata de alte parti ale lumii.

Si asta in conditiile in care industria transporturilor se plange de faptul ca numarul conducatorilor auto profesionisti nu este suficient.
In SUA exista cele mai multe femei sofer de camion din lume: circa 5% din totalul de 3,2 milioane de soferi de camion de aici sunt femei, iar numarul lor este in continua crestere.
Organizatia Women in Trucking a depus eforturi consistente ani buni pentru a schimba atat dogmele industriei, cat si mentalitatile. Ellen Voie, fondatoarea si presedintele organizatiei, este de parere ca aceasta criza de soferi isi poate gasi rezolvarea doar prin dublarea numarului de soferite, pana la peste 10%.
„Este demodata si misogina cultura din industria transporturilor, pentru ca femeile nu sunt apreciate ca fiind capabile sa conduca un camion“, a subliniat Ellen Voie.
Din acest motiv, Women in Trucking a pus la punct un ghid de recrutare cu sfaturi pentru companiile de transport pentru a putea atrage mai multe femei. „In primul rand, companiile de transport si angajatii barbati ar trebui sa-si revizuiasca atitudinea si sa renunte la cultura de macho. Femeile din industrie darama anumite bariere si asta este deranjant pentru unii barbati. Este totusi ceva comun pentru femei sa fie hartuite de colegii barbati si sa nu se simta in largul lor in parcari. Dar lucram sa schimbam si asta.“
Ellen Voie a pus bazele asociatiei in 2007, dupa ce a lucrat ca agent de recrutare pentru una dintre cele mai mari companii de transport din SUA si a descoperit ca putine femei se gandesc sa lucreze in industrie, ca soferi sau chiar pe alte posturi. Companiile de transport nu recunosc pe deplin ca femeile pot constitui o solutie atat pentru criza de soferi, cat si pentru profitabilitatea scazuta. Women in Trucking s-a confruntat cu o mare dificultate, dar a reusit sa aduca o schimbare pozitiva in SUA.
In timp, organizatia a adunat 2.000 de membri si are trei angajati. Toti lucreaza activ pentru a transmite informatiile catre scoli, agentii guvernamentale, politicieni, companii de transport etc. „Nu este vorba doar de industria transporturilor, ci de intreaga societate. Toti pot beneficia de avantajele angajarii unei femei pe un post traditional masculin. Femeile sunt de multe ori mai atente in trafic si provoaca mai putine avarii …