Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Wielton, al treilea cel mai mare producător european de semiremorci, trailere și caroserii, a avut în 2021 vânzări de 21.870 de unități, adică venituri de circa 2,69 de miliarde de zloți polonezi (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,056 lei), cu peste 48% mai mari decât în anul anterior și cu 12% mai mari decât nivelul estimat inițial. Creșterea se datorează atât vânzărilor mai mari decât se anticipase, cât și scumpirii produselor și impactului pozitiv al ratei de schimb valutar asupra rezultatelor financiare ale companiei. Rezultatele bune sunt și efectul faptului că Wielton a reacționat rapid la condițiile dificile de pe piață, și-a sporit sistematic capacitatea de producție (investind 75,5 milioane de zloți în extindere și automatizare) și vânzările de pe toate piețele cheie, a crescut prețurile treptat și a menținut o disciplină strictă a costurilor. Conform datelor premilitare, și EBITDA este cu aproape 43% mai mare decât în 2020, de circa 137 de milioane de zloți, în ciuda presiunii foarte mari a costurilor și disponibilității scăzute a materiilor prime și componentelor. Iar marja EBITDA estimată este de 5,1%, mai mică decât era de așteptat (circa 7%). Profitabilitatea a fost afectată de prețurile record la care au ajuns materiile prime și componentele, de problemele cu lichiditățile pe care le-au avut furnizorii și de disponibilitatea redusă a angajaților.

În trimestrul al treilea al anului prețul mediu al oțelului a fost cu circa 100% mai mare decât în decembrie 2020, dar și aluminiul a fost mult mai scump, iar ca medie costurile cu materia primă au fost în 2021 cu 40% mai mari decât în 2020. La aceasta se adaugă și scumpirea electricității și creșterea tarifelor de transport maritim.

Producătorul polonez a fost pe fază pentru a profita de revenirea pieței de transport, înregistrând recorduri de vânzări în Polonia, de circa 4.000 de unități, în creștere cu 100% față de 2020, ceea ce înseamnă o cotă de 12,7% și poziția de lider, și depășind sau apropiindu-se de nivelul din 2019 în câteva alte țări, cu excepția pieței franceze, care își revine mult mai încet, mai ales din cauza disponibilității reduse a componentelor și a forței de muncă. Fruehauf, poarte a Grupului Wielton, are o cotă de 19,7% în Franța și este liderul acestei piețe, unde a vândut peste 4.500 de vehicule noi. În Marea Britanie Lawrence David a vândut circa 2.800 de unități, față de mai puțin de 2.000 în 2020, deci a crescut cu 42%, având o cotă de 13% și fiind a doua companie ca număr de vânzări. În Germania Langendorf și Wielton au crescut cu 8% față de 2020, până la 783 de unități, iar Viberti a crescut în Italia cu 79% și este pe locul al șaptelea.

Wielton a intrat și pe alte piețe europene, datorită achiziției a 80% din compania spaniolă Guillén la final de 2021.

Pentru 2022 este planificată o creștere a volumelor de vânzări până la aproximativ 26.000 de unități, cu 19% mai multe decât în 2021, venituri de circa 3,8 miliarde de zloți (+41%) și o marjă EBITDA de circa 6%. Grupul estimează să crească în Franța cu 21%, în Polonia cu 36% și în Marea Britanie cu 11%.

Compania va continua să-și extindă capacitatea de producție și eficiența operațională, iar în acest sens intenționează să investească circa 150 de milioane de zloți în acest an în modernizarea și extinderea capacităților de producție din Polonia, Franța și Marea Britanie Iar în aprilie-mai va fi anunțată strategia de dezvoltare pentru 2022-2025.

Grupul Wielton a decis să implementeze o nouă strategie de servicii post-vânzare în toate companiile și piețele sale de operațiuni sub un singur brand comun: Aberg. Această decizie va permite, printre altele, o promovare mai bună a piesele de schimb oferite sub propria semnătură. Odată cu înființarea mărcii „umbrelă” Aberg, toate companiile din portofoliul grupului Wielton – adică Fruehauf, Wielton, Lawrence David, Langendorf și Viberti – vor primi sprijin pe componentele de operaţiuni service și vânzare de piese de schimb. De asemenea, vor fi deschise 7 centre internaționale de servicii, responsabile de deservirea regiunilor individuale de operațiuni ale Grupului Wielton. Fiecare centru va organiza asistența service, furnizarea de piese de schimb și consilierea tehnică pentru clienții care dețin un vehicul de orice marcă a Grupului. Nu în ultimul rând, vor fi implementate instrumentele IT necesare și va fi creată o platformă globală de internet, disponibilă pentru partenerii de service, pentru a transmite în mod eficient informații despre produse în ceea ce privește garanția, istoricul reparațiilor și disponibilitatea pieselor de schimb.

Practic, introducerea mărcii Aberg asigură o standardizare a tuturor punctelor de service ale grupului Wielton. Oferta Aberg va include piese de schimb marcă proprie și servicii furnizate de o rețea de ateliere partenere. Procesele logistice legate de distribuția pieselor de schimb va fi mult simplificată și, astfel, va crește disponibilitatea tuturor reperelor, concomitent cu reducea costurilor de operare.

Grupul Wielton nu va construi ateliere service noi, ci se va baza pe locaţiile curente, specializate, care vor oferi clienților un standard în concordanță cu cea mai înaltă calitate a serviciilor. Rețeaua va funcționa inițial simultan sub marca Aberg şi sub brandurile locale ale grupului. Implementarea noii strategii și mărci de aftermarket Aberg va începe din 2021, iar procesul este programat să se încheie în 2025.