În rezonanță cu investițiile consistente susținute de autoritățile locale pentru a face din Oradea un centru logistic și de producție strategic pentru regiunea de nord-vest a țării, dezvoltatorii imobiliari au ales la rândul lor acest oraș pentru proiecte industriale, iar CTP România este unul dintre aceștia, fiind constructorul terminalului de cargo aerian de pe Aeroportul Oradea.
La nivel internațional, CTP este prezent în zece țări și deține peste 11 milioane mp de spații logistice și industriale, iar în țara noastră are deja peste 2,6 milioane mp construiți (până la finele acestui an se estimează depășirea pragului de trei milioane mp). „Am ales Oradea datorită deschiderii și apetitului pentru business al autorităților locale – un exemplu foarte bun despre cum ar trebui să arate cooperarea între mediul public și cel privat“, a explicat Andrei Bențea, Senior Business Developer în cadrul CTP România, cu prilejul Galei Tranzit de Logistică.
La Oradea, dezvoltarea aeroportului și a terminalului cargo fac parte dintr-un proiect mai amplu, regional, de a face din oraș un centru strategic din punct de vedere logistic și economic. Iar acest lucru nu este posibil fără o infrastructură modernă, bine interconectată cu Europa. În prezent, autoritățile sunt în plină campanie de promovare a facilităților locale, din dorința de a atrage business în zonă. Poziționarea orașului este foarte bună, întrucât se află pe principalul coridor de tranzit către Vest, astfel că următorul pas firesc este să își adjudece și o cotă de transport pe cargo aerian, mai ales că, până în prezent, cea mai mare parte a volumelor de marfă care ajung în România pe avion (la București, Cluj sau Timișoara) provin din activitate de curierat.
2023 nu a fost cel mai bun an pentru transportul aerian de marfă, inclusiv în România înregistrându-se o scădere comparativ cu anul precedent. Çağkan Torunlar, Cargo Director Eastern Europe la Turkish Airlines, a confirmat în cadrul Galei Tranzit de Logistică faptul că anul trecut s-a situat sub așteptări. „Am constatat o schimbare în special la nivel de tarife practicate. Mai exact, după februarie 2023, prețurile au început să scadă sub 5 dolari/kg, cât fuseseră până atunci, media tarifară pentru anul trecut fiind cu aproximativ 50% sub cea din 2022. Raportat la perioada pre-pandemică, volumele de marfă sunt mai mari, însă prețul per kg, mai mic. Coroborat și cu problemele din transportul maritim, aceasta este o perioadă foarte bună pentru expeditori să aleagă serviciile de cargo aerian în locul celorlalte moduri de transport.“
Fără discuție însă, există interes pentru cargo aerian, chiar dacă volumele oficiale nu arată acest lucru. Și asta pentru că cea mai mare parte a mărfurilor transportate aerian ies din țară pe rutier, către aeroporturile învecinate.
Scăderea tarifelor în 2023 este confirmată și de Vlad Feneșan, Head of Airfreight Operation în cadrul DB Schenker, care pune această evoluție pe seama reducerii volumelor. „Prețurile la aerian au fost cumva corelate cu volumele, deoarece ambele au scăzut foarte mult. Au început să apară și tarife unitare (sub 1 euro/kg) pentru exporturi din România către China, în condițiile în care în perioada 2021-2022 acestea se situat între 5 și 20 euro/kg. Prețurile de import din Asia către Europa au început să mai crească puțin acum, din cauza situației din Marea Roșie, și chiar existat o mutare a volumelor de pe maritim pe aerian în unele cazuri, dar care a întârziat cu o lună de la momentul declanșării situației în Marea Roșie. Este clar că unele industrii au avut mai mult de suferit decât altele: prima dată mărfurile s-au mutat pe feroviar, grație conexiunilor către Europa, iar apoi, când s-a atins limita de capacitate, au apărut și solicitările pentru transport aerian. Putem vorbi de o stabilizare, dar cu tarifele mult mai jos decât în 2022.“ Oricum, foarte puține companii care fac exporturi din România au prins în buget costul expediției pe cale aeriană, doar 10-15%, au căzut de acord participanții în panelul de cargo aerian.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit