Unii șoferi independenți și unele asociații profesionale din Spania continuă greva, dar cele mai multe puncte logistice importante – porturi sau centre de distribuție a alimentelor – au început să lucreze aproape normal în urma revenirii la muncă a transportatorilor.
Platforma de convocare a grevei patronale a refuzat să pună capăt protestului după încheierea acordului dintre operatori și ministrul Transporturilor, declarând că va face asta numai după ce guvernul se va mai întâlni o dată cu reprezentanții ei și va garanta că transportatorii pot lucra fără a mai pierde bani. În plus, se pare că au loc în continuare și incidente violente, cum ar fi înțepări de anvelope, pentru a căror remediere se plătesc până la 7.000 de euro, astfel că cei care continuă greva îi solicită guvernului protecție pentru a face asta fără urmări negative.
În rest, activitatea de pe șosele se reia treptat. Sau cel puțin aceasta este informația pe care a obținut-o Europa Press din diverse surse, și pe care o citează federația transportatorilor spanioli FETRANSA, care estimează ca activitatea să ajungă zilele acestea la 97% din nivelul normal, mai ales în porturi – centrele cele mai afectate de grevă.
Aceștia au vorbit, pentru prima dată de la începerea grevei transportatorilor rutieri, acum 10 zile, despre consecințele ei și despre faptul că situația este deja nesustenabilă, și au îndemnat la încetarea acestui conflict, care aduce costuri mari pentru economie și pentru întreaga societate.
Asociațiile care alcătuiesc lanțul valoric agroalimentar și de consum de masă – AECOC, ACES, ANGED, ASEDAS, Cooperativele Agro-Alimentare și FIAB – consideră și ele, așa cum arată federația transportatorilor FETRANSA, că trebuie să înceteze greva care pune în pericol aprovizionarea cu produse și continuitatea a mii de firme și locuri de muncă.
Expeditorii îi solicită guvernului o intervenție urgentă și vor să se garanteze siguranța și dreptul la muncă al transportatorilor care nu doresc să se alăture grevei și ca cei care participă la grevă să nu constrângă restul sectoarelor din lanțul logistic sau să împiedice libera circulație a mărfurilor.
Șomajul are deja un impact major asupra întregului lanț alimentar – sectorul primar, industria, transporturile și distribuția – provocând daune economice grave și închiderea fabricilor și punând în pericol peste 100.000 de locuri de muncă.
Potrivit acestor organizații, numeroase companii au fost nevoite să-și întrerupă temporar fabricile din cauza lipsei de aprovizionare, iar altele au anunțat că vor trebui să facă asta în curând.
De la începerea grevei și până acum au fost arestate 61 de persoane, au fost investigate 455 de incidente și au fost escortate 5.757 de convoaie de camioane.
Între timp, Guvernul caută să stabilească mai rapid decât anunțase deja întâlnirea cu asociațiile profesionale ale transportatorilor, pentru a clarifica modul în care se va acorda ajutorul de 500 de milioane de euro pentru compensarea scumpirii motorinei, și este convins că în câteva zile va ajunge la un acord.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit