Ad
Ad
Ad
Ad

Patru comportamente de implementare sunt cele mai importante atunci când se urmărește implementarea rapidă a inițiativelor de inteligență artificială (AI) în domeniul financiar. Aceste patru tipuri de acțiuni îndeplinesc sau depășesc impactul așteptat și oferă rezultate de importanță critică în privința finanțelor și afacerilor, după cum arată specialiștii Gartner. 

„Utilizarea inteligenței artificiale în departamentele financiare este încă în curs de dezvoltare, majoritatea demarând inițiativele abia în ultimii 2 ani”, a declarat Jacob Joseph-David, director de cercetare în cadrul Gartner Finance, completând: „De asemenea, majoritatea nu reușesc să obțină rapid profiturile anticipate din astfel de proiecte.” 

Având în vedere stadiul incipient al utilizării IA în finanțe, directorii financiari se văd în situația în care nu au o definiție clară și o strategie pentru a obține succesul. În sprijinul directorilor financiari, Gartner a identificat patru acțiuni critice pentru succesul proiectelor de inteligență artificială aplicată în domeniul finanțelor.

„Departamentele care întreprind aceste 4 acțiuni găsesc, în medie, de două ori mai multe cazuri de utilizare a IA comparativ cu cei care nu reușesc”, a spus Joseph-David, completând: „Acest lucru se concretizează prin rezultate semnificativ mai bune în afaceri, cum ar fi crearea de noi linii de produse, precum și rezultate ale departamentului financiar – precum o mai mare acuratețe și timpi mai reduși pentru procese.” 

În general, există trei opțiuni pentru a vă asigura necesarul de specialiști cu abilități și expertiză IA: angajați noi talente, perfecționați angajații actuali sau împrumutați specialiști de la departamentul IT. Organizațiile care își concentrează strategiile de resurse pe angajarea personalului extern calificat în IA au șanse semnificativ mai mari să devină organizații financiare de top în rândul celor care se bazează pe IA. Cu toate acestea, circa jumătate dintre organizațiile financiare văd îmbunătățirea competențelor drept principala lor strategie de gestionare a talentelor. 

Personalul cu specializare specifică pentru IA aduce o experiență neprețuită în lucrul cu toate aspectele inteligenței artificiale, ceea ce permite organizației să depășească inerția în lucrul cu aplicațiile IA și scurtează curba de învățare tehnică. În schimb, deși perfecționarea personalului financiar poate fi mai puțin costisitoare, acest lucru riscă să încetinească progresul și să provoace un risc mai mare de erori. În plus, noul personal cu specializare specifică pentru IA oferă oportunitatea de a trece dincolo de procesele și mentalitățile tradiționale, venind cu idei noi pentru a sprijini implementarea IA. 

 Achiziționarea de software cu capabilități IA încorporate permite organizațiilor să experimenteze mai ușor inteligența artificială și să o aplice în mai multe cazuri de utilizare din domeniul financiar. Acestea pot construi mai ușor proiecte pilot pentru probleme specifice de afaceri. În schimb, construirea de soluții IA interne pentru toate procesele financiare creează un volum mult mai mare de lucru și reduce oportunitatea departamentelor financiare de a explora idei noi de proiecte pilot sau cazuri de utilizare. 

Organizațiile financiare de top care se bazează pe IA au o abordare experimentală de tip „fail fast” a implementărilor IA, adică o filozofie care apreciază testarea extinsă prin experimente mai mici și mai numeroase cu dezvoltare incrementală pentru a determina dacă o idee este de valoare. Acest mod de acțiune este mai eficient decât să mizeze pe o serie de pariuri mari. Odată cu mai multe idei de proiecte pilot implementare din timp pot apărea mai multe utilizări ale IA, iar implementarea este mai rapidă, deoarece organizația se poate concentra pe proiectele pilot care se dovedesc de succes. 

De obicei, organizațiile care înregistrează succes în implementare încă explorează aceleași cazuri de utilizare ca și organizațiile care au înregistrat succes de o mai mică anvergură, cele mai comune 3 cazuri fiind procesele contabile, procesarea back-office și prognoza fluxului de numerar. Singura excepție este realizarea prognozei de plată a clienților, care este un caz de utilizare explorat de circa jumătate dintre organizațiile de top, însă mai puține organizații care au avut succes redus au explorat și acest caz de utilizare. 

 Directorii financiari trebuie să selecteze persoana potrivită pentru a conduce implementarea IA pentru a obține beneficiile estimate. De exemplu, ar putea fi șeful de planificare și analiză financiară (FP&A) sau șeful de analiză financiară, persoane recomandate pentru a conduce implementarea IA mai curând decât doar un controlor. 

Potrivit rezultatele unui recent studiu dat publicității de Gartner, cheltuielile guvernamentale pentru IT la nivel mondial se estimează că vor totaliza 565,7 miliarde USD în 2022, în creștere cu 5% față de valorile înregistrate în 2021.

„Ultimii câțiva ani marcați de provocări persistente generate de pandemie au mobilizat un val de activități de transformare digitală în interiorul organizațiilor guvernamentale din întreaga lume,” a declarat Daniel Snyder, analist director la Gartner. „Guvernele desfășoară activități inovatoare prin valorificarea tehnologiei pentru a eficientiza serviciile digitale, pentru a avansa procesele de automatizare și pentru a dezvolta experiențele cetățenilor.”

Se estimează că în 2022 cheltuielile guvernamentale pentru IT vor crește în toate segmentele, cu excepția serviciilor interne și a serviciilor de telecomunicații. Continuând tendința din 2021, se preconizează că software-ul va înregistra în 2022 cea mai puternică creștere în toate segmentele. Deoarece modernizarea sistemelor cu grad mare de vechime de utilizare continuă va fi o prioritate în organizațiile guvernamentale, creșterea segmentului de sisteme de centre de date va continua să scadă în perioada de prognoză, așa după cum reiese și din datele prezentate în tabelul de mai jos.

Guvernele continuă să investească în aplicații software critice care sprijină direct interfețele utilizatorului final, conducând la o creștere puternică în acest segment. Cheltuielile pentru serviciile de telecomunicații vor scădea în 2022, pe măsură ce guvernele reduc cheltuielile pentru sistemele vechi costisitoare în favoarea modelelor de livrare a serviciilor digitale.

Modelul „Anything-as-a-Service” se impune pe măsură ce modelul de plată la utilizare câștigă tot mai multă popularitate

Anything-as-a-Service (XaaS) câștigă popularitate în cadrul organizațiilor guvernamentale, deoarece oferă o rentabilitate mai bună a investiției, evidențiind cheltuielile IT în timp, făcând bugetarea pentru IT mai previzibilă, evitând în același timp acumularea datoriilor de natură tehnică. Gartner previzionează că până în 2026, majoritatea noilor investiții în IT ale agențiilor guvernamentale vor fi făcute în soluții XaaS.

„Pandemia a accelerat adoptarea de către sectorul public a soluțiilor cloud și a modelului XaaS pentru modernizarea accelerată a sistemelor învechite și implementările de noi servicii,” a subliniat Snyder, completând: „54% dintre directorii IT din mediul guvernamental care au răspuns la sondajul Gartner CIO Survey din 2022 au indicat că se așteaptă să aloce fonduri suplimentare platformelor cloud în 2022, în timp ce 35% vor reduce investițiile în infrastructura învechită și tehnologiile centrelor de date.” Având în vedere provocările continue cu care se confruntă organizațiile în materie de resurse specializate, XaaS simplifică sarcina organizațiilor guvernamentale de a găsi specialiștii potriviți prin intermediul modelelor de operare XaaS. Modelele de livrare XaaS necesită seturi interne diferite de abilități IT și solicită mai puțin organizațiile de a dezvolta sau dobândi noi competențe IT, adesea greu de găsit și greu de menținut de către organizațiile guvernamentale.