Ad
Ad
Ad

Într-un moment în care piața europeană de camioane grele resimte o scădere semnificativă a înmatriculărilor – în unele state chiar și cu două cifre -, compania lituaniană Girteka sfidează tendințele și anunță o investiție colosală: 2.000 de camioane noi Volvo Trucks vor intra în flota sa până la finalul anului 2025. Este, fără îndoială, cea mai mare achiziție de vehicule grele realizată în Europa în acest an și un semnal clar privind ambițiile companiei de a rămâne un jucător dominant în transportul rutier internațional.

Pentru Girteka, lider european în logistică bazată pe active proprii, această investiție nu este doar o tranzacție comercială, ci un pariu strategic pe viitorul transportului eficient, sigur și sustenabil. În contextul în care T1 2025 a adus o scădere de 16,6% a înmatriculărilor de camioane grele în Uniunea Europeană – cu Germania, Franța, Spania și Italia înregistrând toate reduceri importante – Girteka merge împotriva curentului.

Un răspuns clar la provocările pieței

„Fiecare livrare contează pentru clienții noștri și pentru noi. Aceasta înseamnă că fiecare camion trebuie să fie performant”, afirmă Edvardas Liachovičius, CEO al Girteka Group. El subliniază că această reînnoire masivă a flotei oferă companiei „eficiența și fiabilitatea de care are nevoie pentru a-și respecta promisiunile și pentru a rămâne în fruntea pieței”.

Camioanele, modele Volvo FH și noul FH Aero, vor înlocui o parte semnificativă din vehiculele existente, dar vor și extinde capacitatea operațională, pregătind flota pentru o cerere tot mai specializată – în special în transporturi sensibile, precum cele cu temperatură controlată.

Tehnologie pentru performanță și confort

Noile vehicule vin echipate cu cele mai recente inovații în materie de eficiență, siguranță și confort. Printre dotările notabile se numără:

În plus, toate vehiculele vor beneficia de contracte de service Volvo Blue și vor fi finanțate prin Volvo Financial Services, asigurând stabilitate financiară și predictibilitate operațională.

Pentru șoferii Girteka, camionul nu este doar un mijloc de transport, ci un spațiu de lucru mobil, uneori chiar un al doilea „acasă”. Tocmai de aceea, compania a acordat o atenție deosebită confortului la bord. Noile camioane promit o experiență mai stabilă și previzibilă, ajutând șoferii să se concentreze pe livrare, nu pe echipamente.

„Camioanele Girteka trebuie să fie fiabile și să inspire încredere. În fiecare zi. Și acest pas ne duce mai aproape de acest ideal”, a adăugat Liachovičius.

Un pas înainte pentru sectoarele esențiale

Cu o rețea logistică extinsă și integrată, Girteka deservește industrii critice precum FMCG, retail, produse alimentare și bunuri de valoare ridicată. Achiziția celor 2.000 de camioane nu este doar o investiție în flotă, ci și un angajament față de clienții care cer livrări precise, punctuale și de înaltă calitate.

Roger Alm, președintele Volvo Trucks, a salutat parteneriatul: „Aceste autocamioane reprezintă cele mai noi inovații în performanță, eficiență și siguranță. Suntem încântați să le vedem sprijinind una dintre cele mai mari companii de transport din Europa.”

Un mesaj clar pentru industrie

Această mișcare masivă trimite un semnal clar către piață: în ciuda încetinirii economice și a incertitudinilor legate de reglementările ecologice, investițiile strategice în flotă și tehnologie sunt cheia competitivității pe termen lung.

Într-o perioadă în care mulți operatori își temperează planurile de extindere, Girteka demonstrează că viziunea pe termen lung, parteneriatele solide și accentul pe tehnologie și resursa umană pot crea un avantaj competitiv real.

… cu 6% mai puține decât în 2023, adică în ton cu scăderea pieței totale de la noi. „Unul dintre motivele pentru care scăderea nu a fost așa de puternică îl constituie cererile venite pentru aplicații derulate pe piața internă, care nu au fost influențate de contextul internațional, cum ar fi distribuția națională sau construcțiile, a explicat Alexandru Sântămărian, director de vânzări Volvo Romania până la finele anului trecut.

În cea de-a doua parte a lui 2024 au fost primite numeroase solicitări de trade-in, încurajate de lansarea noii cabine FH Aero și de reducerea termenelor de livrare la camioanele noi. Iar pentru 2025 se estimează menținerea unei cereri ridicate de trade-in. Livrările pentru Aero pentru camioanele FH și FH16 – lansată anul trecut – au fost făcute abia din august, dar ponderea din volumul total anual este de aproximativ 40%, aproape 500 de unități, acestea reprezentând nu mai puțin de 80% din livrările de FH din 2024.

Mixul de produse a rămas similar, respectiv 10% rigide și 90% autotractoare, ușor diferit față de raportul total al pieței de camioane din România, care este de 20-80%. „Ținând cont de calitățile autoșasiurilor Volvo, vedem pe segmentul de rigide o oportunitate foarte bună de a crește procentul de vehicule livrate, dat fiind nivelul general al pieței, dar per total suntem mulțumiți de prezența pe care o avem pe ambele segmente”, a comentat Per Forsberg, director general Volvo Romania.

Clienții s-au menținut în 2024 într-un mix 50-50% de achiziții de flote versus achiziții sub 5 bucăți/client, însă pentru 2025 se constată o cerere crescută din partea operatorilor cu flote medii și mari, care merg mai departe cu calendarul de înnoire a parcului auto, indiferent de fluctuațiile pieței și de incertitudinile economice care se prefigurează la momentul actual. Pentru 2025, reprezentanții Volvo Romania estimează o nouă scădere a pieței din țara noastră, de aproximativ 5-7%, care o va alinia, practic, la tendința generală a regiunii. Este vorba strict de decalajul care a existat întotdeauna între Europa de Vest și de Est, și anume faptul că schimbările economice importante se fac simțite aici după aproximativ șase luni de la producerea de efecte în Occident. Nu vor fi însă oscilații mari – apreciază Alexandru Sântămărian – iar Volvo Romania își va păstra mai mult ca sigur cota de piață deținută, precum și poziția a doua între furnizorii europeni.