Concret, sindicatul spaniol CCOO denunță, așa cum arată federația transportatorilor spanioli FETRANSA, angajarea de șoferi din afara UE cu certificat eliberat în Polonia și Lituania, de către transportatorii din Europa de Vest, pentru a-și reduce costurile cu forța de muncă atunci când efectuează curse internaționale.
Potrivit sindicatului, acest mecanism al certificatului de conducător auto din țări terțe este cel care permite ca dumpingul social să devină legal în Europa, deși el nu este legal. Polonia și Lituania acumulează 77% din certificatele emise în cele 27 de țări europene, iar cazul Lituaniei este, în opinia sindicatului, cel mai frapant, deoarece această țară ar avea 80.000 de șoferi din afara UE dintr-un total de 100.000 care ar lucra în Lituania. Dar nici Spania nu se descurcă mult mai bine, deoarece este a treia ca număr de certificate de șoferi din afara UE, cu 15.859, conform datelor din 2021 oferite de CCOO. Și poate în condițiile războiului din Ucraina numărul a crescut semnificativ de atunci.
În opinia CCOO, aceste certificate reprezintă portița legală de exploatare a lucrătorilor din afara UE, cărora li se oferă salariile din Polonia și Lituania când, în realitate, ei lucrează în Franța, Germania sau Belgia, deci ar trebui plătiți ca în aceste țări. Aici este de fapt minciuna și de aici vine nemulțumirea sindicatului spaniol.
Iar consecințele folosirii disproporționate a conducătorilor auto din țări terțe prin intermediul acestor certificate sunt, în opinia CCOO, concurența neloială, deteriorarea condițiilor de muncă și punerea în pericol a siguranței rutiere.
În ceea ce privește lipsa de șoferi profesioniști din Spania și din întreaga Europă, sindicatul afirmă că ceea ce lipsește de fapt sunt condiții de muncă decente și că se încearcă special să se angajeze persoane din afara UE, deoarece ele acceptă mai ușor condiții mai proaste și sunt mai ușor de exploatat. Mai mult decât atât, sindicatul crede că nici măcar nu este criză de șoferi, ci de condiții decente de muncă și de scrupule, și își bazează declarația pe faptul că în noiembrie 2022 în Spania existau aproximativ 50.000 de șoferi profesioniști șomeri și 88.015 persoane care căutau un loc de muncă de șofer de camioane.
Federația operatorilor spanioli de transport FETRANSA informează că în această țară s-au îmbunătățit condițiile de acces la profesie al șoferilor-patroni – tocmai pentru a încuraja creșterea numărului lor – și s-a introdus posibilitatea de a înceta parțial activitatea și de a primi ajutor de șomaj pentru un număr mai mare de luni decât până acum.
În plus, pe 1 ianuarie 2023 intră în vigoare modificările aplicate indemnizației pentru încetarea activității lucrătorilor independenți.
De când a început să fie aplicat, în 2010, ajutorul de șomaj pentru persoanele care desfășoară activități independente nu a ajuns să se consolideze, explică FETRANSA, în primul rând pentru că, la început, nu era obligatorie contribuția la securitatea socială pentru acesta, ceea ce a motivat mulți lucrători independenți să nu contribuie și deci să nici nu solicite acest drept. Pe de altă parte, celor care au contribuit la dreptul la șomaj le-a fost destul de dificil să demonstreze conformitatea cu cerințele economice, ceea ce a făcut ca doar 30 % dintre solicitanți să aibă acces la ajutorul de șomaj.
Ce face Decretul Regal de Lege 13/2022 este să reformuleze articolul privind obiectul și domeniul de aplicare a protecției pentru încetarea – definitivă sau temporară – a activității, cu scopul de a îmbunătăți acest beneficiu, pe lângă introducerea de noi modalități de acordare a lui.
În plus, începând din ianuarie 2023, pentru a colecta prestația, este avută în vedere, pe lângă încetarea totală a activității, și retragerea lucrătorilor independenți. Deci ajutorul de șomaj poate fi solicitat și ca urmare a unei încetări parțiale a activității, fără a închide afacerea.
Pentru a avea acces la prestația pentru încetarea parțială a activității, decretul-lege regal are în vedere două cazuri diferite: dacă persoana care desfășoară o activitate independentă are sau dacă nu are angajați. Dacă nu are, va trebui să demonstreze o scădere de 75% a veniturilor timp de două trimestre înainte de a aplica pentru încetarea parțială a activității și să aibă datorii ce depășesc 150% din venituri în cele două trimestre, în afară de datoriile la trezorerie și la asigurările sociale.
În cazul celor care au angajați, reducerea veniturilor este tot de 75% pe parcursul a două trimestre, dar nu pot avea venituri mai mari decât întreprinderile mici și mijlocii și trebuie să dovedească o reducere a programului de lucru cu 60% sau suspendarea temporară a contractelor pentru 60% din forța de muncă.
Dacă încetarea activității este totală, ajutorul se menține la 70% din baza de reglementare, iar pentru încetarea parțială suma este de 50% din baza contribuției.
În funcție de momentul de la care lucrătorii independenți au început să achite contribuții pentru încetarea activității, au dreptul la ajutor astfel: pentru 12-17 luni de contribuții, patru luni de beneficii, pentru 18-23 de luni, șase luni de beneficii, pentru 24-29 de luni, opt luni de beneficii ș.a.m.d., până la pentru peste 48 de luni de contribuții 24 de luni de beneficii – perioada maximă pentru care poate fi acordat ajutorul de șomaj.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit