Inspecția Muncii din Spania a efectuat 13.450 de inspecții la sediul firmelor și a descoperit, conform federației operatorilor de transport FETRANSA, aproximativ 40.000 de persoane care au desfășurat activități independente false în 2022. Printre sectoarele cu cele mai multe astfel de cazuri se numără coletăria, transportul și logistica.
Este cel mai mare număr de persoane care au desfășurat activități independente false de când a început investigarea acestui tip de fraudă, dovadă că formula este din ce în ce mai răspândită, companiile reușind astfel să-și scadă costurile, dar lăsând lucrătorii într-o situație de lipsă de protecție, prin faptul că nu se plătesc contribuțiile la asigurările sociale.
De când s-a instalat guvernul condus de Petro Sanchez toleranța față de acest tip de fraudă a scăzut semnificativ, astfel că în doar trei ani au fost depistate mai mult de 80.000 de cazuri, față de 4.522 în timpul guvernului Mariano Rajoy, între 2015 și 2017.
În Spania, sectoarele unde apar cele mai multe cazuri de lucrători independenți falși sunt cele în care este nevoie de un număr mare de oameni care să acopere o cerere punctuală sau temporară: coletăria, livrările, turismul și ospitalitatea, transportul și logistica. În cazul transportului se folosesc așa-numitele cooperative de transport false și alte formule pentru a evita costurile cu forța de muncă prin angajarea de conducători auto ca salariați, în unele cazuri, iar în altele ca lucrători independenți.
Previziunile nete de angajare ale companiilor spaniole din logistică, transport și industria auto pentru primul trimestru al acestui an se situează la 5%, cu două puncte peste media națională, potrivit studiului de proiecție a ocupării forței de muncă ManpowerGroup, citat de federația operatorilor de transport FETRANSA. Acest rezultat plasează companiile din cele trei domenii pe locul al doilea în topul celor mai optimiste industrii din Spania la început de 2023.
În ciuda optimismului moderat, sectorul ce include transportul, depozitarea și logistica mărfurilor, transportul aerian, maritim, feroviar și rutier, infrastructura de transport, precum și componentele auto și automobilele înregistrează o contracție de 7% față de ultimele trei luni din 2022.
Acesta este precedat doar de IT, cu cea mai bună prognoză dintre toate industriile, de 8%. La polul opus se află energia și aprovizionarea, cu -16%, deci cu cele mai proaste prognoze pentru acest trimestru, departe de industrie și servicii de comunicații, ambele cu o proiecție netă de -2%. Cu toate acestea, începutul de an nu este foarte optimist în estimările privind angajarea de personal de către companiile spaniole din sectorul de logistică, transport și automotive, deoarece acestea scad cu 51 de puncte în primul trimestru al anului față de aceeași perioadă din 2022 – cea mai mare scădere de la an la an în comparație cu restul industriilor analizate.
Companiile de logistică, transport și automotive intenționează să genereze locuri de muncă în primul trimestru din 2023 și, deși este adevărat că își reduc previziunile față de sfârșitul lui 2022, această contracție răspunde situației de incertitudine generalizată, care invită la prudență. Cu toate acestea, față de alte industrii și chiar față de cifrele de dinainte de pandemie, previziunile sunt moderat optimiste, așa cum se arată în studiul Manpower, care mai spune că pandemia a subliniat importanța sectorului și a impulsionat digitalizarea acestuia și că, deși scenariul actual este complet diferit față de acum un an, datele pe care le gestionează compania de cercetare indică faptul că sectorul va continua să caute talente și să atragă profesioniști.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit