Transporturile din China către România în sezonul de vârf din acest an au fost afectate de schimbări semnificative în rutele utilizate. Principalul mod de transport continuă să fie cel maritim, însă ruta directă către portul Constanța a fost anulată. Ultima navă pe această rută directă a plecat în aprilie, iar motivul principal al acestei întreruperi este închiderea Portului Odessa. Odessa, împreună cu Constanța, erau singurele porturi din Marea Neagră care aveau conexiuni directe cu China.
În lipsa acestei rute, livrările din Asia către România trebuie acum să fie transbordate prin porturi intermediare, cum ar fi Pireu, Ashdod, Haifa sau Port Said. Aceste schimbări au dus la prelungirea timpilor de tranzit maritim, care în unele cazuri depășesc 30 de zile. Deși Constanța rămâne un punct logistic esențial, întreruperea rutei directe a complicat și încetinit livrările.
Potrivit expertului Dragoș Boranda, Managing Director România, Rohlig SUUS Logistics, obstrucția rutei principale de transport a condus la dezvoltarea unor alternative noi. Una dintre acestea este transportul feroviar din China, care traversează Polonia sau Ungaria. O altă rută importantă, cu popularitate în creștere, este Coridorul Mijlociu, care trece prin Asia Centrală, Azerbaidjan, Georgia, traversează Marea Neagră și ajunge în România. Creșterea importanței acestei rute este evidentă prin investițiile făcute în porturi-cheie, precum Aktau (Kazahstan) și Poti (Georgia), demonstrând potențialul său pe termen lung.
La SUUS, se recunoaște potențialul Coridorului Mijlociu, dezvoltându-se soluții de transport pentru încărcături parțiale (LCL) pe această rută. Se consideră că extinderea Coridorului Mijlociu va întări poziția României ca un hub logistic pentru transporturile din China către Europa Centrală, de Est și Balcani. Vârfurile de transport din acest an în România evidențiază necesitatea unui suport logistic cuprinzător pentru a menține eficiența și reziliența afacerilor, mai ales în contextul blocajelor de pe rutele tradiționale. Operatorii logistici cu servicii complete sunt cei mai bine pregătiți pentru a face față acestor provocări și a oferi soluții eficiente.
Compania Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului GRAMPET, a început testarea primului vagon modernizat cu fonduri din PNRR. Vagonul se află la Centrul de Testări Feroviare Făurei al Autorității Feroviare Române pentru a parcurge teste de traseu, după ce structura sa a trecut de încercările statice.
În 2023, fabrica a câștigat două licitații pentru modernizarea a 42 de vagoane de călători pentru SNTFC CFR Călători SA, contracte finanțate prin PNRR, cu o valoare totală de peste 66 de milioane de euro.
Vagoanele modernizate la Electroputere VFU Pașcani vor circula în România, Austria și Ungaria. Acestea sunt cele mai complexe proiecte de modernizare realizate la Pașcani, respectând Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate și urmând să fie certificate CE după finalizarea testelor. Termenul limită pentru modernizarea celor 42 de vagoane este iunie 2026. Contractele includ și servicii de modernizare a garniturilor, precum și servicii de mentenanță preventivă și corectivă, pe o perioadă de nouă ani după modernizare.
„Industria feroviară este vitală pentru economie. Transportul pe calea ferată este mai sustenabil decât alte tipuri de transport, iar statul român trebuie să sprijine dezvoltarea acestei industrii strategice pentru țară. Vagonul care se află acum în teste este doar primul dintre multe altele și sperăm ca pe viitor să ne putem angaja în numeroase astfel de proiecte, prin care să contribuim la dezvoltarea și modernizarea întregii flote de vagoane de pasageri din România. Starea actuală a rețelei de cale ferată din țară reprezintă pentru noi, companiile din domeniu, o provocare ce odată depășită, va aduce oportunități majore. Pe acestea ne dorim să le putem valorifica în favoarea tuturor, dar mai ales a călătorilor care vor beneficia de condiții de călătorie mai bune.”,
a declarat Gruia Stoica, președintele Grupului GRAMPET.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit