Așa cum informează federațiile transportatorilor spanioli FETRANSA și FENADISMER, multe comunități autonome din această țară au epuizat în câteva luni bugetul acordat inițial de Guvern pentru linia de ajutor destinat casării vehiculelor – spre deosebire de ajutorul pentru reînnoirea vehiculelor mai puțin poluante, pentru care încă nu sunt multe cereri.
Reamintim că în noiembrie 2021 guvernul central spaniol a aprobat o linie de ajutor, pentru care a alocat inițial 174 de milioane de euro, pentru reînnoirea flotei de transport rutier cu vehicule mai puțin poluante și pentru casarea parcului actual de camioane și autobuze. În total este vorba de 400 de milioane de euro pentru trei ani, până în aprilie 2024, și este foarte probabil ca fondurile să fie epuizate mult mai devreme, deci și obiectivul de a dezmembra 20.000 de camioane și 3.000 de autobuze ar urma să fie îndeplinit mai repede decât se aștepta inițial, ținând cont și de situația economică actuală de incertitudine cu care se confruntă sectorul transporturilor.
De la lansarea sa în martie 2022 de către comunitățile autonome din Spania, responsabile de gestionarea ajutoarelor, în șase luni aproape toate cererile depuse au fost pentru casarea vehiculelor, iar liniile de ajutor pentru achiziționarea de vehicule electrice sau pe bază de hidrogen au primit mult mai puține cereri, așa cum era de așteptat, având în vedere oferta limitată sau inexistentă pentru aceste tipuri de tehnologie.
Ajutorul pentru casare se acordă pentru toate vehiculele de transport aflate în circulație și înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2019, cu condiția să dețină o autorizație de transport cel puțin în cei doi ani anteriori cererii de ajutor.
Sondajul anual al IRU privind deficitul de șoferi arată că numărul de posturi vacante continuă să crească alarmant în întreaga lume și că se poate vorbi chiar despre o criză demografică, adică de un decalaj tot mai mare între șoferii tineri și cei bătrâni.
Studiind peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din America, Asia și Europa, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camioane a crescut în toate regiunile în 2021, cu excepția Eurasiei. În Europa el este cu 42% mai mare decât în 2020, aproape 80.000 de locuri de muncă fiind neocupate în România, Polonia și Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, penuria a crescut cu 30%, până la 54.000, iar în China cu 140%, până la 1,8 milioane. Criza continuă în ciuda faptului că în 2021 s-a înregistrat o creștere a salariilor șoferilor, în special în Europa și SUA.
În aceste condiții, secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, crede că deficitul cronic de șoferi profesioniști aduce pentru economie și comunitate un risc și mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și colaps al lanțului de aprovizionare.
În 2022, în timp ce transportatorii din Argentina și China prevăd mici îmbunătățiri, operatorii din majoritatea regiunilor se așteaptă ca deficitul de șoferi de camioane să continue să crească: în Turcia cu 15%, în Mexic cu 32% și în Eurasia și Europa cu 40%.
În transportul de pasageri situația nu la fel de rea, dar tot sunt 7% din posturi neocupate în 2021 în Europa, iar operatorii se așteaptă să se ajungă la 8% în 2022.
Anul trecut mai puțin de 3% dintre șoferii profesioniști din toată lumea au fost femei, excepție făcând China, cu 5%, și SUA, cu 8%. Iar procentul de femei care conduc autobuze și autocare în Europa este mai mare: 12%. Aceste valori sunt însă mai mici decât de obicei, mai ales în Europa și SUA, unde 22%, respectiv 28% din lucrătorii din transport sunt femei.
Și tinerii sub 25 de ani rămân o minoritate, cu 6-7% din numărul total al șoferilor de camioane, în majoritatea regiunilor. În schimb, există de 2-5 ori mai mulți șoferi cu vârsta de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și Europa, șoferii mai în vârstă reprezintă aproximativ o treime din forța de muncă, Europa având și cea mai mare vârstă medie a șoferilor, de 47 de ani.
Decalajul de vârstă este și mai mare în transportul de pasageri: în Europa doar 3% dintre șoferii de autobuze și autocare aveau sub 25 de ani în 2021, jumătate față de sectorul transporturilor în ansamblu, iar cei de peste 55 de ani au reprezentat 32%, având o vârstă medie de 50 de ani. Potrivit operatorilor de transport rutier, actualul deficit de șoferi este cauzat de lipsa de personal calificat din toate regiunile, cu excepția Chinei și Turciei.
În acest context, federația operatorilor spanioli de transport Fetransa a analizat în cadrul unei conferințe degradarea condițiilor socio-profesionale din transport, care face ca această profesie să nu mai fie atractivă pentru tineri.
În Spania în transportul de marfă lucrează direct 520.000 de persoane, iar contribuția la PIB-ul național a acestui domeniu tot crescut în ultimii ani. De fapt, în momentele foarte grele ale pandemiei, transportul de mărfuri a arătat cât de important este în orice societate occidentală, în special în această țară, unde aproximativ 95% din mărfuri circulă pe șosele.
Și totuși, este foarte dificilă înlocuirea actualelor generații de șoferi cu altele noi. Unul dintre vorbitorii de la conferința Fetransa a arătat care sunt principalele cauze ce descurajează oamenii să se îndrepte spre acest sector, începând cu degradarea condițiilor socio-profesionale, produse de fenomene precum dumpingul social, care duce la proliferarea companiilor cutii poștale, ceea ce scade costurile cu forța de muncă și reduce prețurile.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit