Cele mai valoroase active dintre firmele de transport din România din Top 30 după cifra de afaceri le au, ca și în 2022, Internațional Alexander (102,11 milioane de euro) și Internațional Lazăr Company (61,54), cu flote mari și mai multe depozite de logistică în proprietate, urmate de această dată de Routier (51,51), care a făcut investiții atât în autovehicule și semiremorci, cât și în vagoane și alte echipamente de manipulat pentru transport intermodal, și Total NSA (50,43), care, pe lângă autovehicule de transport marfă generală și construcții a investit mult și în proprietăți real-estate.
Alte șase firme au avut active de peste 30 de milioane de euro – Dolo, Romstyl, Transpeco, Luscan, Filip și Duvenbeck – alte nouă de peste 20 de milioane de euro – Vos, Arcese, Est Europa Expediții, Lagermax, Hoedlmayr-Lazăr, European Logistics, Speed Line Impex, Trans Sese și Dunca – alte cinci au avut active de peste 10 milioane de euro și alte șase, mai mici, cea mai mică valoare a activelor dintre aceste 30 de firme având-o Gartner, 2,94 de milioane de euro, în scădere continuă din 2019 încoace, când a avut 9,15 milioane de euro, apoi 7,35, 6,65 și 5,44 de milioane de euro în 2022.
Cea mai mare creștere de active față de 2022 dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri pe 2023 o are Routier (14,50 de milioane de euro), urmat la mare distanță de Filip (8,61), Arcese (6,09), Total NSA (5,80) și Lagermax (5,03 milioane de euro), urmate de două firme cu creștere de peste patru milioane de euro, Eliton și HTR, două de peste trei milioane, Com Divers Logistic și E van Wijk, trei de peste două milioane, Speed Line, Luscan și Duvenbeck, șase de peste un milion și două cu mai puțin. Iar 11 firme au avut active mai mici în 2023 decât în 2022.
TOP 30 firme de transport cu cele mai mari active va fi publicat în revista Tranzit de octombrie.
Citește și:
În competiția dedicată inovațiilor organizată de Tranzit s-au înscris anul acesta patru sisteme TMS: soluția inteligentă pentru gestionarea eficientă a flotelor auto FluxTrans de la Fluxer.AI, folosită de Filip, platforma TMS a viitorului de la Tracknamic folosită de Aquila, Transclarity, dezvoltat in-house de Blue Moon Trucks, și soluția Woop folosită de Luar și nu numai.
Unul dintre membrii juriului, managerul general ssender Romania, Bogdan Steliean, s-a declarat impresionat de unele dintre aceste soluții, deoarece au necesitat investiții de „doar“ 300.000-400.000 de euro, dar concurează cu succes cu softurile marilor expeditori sau producători europeni. De exemplu ssender, o soluție digitală asemănătoare cu Amazon, a investit circa 200 de milioane de euro într-un soft propriu și din totalul angajaților săi cam 40% sunt IT-ști. „Deci noi, dar și alte firme mari, investim enorm în astfel de soluții. Pe de altă parte, pe o piață ca cea din România, unde există circa 46.000 de firme de transport, este clar că fragmentarea e mare, că numărul firmelor mici e mare, iar acestea nu pot aloca astfel de sume pentru digitalizare, pentru a cumpăra ceva deja existent pe piață. Și atunci au dezvoltat sisteme proprii.“ Bogdan Steliean atrage atenția asupra faptului că în următorii ani nu se va mai putea face transport fără astfel de investiții, deoarece pentru a fi profitabil trebuie fie să crești tarifele – ceea ce este dificil în contextul actual – fie să scazi costurile fixe, eliminând excesele. Și tocmai aici își dovedesc utilitatea soluțiile digitale. De exemplu, dacă o statistică la nivelul UE arată că 14% din kilometrii de la internațional și 21% din cei de la intern sunt pe gol, firmele care reușesc o diminuare a procentului sunt din start mai profitabile decât competitorii.
„Dar și soluțiile de management al paleților și de interogare înscrise în competiție sunt impresionante, mai ales că au fost realizate cu resurse puține de personal și bani.“ În ciuda aprecierii de care s-au bucurat toate cele patru TMS-uri, numai unul putea fi câștigător al competiției Tranzit, iar acesta a fost FluxTrans.
FluxTrans este o platformă cloud-based accesibilă de pe orice dispozitiv cu conexiune la internet și browser, a cărei implementare este simplă din punct de vedere al hardware-ului, nefiind necesare echipamente de performanță înaltă, ci doar actualizarea lor. Soluția este flexibilă și se integrează ușor prin API cu alte sisteme terțe pentru preluarea și transmiterea de informații, și inclusiv cu sisteme de telemetrie, pentru a extinde funcționalitățile software-ului și a spori precizia și controlul în gestionarea flotei.
Datorită FluxTrans comenzile se pot introduce rapid și ușor prin intermediul unei interfețe intuitive, iar informațiile necesare pot fi adăugate în câțiva pași simpli, reducând timpul. În acest fel nu mai este nevoie de experți în planificarea rutelor și camioanelor, care oricum sunt greu de găsit, deoarece sistemul oferă rute eficiente și coordonare fără a depinde de expertiză umană.
FluxTrans mai permite urmărirea în timp real a curselor și vehiculelor, oferind o imagine detaliată a stadiului operațiunilor, care ajută la identificarea rapidă a devierilor sau întârzierilor, datorită alertelor trimise automat, astfel încât să se intervină prompt pentru rezolvarea problemei.
Sistemul are și funcționalități de notificare și comunicare automată datorită cărora dispecerii și șoferii pot interacționa în timp real. Notificările automate asigură fluxul constant de informații, eliminând necesitatea apelurilor telefonice sau e-mailurilor. Transportatorul are acces la estimări precise și rapide ale timpului de sosire (ETA) și primește notificări automate pentru sosirile și plecările la/de la locațiile de încărcare/descărcare (pentru un flux eficient și bine coordonat al operațiunilor), precum și rapoarte concise și relevante referitoare la performanțele din exploatare (de folos în luarea unor decizii informate pentru optimizarea operațiunilor) și un calcul precis al costurilor, inclusiv al cheltuielilor indirecte (pentru a avea o imagine corectă asupra bugetului și a identifica oportunități de economisire).
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit