Așa cum informează federația transportatorilor spanioli FETRANSA, Consiliul Provincial din Gipuzkoa a stabilit, pentru camioanele care circulă pe N-I și A-15, o taxă care pune transportul rutier de mărfuri pe picior de război din cauza consecințelor economice pe care le poate avea pentru companiile din provincie și din străinătate.
N-I și A-15 sunt două drumuri foarte importante ale rețelei rutiere spaniole, deoarece conectează țara cu Europa, cu Podișul și cu zona mediteraneeană prin Navarra, iar din punct de vedere economic o mare parte a industriei din Gipuzkoa este situată de-a lungul acestei artere.
Companiile vor plăti între 0,21 și 0,28 euro/km pentru vehiculele grele, deci un transportator care merge de-a lungul N-I de la Astigarraga la Olaberria (sediul unei importante companii siderurgice), 40,94 km, de opt ori pe zi (un caz foarte frecvent), în funcție de tipul vehiculului, va plăti între 1.500 și 2.000 de euro/lună. Acest lucru are un impact mai mare asupra costurilor chiar decât scumpirea motorinei.
Într-o întâlnire între reprezentanții Departamentului de Infrastructură Rutieră al Consiliului Provincial din Gipuzkoa și asociația de transport GUITRANS a fost prezentat impactul grav al acestei creșteri uriașe a costurilor companiilor de transport, care, potrivit asociației, dacă nu se va reflecta în tarife, va duce la închiderea firmelor. Or, transferarea costurilor în plus în tarife nu este niciodată ușoară.
La această întâlnire s-au căutat soluții, dar deocamdată singura despre care s-a vorbit a fost aceea ca transportatorii să-și asume taxa. Ei însă insistă asupra faptului că, dacă nu se vor găsi curând soluții reale, vor opri furnizarea de servicii în provincia Gipuzkoa din cauza lipsei de profitabilitate.
Potrivit datelor oferite de compania spaniolă de analiză a pieței Insight View, citată federația transportatorilor spanioli FETRANSA, 31% dintre companiile din domeniu au un risc maxim sau ridicat de nerambursare a datoriilor din cauza unei profitabilități foarte reduse, de circa 2%, cu un punct în plus față de valoarea înregistrată în urmă cu un an. Deci structura productivă a transportului rutier de mărfuri a înregistrat o înrăutățire a riscului de credit, ceea ce sporește și impactul tensiunilor în creștere suferite de industria de transport.
Insight View subliniază, de asemenea, că, deși este un sector esențial, care a putut continua să funcționeze în timpul carantinei din 2020, marjele de profit și nivelurile de activitate au fost afectate din 2021 de șocurile de aprovizionare, de fluctuațiile prețurilor combustibililor și de dificultatea de a transfera în tarife variațiile suferite de costurile directe.
De aici și o scădere semnificativă a ratelor solvabilității, lichidității și numerarului în ceea ce privește titlurile pe termen lung, ceea ce indică o deteriorare a capacității acestor societăți de a-și îndeplini angajamentele de plată. Și astfel industria de transport și-a majorat semnificativ rata datoriei.
Companiile spaniole de transport rutier de mărfuri sunt concentrate în Madrid (14%) și Barcelona (10%), urmate de patru provincii din arcul mediteraneean: Valencia (6%), Murcia (5%), Malaga (3%) și Alicante (3%). 5% sunt companii mari și mijlocii, 28% întreprinderi mici, iar 67% sunt microîntreprinderi. Iar în funcție de vechimea în afaceri, 53% din firmele spaniole de transport rutier s-au înființat în ultimul deceniu, un procent foarte mare comparativ cu alte activități productive.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit