Ad
Ad
Ad
Ad

Confederatia Spaniola de Transport de Marfuri (CETM) a participat la o conferinta cu Ambasada Marii Britanii, in cadrul careia s-au analizat noile criterii aprobate de Regatul Unit privind importul si exportul de marfuri de la 1 ianuarie 2021, data la care se va incheia perioada de tranzitie si din care tarile UE vor functiona ca tara terta, arata Transporte Profesional.

Recunoscand impactul coronavirusului asupra businessurilor, s-a luat decizia de a introduce noile controale de frontiera in trei etape, intre 1 ianuarie 2021 si 1 iulie 2021, pentru importurile in Marea Britanie.

O perioada de tranzitie de sase luni incepe cu o anumita relaxare. Comerciantii care importa produse din UE pot intarzia sa trimita informatii si sa plateasca taxe vamale catre HMRC pana la sase luni. Cerinta pentru declaratiile de securitate si protectie la import (Declaratii sumare de intrare, ENS) poate fi de asemenea amanata cu sase luni. Comerciantii care importa marfuri controlate (de exemplu, alcool si tutun) nu vor putea benefia insa de aceste conditii. De asemenea, controale fizice vor fi efectuate la destinatia finala asupra tuturor produselor animale de mare risc.

Toate produsele de origine animala (carne, alimente pentru animale de companie, miere, lapte sau produse din oua), plantele reglementate si produsele vegetale vor necesita o notificare prealabila si documentatia medicala aferenta.

Declaratiile de securitate vor fi necesare pentru toate importurile si exporturile. Pentru produsele sanitare si fitosanitare, va exista o crestere a controalelor fizice si a prelevarii de probe pentru animale, plante si produsele lor, chiar la punctele de control ale frontierei Regatului Unit.

De asemenea, guvernul britanic va introduce un nou sistem IT, Vehicle Movement Service (VMS), care va sprijini modelul de pre-depunere pentru importuri si exporturi, facilitand astfel miscarile de tranzit. Punctele de frontiera trebuie sa decida daca vor controla marfurile folosind modelul de pre-depunere sau VMS. In ianuarie 2021, este planificata automatizarea functiei Oficiului de Tranzit, marcand intrarea marfurilor pe teritoriul vamal al Regatului Unit.

Din iulie 2021, trimiterile de declaratii vor putea fi legate intre ele, astfel incat persoana care transporta marfurile va trebui sa prezinte doar o referinta la frontiera.

In ianuarie 2021, va fi activat „Smart Freight”, o aplicatie care le va permite celor care utilizeaza serviciul sa verifice daca au procesele si documentele corecte, precum si sa se auto-certifice atunci cand un vehicul este gata sa treaca frontiera. „Smart Freight” este conceputa pentru a reduce la minimum orice perturbare a fluxului de marfa intre Marea Britanie si UE si pentru a reduce congestionarea traficului cauzata de cei care nu au documentatia corecta pentru trecerea frontierei. Aplicatia va reduce nevoia de controale fizice a frontierelor si va fi introdusa pentru marfa Ro-Ro care calatoreste din Marea Britanie pana in Uniunea Europeana. Atunci cand un vehicul greu este considerat „gata sa treaca frontiera”, portalul web ii va spune utilizatorului ca poate sa mearga in port, in timp ce vehiculele nepregatite vor fi sfatuite sa nu calatoreasca pana cand nu au documentatia completa.

In ceea ce priveste perioada de recunoastere si valabilitatea documentatiei obligatorii pentru transportul rutier de marfuri, cum ar fi permisul comunitar, cabotajul, CPC sau timpii de conducere si de odihna, sunt chestiuni care inca se negociaza, deci nu exista nicio decizie finala pentru ele.

Compania calaraseana Sidertrans face transport intracomunitar, in special pe relatia Italia-Franta, insa, din pacate, cu produse nealimentare, asa cum mentioneaza Gheorghe Dobre, administratorul sau. „Mai am cinci camioane in Germania, dar vin si acelea acasa“. Alte cinci vehicule din flota sunt dedicate transportului de produse ceramice (gresie, faianta) din Bulgaria pentru anumite magazine, dar si segmentul lucrarilor de constructii si renovare se confrunta cu probleme. „Am avut doar 3-4 curse pe saptamana din cuza timpilor mari de asteptare la punctul de trecere a frontierei de la Giurgiu-Ruse“, a mai spus Gheorghe Dobre. Potrivit acestuia, din cauza inchiderii frontierei de la Silistra, vama Giurgiu a fost supraaglomerata de camioane turcesi. „Au stat si cate 24 de ore ca sa treaca.“
Cand au fost probleme in vama de la Nadlac, pentru returul din Italia, soferii companiei, pentru a evita cozile, au trecut cu feribotul de la Bari catre Grecia si au intrat in tara prin Bulgaria.
Toti cei care au intrat in tara au stat la izolare timp de 14 zile, dar „nu am avut o problema cu asta. In primul rand este o masura de siguranta pentru sanatate, iar in al doilea rand nici nu aveam unde sa-i mai trimit in cursa. Problema este ca DSP ii izoleaza si apoi uita de ei. Am un sofer care a iesit azi din izolare, dar in tot timpul acesta nu l-a cautat nimeni. Nici nu stie ce sa faca“, a completat Gheorghe Dobre, care a subliniat faptul ca pana la urma forta de munca va fi grav afectata dupa aceasta pandemie. „Problema cu forta de munca se va acutiza pentru ca oamenii se vor imbolnavi, iar asta le reduce capacitatea pulmonara si nu vor mai avea acelasi randament. Am preferat sa-i platesc doar pentru a sta acasa, oricum nu mai am unde sa-i trimit. Acum se va cunoaste valoarea oamenilor.“