Piața de distribuție la temperatură controlată nu mai este de ceva timp doar o piață în curs de dezvoltare, volumul din ce în ce mai mare de produse congelate fiind realizat de furnizori de servicii specializate. Liderul în industria produselor care necesită lanț de frig, Macromex, a realizat investiții importante în propria infrastructură și și-a adaptat modelul de distribuție astfel încât afacerea să fie profitabilă. Compania a inaugurat, la finalul anului trecut, la București, cel de-al doilea centru logistic propriu, Corso Distribution Center, după cel de la Câmpia Turzii, Edenia Distribution Center, deschis în urmă cu șase ani.
Amplasat strategic, în apropierea liniei de centură a Capitalei, în Chitila, noul centru de distribuție este rezultatul unei investiții în valoare de 15 milioane de euro, atât din fonduri proprii, cât și printr-un credit de investiții pe termen lung oferit de Alpha Bank. Nevoia de dezvoltare în zona de sud a României a venit odată cu piața, din 2005 și până la finalul anului trecut Macromex funcționând într-o locație închiriată în P3 Bucharest A1, la km 13 al autostrăzii București-Pitești, ce putea acomoda 4.100 de paleți. Așa cum menționează Elena Petre, Logistics Director Macromex, cele două centre au modele de distribuție diferite. Clădirea din Câmpia Turzii are o capacitate de stocare de 15.560 de paleți, se întinde pe o suprafață de circa 7.000 m2 și include unul dintre cele mai moderne depozite de produse congelate de tipul High-Bay din Europa, complet automatizat, de 42 m înălțime, cu 16 niveluri de depozitare, cu o temperatură de operare de -24 OC în cele mai importante zone și cu o reducere a concentrației de oxigen la 16%, față de 21%, cât este valoarea în aerul respirat. „Reducerea de oxigen a venit ca o măsură suplimentară gândită și implementă tocmai pentru a crește gradul de prevenție împotriva incendiilor, pentru că la -24 OC nu poți stinge focul“, explică Elena Petre. Mai convențional din punct de vedere al modelului logistic, depozitul de la București are o suprafață totală de 12.500 m2, din care produsele congelate ocupă 10.000 m2, restul fiind dedicat refrigeratelor. Și aici temperatura în zona de produse congelate este tot de -24 OC, fără a exista zone intermediare cu temperaturi pozitive. Aceasta este, de altfel, și particularitatea depozitelor Macromex, faptul că nu există zone de acomodare, particularitate care securizează respectarea lanțului de frig, produsele trecând din mijloacele de transport direct în zona cu temperatură negativă.
Compania este constant preocupată de asigurarea unui mediu de lucru cât mai potrivit pentru angajați, oamenii au echipamente de lucru care rezistă până la -49 OC, iar programul de lucru alternează la fiecare oră activitatea operațională cu pauzele. În plus, la depozitul din Chitila, Macromex a prevăzut un spațiu generos destinat uscării și păstrării temperaturii echipamentelor de lucru, la finalul fiecărui schimb, acestea fiind așezate pe suporți conectați la care suflă aer cald, aparate legate la sistemul de management (BMS) al clădirii, care pornesc într-o anumită secvență, astfel încât atunci când reintră în tură să le ridice uscate.

Spre deosebire de depozitul din Câmpia Turzii – complet automatizat, cu un sistem de lucru bazat pe linii de conveioare și macarale în care intervenția umană își face simțită prezența doar în cazul mentenanțelor și intervențiilor tehnice, cu activitate operațională doar în partea de depozitare convențională, de 2.200 m2, unde se desfășoară procesele de picking și de recepție și ieșire a mărfii – centrul logistic din Chitila are un mod de lucru convențional. Totul însă cu aportul oferit de cele mai noi tehnologii logistice și IT pentru recepția, încărcarea/descărcarea și manipularea mărfurilor. Din depozitul Corso Chitila pleacă zilnic, către aproximativ 800 de clienți, peste 25.000 de baxuri cu produse congelate și refrigerate. Tehnologia de picking – pick by Voice – a fost implementată în Macromex încă din 2006 și a fost constant dezvoltată prin adăugarea de noi module, astfel încât productivitatea să fie îmbunătățită cu ajutorul sistemului, și nu prin „împovărarea oamenilor“. Totodată, reach truck-urile sunt dotate cu terminale prin care stivuitoriștilor le sunt atribuite automat sarcinile de lucru.
În Corso se lucrează cu utilaje Crown, furnizate de distribuitorul Util SPC, cu tehnologie Li-Ion, care a devenit disponibilă relativ recent în mediu de temperatură controlată. „Chiar și la momentul licitației pentru Corso Distribution Center, nu toți distribuitorii au avut posibilitatea să livreze utilaje Li-Ion pentru mediu de lucru în temperaturi negative. Nu este vorba doar de partea hidraulică, ci și de baterii. Utilajele sunt foarte performante, dotate cu sistem de management al flotei, astfel încât le putem monitoriza permanent, știm cu ce viteză se deplasează, când sunt lovite sau cât timp au stat la încărcat, cât timp au fost în deplasare sau au operat la înălțime. Atunci când oamenii ies în pauza orară, utilajul se conectează la priză și astfel nivelul bateriei este constant“, explică Elena Petre. Unul din avantajele acestei tehnologii este acela că nu a mai fost necesară construcția unei zone dedicate utilajelor, ci ele sunt acomodate în depozit și, pe de altă parte, vorbim de o tehnologie mult mai prietenoasă cu mediul comparativ cu bateriile cu acid, de pe echipamentele uzuale. Flota de utilaje din CDC acomodează 4 unități reach-trucks cu cabină încălzită, cu modul de selecție automată a înălțimii și care ridică până la 11 m (înălțimea maximă de depozitare a rafturilor), 10 order-pickere și 8 transpalete electrice. Astfel, un schimb de lucru poate integra o echipă mixtă de până la 24-26 persoane, din care 22 folosesc echipamente electrice, iar celelalte sunt suport (stock controller, șef schimb, operator, Key user). Programul de lucru este de luni până vineri în trei schimburi.
Distribuția produselor din centrul logistic Corso are ca limită geografică exteriorul lanțului carpatic, practic bariera dintre cele două depozite, iar acest lucru se întâmplă din cauza infrastructurii rutiere. Cu șapte porți pentru mărfuri congelate și trei pentru refrigerate, produsele stocate în Corso Distribution Center au un grad de rotație foarte mare. Marfa vine din toată lumea, inclusiv din Asia și America Latină, pe roți sau pe mare (transport intermodal), rulajul derulat aici fiind în momentul de față de circa 40 de camioane zilnic, adică mai puțin de 40% din capacitatea pe care depozitul o poate asigura dacă piața o cere. Din punct de vedere al acoperirii teritoriale, de aici Macromex livrează zilnic din Botoșani până în Mehedinți, respectiv din zona de nord, nord-est și până înspre sud-vest, către clienți din HoReCa, Traditional Trade și Modern Trade, la 52% din cele aproximativ 1.500 de adrese. Tot de aici sunt livrate la platformele marilor retaileri produsele refrigerate, însă volumele sunt mult mai mici decât în cazul celor congelate. Restul livrărilor către POS (Point of Sales), dar și tot ce înseamnă platforme congelate IKA, deși în general sunt poziționate în sudul țării, se fac din depozitul de la Câmpia Turzii. „Deși acest mod centralizat de livrare pare mai costisitor, nu este deloc așa, pentru că nu întotdeauna distanța primează. Productivitatea este un factor important și la fel de important este și costul de stocare. Modelul nostru de business acomodează stocarea de produse congelate în Edenia Distribution Center, iar automatizările prezente în depozitul de la Câmpia Turzii generează productivitate superioară și, în final, oferă eficiență acestui model“, este de părere directorul de logistică al Macromex. Compania este orientată către dezvoltarea portofoliului de clienți și în afara granițelor și încet, încet, o parte a volumelor de înghețată și produselor din brandul propriu, Edenia, încep să fie cunoscute pe piețele din Ucraina și Ungaria, după cum ne-a mai mărturisit directorul de logistică. „Prospectăm și în afara granițelor, vom crește cu timpul și către alte piețe, deocamdată doar la granița de nord și nord-vest a țării.“

Pe lângă cele două centre logistice, la nivel național, compania colaborează cu parteneri în 11 puncte importante, cunoscute drept centre de cross dock, iar distribuția se face cu flota mixtă, atât proprie, cât și cu subcontractori, fiind adaptată la volumele și la mișcările pieței. „Rutăm zilnic 90-95 de mașini de distribuție, ajungem în toate POS-urile. Lucrăm și cu subcontractori în București, Câmpia Turzii, Oradea, ocazional în Timișoara și Constanța. Aprovizionarea se face la 6:00 dimineața, iar între 6:00 și 7:00 marfa este încărcată în vehicule și pleacă pentru a fi distribuită.“ În funcție de zona de distribuție, sunt rute mai lungi sau mai scurte: în orașele mari rutele sunt mai scurte, iar în țară cuprind mai mulți kilometri, însă indicatorul pentru fiecare livrare efectuată este de 11,8 km, o mașină de distribuție parcurgând în medie 6.000-6.500 km lunar. Vehiculele proprii, circa 70 la număr, cu tonaj cuprins între 3,5 și 16 t, sunt configurate cu două zone de temperatură, cu agregate de frig independente, pentru a acomoda produse cu dublă temperatură. De circa trei ani, distribuitorul este în plin proces de modernizare a flotei, anual fiind înlocuit un anumit număr de vehicule. „Am făcut licitații, iar după aceea mergem destul de mult în zona în care să avem o flotă cât mai compactă“, afirmă Elena Petre, care menționează că au fost alese autoșasiuri Iveco având caroserie Lamberet și agregate Thermo King. „Cumva am văzut că acest model este fiabil necesităților noastre. Cred că suntem în pragul celui de-al treilea an în care venim cu un val de mașini în această componentă.“ Parcarea Corso este construită inclusiv cu 10 stații de încărcare rapidă a bateriilor mașinilor electrice, momentan doar autoturisme, însă locurile de parcare pentru autoutilitare sunt prevăzute cu prize conectate la sistemul BMS al clădirii, „astfel încât, atunci când șoferul vine și trage mașina la încărcat, ea să fie deja pre-răcită și să nu se mai piardă timp“.

Piața de distribuție de produse cu temperatură controlată, în continuă creștere, a devenit mai educată din perspectiva consumatorului, care își dă seama că prin congelare produsele păstrează cel mai bine toate valorile nutriționale, consideră Elena Petre. „La noi tot ce înseamnă legume este ambalat în 4-6 ore de la recoltare, versus produsele așa-zis proaspete, care vin din Africa de Sud, Italia, Spania, și rămân în continuare proaspete.“ Anul trecut a fost un an special, pandemia afectând extrem de mult sectorul HoReCa, un pol de business important pentru Macromex, care a reușit să realizeze o cifră de afaceri în jurul a 130 de milioane de euro, cu volume de vânzări mai mici decât în 2019. „Mai puțin decât am bugetat inițial, însă mai bine decât a fost prevăzut în Contigency Plan-ul inițiat la izbucnirea pandemiei. Anul acesta, dacă se păstrează trendul, vom depăși estimările noastre legate de vânzări și vom fi peste cifrele din 2019, prima jumătate a anului înregistrând deja o creștere de aproape 10% față de valorile bugetate. Fac parte dintr-o echipă cu focus atât pe rezultate, cât și pe modalitatea în care acestea sunt obținute“, spune Elena Petre.
Evident că partea de online este atractivă și pentru Macromex, însă specificul produselor pe care le are în portofoliu „ne face să fim prevăzători, calitatea produsului care ajunge la consumator fiind cel mai important criteriu“. Tocmai de aceea, în online Macromex a ales să se lanseze pentru început doar în București și Ilfov. Modalitatea de distribuție cu temperatură controlată este o componentă foarte importantă și atunci livrările sunt atent monitorizate. Comenzile sunt date prin intermediul platformei lansate anul trecut, foodconcierge.ro, unde consumatorul final are de ales dintr-o gamă de peste 400 de produse și are la îndemână rețete sau sfaturi de la renumiți Chefi Bucătari, produsele fiind foarte apreciate de specialiști în HoReCa. „Digitalizarea este una din preocupările noastre și, evident, ne îndreptăm către segmentul de B2B, vrem să facilitam accesul clienților către produsele noastre. Astfel, o parte din comerțul tradițional și HoReCa va migra și către două platforme de e-commerce pe care urmează să le deschidem anul acesta. Pentru noi, ca logistică, nu va fi nicio diferență, comanda urmând a fi introdusă în sistem direct de client, însă pentru client va scurta lanțul și interacțiunile dintre de la comandă până la livrare“, completează Elena Petre.
Orice achizitie importanta sau investitie implica analizarea ofertelor. Desigur, un element important in luarea deciziei este pretul, dar nu trebuie sa ne limitam la acesta. Decizia privind achizitionarea unui camion cu box frigorific montat pe autosasiu trebuie sa fie rezultatul unei analize tehnice si comerciale competente. Cumparatorul are doua optiuni: sa aleaga vehiculul pe care i-l recomanda vanzatorul, cu o configuratie si echipare „standard”, sau sa isi configureze vehiculul impreuna cu furnizorii. Am scris acest articol in special pentru cei care participa ei insisi la alegerea solutiilor de carosare si echipare, cu speranta ca unele aspecte pe care ei deja le cunosc le vor deveni mai clare.
Consideratiile de mai jos sunt gandite pentru vehiculele comerciale usoare (din gama de 3,5-6,5 t), dar multe se aplica si pentru vehicule din gama medie (> 7,5 t).
Dimensiuni, mase, sarcina utila
Ar fi bine sa incepeti cu raspunsul la intrebarea „ce vreau sa transport cu acest vehicul?”. Doua variabile importante trebuie definite cat mai precis: dimensiunile si masa incarcaturii. Pentru dimensiuni este bine sa mergeti mai in amanunt decat specificarea volumului marfii. Amprenta la sol (Lxl) este extrem de importanta in definirea dimensiunilor caroseriei. Un desen cu amprenta incarcaturii va poate ajuta foarte mult in analiza dumneavoastra si poate duce la o decizie corecta in alegerea autosasiului si a caroseriei. Inaltimea interioara a caroseriei este in general dictata de trei considerente:
1) inaltimea incarcaturii sau inaltimea necesara pentru manipularea acesteia;
2) sa permita unui om de inaltime medie sa lucreze intr-o pozitie confortabila;
3) inaltimea exterioara sa permita montarea agregatului frigorific in consola, deasupra cabinei, aceasta fiind cea mai utilizata configuratie pentru gamele usoara si medie.
Dupa ce ati definit masa incarcaturii, veti cauta un vehicul cu sarcina utila egala sau mai mare decat valoarea maxima pe care o doriti. Aici incep constrangerile cele mai dure. Pentru vehiculele cu masa totala maxima autorizata (MTMA) de 3,5 t, sarcina utila este in general in jur de o tona. In aceste conditii, pentru majoritatea marfurilor perisabile (dar mai ales in cazul celor congelate), 4-5 m3 vor atinge aceasta valoare. De aceea, as recomanda aici alegerea ampatamentului minim pentru autosasiu si a lungimii minime de carosare. Pentru vehiculele cu masa totala maxima autorizata de 5-6,5 t, sarcina utila poate fi de 2-2,5 t si dimensiunile caroseriei pot sa fie mai mari. Daca cineva promite sarcina utila de 1,5 t pentru un vehicul cu MTMA de 3,5 t, respectiv sarcina utila de 4,5 t pentru un vehicul cu MTMA de 6,5 t, este indicat sa verificati; de obicei este prea frumos ca sa fie adevarat.
De cele mai multe ori, aceste oferte promit si volume mari, ceea ce ridica si mai multe semne de intrebare. Pentru conformitate, va prezint urmatorul exemplu: un carosier prestigios din Germania a prezentat la cea mai prestigioasa expozitie europeana din domeniu o caroserie de congelare pe un autosasiu de 3,5 t al unui producator german important. Volumul interior era de 11,5 m3, iar sarcina utila, de 1.015 kg. Este bine de stiut ca unele executii speciale determina o crestere importanta a masei proprii a caroseriei. Cel mai bun exemplu este montarea de sine pentru transportul carcaselor pe carlige. Pentru vehiculele cu MTMA de 3,5 t, o sarcina utila mai mare de 500 kg este dificil de realizat. Reducerea greutatii proprii a caroseriei se poate face fie in detrimentul rezistentei mecanice a structurii, fie folosind materiale foarte scumpe. Recomand o analiza foarte atenta inainte da a lua decizia cumpararii unei astfel de structuri. O situatie similara puteti avea in cazul peretelui transversal mobil, culisabil si basculabil.
Dupa ce ati luat o decizie cu privire la marca vehiculului, ar fi bine sa acordati atentie catorva amanunte legate de corelarea caroseriei cu autosasiul:
1) lungimea bratului oglinzilor exterioare, care sa permita latimea de carosare necesara – modificarea ulterioara a oglinzilor este posibila, dar costa;
2) lungimea de carosare – nu este recomandata depasirea valorii indicate de producator, mai bine alegeti un ampatament mai mare;
3) lampile laterale de gabarit – cei mai multi producatori livreaza lampile laterale legate la instalatia electrica a vehiculului; asigurati-va ca vehiculul este comandat cu aceasta optiune, de multe ori este inclusa in pretul de baza.
Acordati-va timp pentru analiza acestor elemente. Achizitionarea autosasiului fara o analiza prealabila si pelerinajul la carosieri pentru gasirea compromisului satisfacator sunt contraproductive. In final s-ar putea sa fiti nemultumit de rezultat. In cazul flotelor, orice motiv de insatisfactie se inmulteste cu numarul de vehicule achizitionate. Puneti intrebari tuturor celor implicati – dealerul de camioane, carosierul, furnizorul agregatului frigorific. Aceste persoane asteapta intrebari si este interesul lor sa gaseasca si sa va prezinte solutia optima pentru problemele dumneavoastra.
Termoizolatia, K, puterea termica a caroseriei
Rolul principal al unei caroserii frigorifice este sa reduca transferul termic intre interiorul ei si mediu. Este evident ca peretii mai grosi sau dintr-un material mai bun vor asigura o termoizolare mai eficienta. Mai mult, transferul de caldura poate fi calculat matematic si se poate face proiectarea si analiza caroseriilor din punct de vedere al termoizolatiei. Am sa incep cu prezentarea fenomenului; imaginati-va modelul din figura de mai jos:
Am figurat doua incinte separate de un perete. Text si Tint sunt temperaturile din incinta calda, respectiv rece. Caldura (energia) trece prin peretele de separatie din incinta calda in cea rece, fenomen natural, ce poate fi descris de un parametru numit coeficient de transfer termic K. Acesta masoara capacitatea peretelui de separatie de a transmite caldura si reprezinta cata energie trece intr-o secunda prin 1 m2 de perete, daca diferenta de temperatura intre cele doua incinte este de 1°K (sau 1°C). K se masoara in W/(m2x°K). Pentru peretii caroseriilor frigorifice valoarea K este in intervalul 0,2-0,8 W/ (m2x°K). Cu cat peretele este mai gros, cu atat valoarea K este mai buna, adica mai mica.
Fac aici o paranteza si mentionez o alta caracteristica a materialelor termoizolante: conductivitatea termica (lambda), care se masoara in W/(mx°K) si este valoarea factorului K pentru un perete cu grosimea de 1 m. Pentru materialele termoizolante folosite la producerea caroseriilor, lambda are valori intre 0,022 si 0,035 W/(mx°K).
O caroserie frigorifica este o cutie inchisa in care trebuie sa fie mentinuta o anumita temperatura interioara, indiferent care este cea exterioara. Daca temperatura exterioara este mai mare decat cea interioara, o anumita cantitate de caldura va intra in caroserie, ceea ce va creste temperatura din interior. Agregatul frigorific are rolul de a extrage aceasta energie si de a o scoate in exteriorul caroseriei.
Calculul energetic legat de transferul de caldura se face in termeni de putere (energie/timp, se masoara in Joules/secunda=Watt). Se defineste puterea caroseriei ca fiind cantitatea de energie (caldura) care trece prin peretii caroseriei in unitatea de timp. Valoarea puterii caroseriei depinde de calitatea izolatiei, suprafata totala a caroseriei si diferenta de temperatura intre interior si exterior.
P = K · Sm · (Text – Tint)
P este puterea caroseriei (W)
K este coeficientul de transfer termic (W/(m2/oK))
Sm este suprafata medie a caroseriei (m2)
Text este temperatura exterioara (oC).
Tint este temperatura interioara (oC).
Valoarea puterii caroseriei este elementul determinant in alegerea agregatului frigorific. La limita, puterea agregatului frigorific (se numeste de fapt capacitate frigorifica) trebuie sa fie mai mare sau egala cu puterea caroseriei definita mai sus. In realitate trebuie sa fie sensibil mai mare, pentru ca realitatea este diferita de modelul teoretic. Alegerea agregatului frigorific trebuie sa fie atributia exclusiva a furnizorului acestuia. Reprezentantul producatorului sau dealerului de agregate frigorifice are acces la expertiza maxima din domeniu. Experienta echipei din care face parte este cea mai buna sursa de informatie. Pe de alta parte, furnizorul garanteaza pentru functionarea sistemului, deci trebuie sa aiba ultimul cuvant in alegerea agregatului. Compensarea unor factori dificil de abordat matematic, de exemplu pierderile prin convectie la deschiderea frecventa a usilor, se bazeaza exclusiv pe experienta.
Va recomand sa luati in considerare faptul ca un agregat cu capacitate frigorifica mai mare se va defecta mai rar, iar unul cu capacitate de refrigerare apropiata de limita teoretica va fi suprasolicitat in perioadele de canicula. Calculele se fac pentru temperatura exterioara de +30°C. La +40°C la umbra, pentru un vehicul care este blocat in trafic, in plin soare, in centrul orasului, temperatura exterioara reala este mult peste valoarea de +30°C. Considerati ca agregatul frigorific trebuie dimensionat pentru aceasta situatie, extrema, dar posibila, chiar probabila. Pentru vehiculele care transporta marfuri la peste 0°C este necesara achizitionarea unui agregat cu optiunea de incalzire. Daca temperatura exterioara este negativa, (de exemplu -25°C) marfa transportata se poate deprecia prin congelare, in absenta unui sistem de incalzire.
Certificatul ATP
ATP este un acord cu privire la transporturile internationale de produse perisabile si la mijloacele de transport speciale ce trebuie folosite pentru aceste transporturi, adoptat la Geneva la 1 septembrie 1970. In multe state, prevederile ATP se aplica si pentru transporturile interne. In Romania, normele ATP sunt implementate prin Reglementarile privind agrearea si verificarea tehnica a vehiculelor destinate transportului de produse perisabile – RNTR 5. Acordul ATP stabileste:
• marfurile perisabile pentru care se aplica regulile si temperaturile maxime permise in timpul transportului
• clasificarea mijloacelor de transport dupa metoda de mentinere a temperaturii:
– refrigeratoare (R) cu sistem de racire „pasiv” – de exemplu placi eutectice;
– frigorifice (F) cu sistem de racire mecanic;
– calorifice (C) prevazute cu sistem de incalzire.
• clasificarea mijloacelor de transport dupa nivelul de izolare termica:
– IN K 0,7 W/(m2xoK) – izoterm normal
– IR K 0,4 W/(m2xoK) – izoterm sporit
• clasificarea dupa domeniul de temperatura pe care il realizeaza; iata trei dintre cele sase clase pentru mijloacele de transport frigorifice (F):
– clasa A – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si 0oC;
– clasa B – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si -10oC;
– clasa C – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si -20oC.
• conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca mijloacele de transport si procedurile de testare si certificare a acestora
• forma si continutul certificatelor ATP, ale placii de atestare ATP si ale inscriptionarilor.
Atestatul ATP initial are o valabilitate de sase ani, dupa care poate fi prelungit inca trei. Certificatul si placa ATP vor contine urmatoarele informatii: autoritatea emitenta, denumirea vehiculului, numarul de identificare a vehiculului (seria de sasiu, numarul de inmatriculare), numele proprietarului, numele utilizatorului, codificarea ATP, termenul de valabilitate (luna si anul).
Codificarea ATP:
• Prima litera defineste metoda de mentinere a temperaturii R, F sau C.
• A doua litera defineste nivelul de izolare termica N pentru normal (IN), R pentru sporit (IR).
• A treia litera defineste clasa de temperatura A, B, C.
• A patra litera poate fi X daca agregatul nu are motor propriu si este actionat de motorul vehiculului
Exemplu: inscriptia FRCX 08-2012 se citeste astfel: F = vehicul frigorific (cu sistem de racire mecanic); R = nivel de izolare sporit; C = clasa de temperatura intre +12oC si -20oC; X = agregatul frigorific este actionat de motorul vehiculului; certificat ATP valabil pana in luna 08 anul 2012.
Cateva consideratii privind alegerea caroseriei de retinut:
3 Un volum mai mare al caroseriei inseamna o masa proprie mai mare, deci o sarcina utila mai mica, suprafata totala mai mare, deci o putere termica mai mare. Fie va trebui sa alegeti un agregat frigorific mai puternic (si mai scump), fie agregatul va fi solicitat mai intens, adica va determina o crestere suplimentara a consumului de carburant si interventii mai frecvente in service.
3 O caroserie cu termoizolatie mai buna va determina reducerea consumului de carburant si interventii mai rare in service. Orice investitie in calitate se va amortiza si va duce la economii semnificative. Recomand achizitionarea unei caroserii cu nivel izoterm sporit si in cazul transportului produselor refrigerate. Achizitionarea unui agregat care sa poata face si congelare creste versatilitatea vehiculului. Daca veti dori sa-l revindeti, veti gasi mai usor un client. Abordati achizitionarea unui vehicul frigorific in mod profesionist; faceti o analiza mai complexa decat compararea preturilor; raportul calitate/pret este mai important pentru dumneavoastra. Este o investitie, ganditi in termeni de eficienta si amortizare. Nu neglijati nici designul, vehiculul este o parte a imaginii companiei dumneavoastra.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit