Cei mai mari ocupanți de spații de birouri din România plătesc anual peste 260 de milioane de euro pentru închirierea birourilor moderne, însă această sumă reprezintă sub 1% din cifra de afaceri cumulată realizată în 2024, potrivit unei analize a firmei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Analiza include 76 de companii din diverse sectoare precum IT&C, servicii profesionale, financiar, petrol & gaze, energie, automotive, e-commerce, retail, FMCG, publicitate, electronice, gambling, cosmetice, fiecare ocupând spații de birouri de peste 4.000 mp.
Cumulat, aceste companii acoperă aproximativ 1,1 milioane mp de birouri moderne în București și în principalele orașe regionale, într-un stoc total estimat la 4,5 milioane mp.
Pentru 53% dintre companiile analizate, costurile de ocupare a birourilor reprezintă cel mult 2% din cifra de afaceri, în timp ce 31% alocă între 2% și 5% din venituri anuale. Doar 16% dintre marii chiriași depășesc pragul de 5% din cifra de afaceri, fără ca ponderea să ajungă la 10%.
Companiile analizate au raportat în 2024 o cifră de afaceri totală de 41,1 miliarde de euro și aproximativ 120.000 de angajați care lucrează în birouri moderne, costul mediu de ocupare fiind estimat la circa 180 de euro per angajat pe lună.
Sectorul IT&C reprezintă 44% dintre cei mai mari chiriași, ocupând 540.000 mp pentru care plătesc anual aproximativ 130 de milioane de euro, urmat de sectorul financiar cu 11% (180.000 mp și costuri de circa 50 de milioane de euro pe an) și de operatori telecom cu 5% (47.000 mp închiriați pentru care plătesc anul mai puțin de 14 milioane de euro).
Împreună, companiile din IT&C, financiar și telecom concentrează aproximativ 75% din totalul costurilor de ocupare ale celor mai mari chiriași de spații de birouri din România.
Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: „Acesta este al doilea exercițiu pe care îl facem pentru a afla cât reprezintă costul de ocupare cu spațiile de birouri în veniturile companiilor, după cel de la finalul anului 2020. Chiar dacă au fost realizate în contexte diferite, ambele analize arată un efort financiar destul de redus pe care companiile îl fac pentru închirierea spațiilor de birouri. De asemenea, cu toate că în ultimii ani costurile au fost sub presiunea majorării salariului minim, al inflației, și totodată a creșterii gradului de utilizare a spațiilor de birouri, ponderea acestora în cifra de afaceri se menține semnificativ sub pragul de 5%.”
Specialiștii companiei de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, fiscalitate, audit financiar și consultanță juridică, TPA Romania precizează că în momentul de față digitalizarea reprezintă un pas care nu mai poate fi amânat. Lipsa acestora nu reprezintă doar întârzieri și erori, ci și costuri suplimentare, dificultăți în interacțiunea cu autoritățile fiscale și riscuri de sancțiuni care pot afecta serios stabilitatea unei afaceri.
„Introducerea e-Factura a accelerat procesul de digitalizare, obligând companiile să adopte soluții digitale pentru emiterea și gestionarea facturilor. Aceasta măsură a fost esențială pentru creșterea transparenței fiscale și reducerea evaziunii, dar a reprezentat o provocare pentru firmele de dimensiune mai redusă, care au fost nevoite să investească rapid în tehnologie, adaptându-și bugetele din mers. În prezent, funcționarea unei companii fără digitalizarea proceselor contabile devine din ce în ce mai dificilă, afectând competitivitatea și eficiența operațională, dar, mai presus de toate, presupune costuri suplimentare în a răspunde cerințelor de clarificare venite din partea autorităților sau poate implica amenzi generate de calitatea datelor raportate.”, a explicat Maria Junghiatu, partener în cadrul TPA Romania.
Investițiile în digitalizarea proceselor contabile pot varia în funcție de companie și de complexitatea operațiunilor. Astfel, o firmă mică ar avea nevoie de un buget de 1.000-2.000 de euro, pentru software de contabilitate și instruirea personalului, în timp ce o companie mai mare poate ajunge la investiții de zeci de mii de euro, în sisteme integrate și personalizate.
„În domeniul financiar-contabil, digitalizarea oscilează între a fi o obligație și o opțiune strategică. Pentru companiile mari, unde volumul de date și complexitatea proceselor impun soluții eficiente, digitalizarea este adesea o necesitate pentru conformitate și performanță. În schimb, pentru companiile mici și mijlocii, aceasta poate fi o oportunitate de a economisi resurse și de a optimiza procesele, adoptând treptat soluții digitale scalabile.”, a completat Maria Junghiatu.
Experții TPA Romania au identificat o serie de provocări pe care le-au întâmpinat companiile în tranziția către digitalizarea proceselor contabile, printre care costurile inițiale mai mari, rezistența la schimbare din partea angajaților, lipsa competențelor interne și dificultăților de integrare a noilor sisteme.
„Provocările cresc în cazul companiilor din afara României care au reprezentanțe locale, din cauza cerințelor fiscale specifice țării noastre, cum ar fi raportarea SAF-T sau e-Factura, care sunt mai ample și mai detaliate comparativ cu alte țări. Astfel se explică de ce costurile de raportare fiscală pot fi mai mari în România.”, a menționat Maria Junghiatu.
Digitalizarea proceselor financiar-contabile devine un factor esențial în industriile care gestionează volume mari de date și necesită conformitate strictă cu reglementările fiscale.
„Printre industriile cu cea mai mare nevoie de digitalizare se numără sectorul financiar-bancar, unde reglementări specifice și cerințele complexe de raportare impun soluții digitale avansate. De asemenea, retailul și e-commerce-ul trebuie să optimizeze experiența clientului și să asigure conformitatea prin digitalizarea proceselor de plată. Și industria energiei, puternic reglementată, are nevoie de implemetări tehnologice dedicate. În schimb, domenii precum agricultura și construcțiile au un ritm mai lent de digitalizare, din cauza naturii activităților și a lipsei infrastructurii tehnologice adecvate.”, a precizat Maria Junghiatu.
Raportarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) necesită respectarea formatului standard OECD, ceea ce impune utilizarea unor soluții digitale avansate pentru generarea și transmiterea fișierelor conform cerințelor. De asemenea, automatizarea proceselor asigură acuratețe în colectarea și prelucrarea datelor, minimizând riscul de neconformitate. Consultanții TPA Romania subliniază că impactul digitalizării nu este de neglijat în buna desfășurare a activității. Acesta facilitează respectarea termenelor impuse de autorități și transparența în comunicare, protejând totodată companiile de potențiale penalizări sau sancțiuni.
Tehnologiile sunt deja folosite la scară largă, precum RPA (Robotic Process Automation) pentru automatizarea activităților repetitive, de la reconcilierea conturilor până la generarea rapoartelor sau gestionarea facturilor. În prezent, aceste soluții sunt diverse și pot implica de la alternative simple de automatizare până la cele mai complexe, bazate pe inteligența artificială, în functie de complexitatea proceselor pe care le susțin și a bugetelor alocate digitalizării. În practică, soluțiile pot fi distincte de softul de bază al evidenței contabile, ceea ce implică și costuri la nivel de integrare, potrivit specialiștilor TPA Romania.
Tendințele actuale în digitalizarea proceselor financiar-contabile includ adoptarea tehnologiilor emergente precum inteligența artificială (AI), blockchain și automatizarea avansată. AI permite analiza predictivă și automatizarea proceselor complexe, reducând erorile și îmbunătățind luarea deciziilor, blockchain asigură transparența și securitatea datelor, fiind utilizat pentru audituri și conformitate fiscală, iar automatizarea avansată, prin RPA, simplifică sarcinile repetitive și crește eficiența operațională.
„Pentru a se pregăti, companiile trebuie să investească în infrastructura tehnologică, să instruiască angajații și să colaboreze cu experți pentru integrarea acestor soluții. Prin eliminarea proceselor manuale, aceste tehnologii transformă practicile tradiționale, reduce costurilor și crește viteza de procesare, oferind companiilor un avantaj competitiv semnificativ. Ele nu doar optimizează procesele, ci schimbă complet modul de lucru, trecând de la metode manuale și consumatoare de timp la soluții rapide, eficiente și sigure. Toate aceste soluții evoluate de operare asigură în timp reducerea erorilor, creșterea productivității și accesibilitatea datelor, susținând faptul că nu avem de-a face doar cu o tendință, ci cu un factor cheie al succesului operațional.”, a subliniat Maria Junghiatu.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit