Uniunea Europeană a stabilit ca obiectiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 90% până în anul 2040, comparativ cu nivelurile din 1990. Cu toate acestea, procesul decizional privind adoptarea acestui nou scop climatic cunoaște întârzieri, din cauza divergențelor între statele membre și a disputelor politice interne.
Divergențe între Germania și Franța
Potrivit agenției dpa, ministrul german al mediului, Carsten Schneider (SPD), intenționa inițial să promoveze o aprobare rapidă a obiectivului la reuniunea miniștrilor mediului din UE. Totuși, negocierile au fost complicate de poziția Franței, care a ridicat obiecții referitoare la modalitățile concrete de implementare și la costurile asociate tranziției energetice. Această lipsă de consens a împiedicat adoptarea unui calendar clar.
Cancelarul Friedrich Merz (CDU) a ținut să precizeze că Germania rămâne fidelă obiectivelor climatice asumate atât la nivel național, cât și în cadrul angajamentelor europene, iar ținta pentru 2040 este aliniată planurilor climatice ale guvernului federal. În același timp, rămâne deschisă întrebarea legată de ritmul și momentul în care Berlinul va susține formal noul obiectiv.
Unde se decide obiectivul: miniștri vs. lideri de stat
O miză importantă este și forumul în care se ia decizia finală. Dacă aceasta rămâne în sarcina Consiliului Miniștrilor Mediului, atunci este suficientă o majoritate calificată pentru adoptare. Dacă, însă, subiectul este ridicat la nivelul summitului șefilor de stat și de guvern, unanimitatea devine obligatorie. Într-un asemenea scenariu, țări sceptice sau reticente, precum Franța ori Polonia, și-ar putea exprima mai ferm opoziția, riscând să blocheze obiectivul.
Potrivit Ministerului Mediului de la Berlin, președinția daneză a Consiliului UE a stabilit că summitul informal din 1 octombrie ar putea oferi un cadru pentru o discuție politică la nivel înalt. Decizia finală ar urma să fie confirmată ulterior de miniștrii mediului și de Parlamentul European.
Întârzierea deciziei are implicații asupra credibilității Uniunii Europene în plan internațional. Bruxelles-ul trebuie să transmită obiectivul climatic pentru 2040 către Națiunile Unite cel târziu pe 24 septembrie, pentru a fi inclus ca parte a contribuției oficiale la conferința ONU privind clima, programată în noiembrie în Brazilia. O lipsă de decizie clară până la acest termen ar slăbi poziția UE în negocierile climatice globale și ar putea afecta capacitatea blocului comunitar de a-și menține rolul de lider în combaterea schimbărilor climatice.
Critici și presiuni din partea ecologiștilor
Europarlamentarul ecologist Michael Bloss a criticat amânarea, afirmând că lipsa unor angajamente ferme din partea țărilor industrializate riscă să blocheze negocierile cu statele din Sudul global, care nu vor accepta noi obligații în lipsa unor exemple concrete din partea Europei. El l-a acuzat pe cancelarul Merz că subminează politica climatică europeană, descriindu-i atitudinea ca pe „un atac frontal asupra protecției climei”.
Deși obiectivul climatic de reducere cu 90% a emisiilor până în 2040 este văzut ca o etapă esențială pentru ca UE să își respecte angajamentele din Acordul de la Paris și să atingă neutralitatea climatică până în 2050, drumul către o adoptare formală rămâne complicat. Diferențele de viziune dintre statele membre și jocurile politice interne pot duce la noi întârzieri, într-un moment în care presiunea internațională asupra Europei de a rămâne lider în tranziția verde este mai mare ca oricând.
În octombrie 2020, DB Schenker a anunţat extinderea parteneriatului cu Daimler Trucks prin utilizarea a 41 de camioane FUSO eCanter în 11 țări europene, contribuind la reducerea emisiilor în orașele europene. Vehiculele nou comandate au fost produse și livrate către DB Schenker de la începutul acestui an în Franța, Finlanda, Regatul Unit, Olanda, Spania și Austria. Ca parte a acordului, furnizorul de servicii logistice își extinde acum flota de vehicule electrice cu 8 eCanter FUSO pentru Oslo. Cu un total de 41 de camioane eCanter, DB Schenker operează cea mai mare flotă electrică din Europa și este cel mai mare client al flotei electrice FUSO.
„DB Schenker a numit anul 2021, anul ECO, cu un accent sporit pe protecția mediului. De aceea, sunt deosebit de încântat că anul acesta, împreună cu partenerul nostru Daimler Trucks, am făcut un pas semnificativ în fața obiectivului nostru de a face orașele europene fără emisii de CO2”, spune Cyrille Bonjean, șef pentru transporturi terestre în Europa la DB Schenker.
Frank Rohde, șeful vânzărilor de flote FUSO Europe, afirmă că „inovatorul„ Oslo City Hub ”al DB Schenker este o demonstrație impresionantă a ceea ce ar putea arăta logistica în viitor. Suntem încântați să facem parte din acest proiect cu 8 FUSO eCanter. Împreună cu partenerul nostru DB Schenker dovedim că cu camionul FUSO eCanter este deja posibilă distribuția locală fără emisii și fără zgomot în interiorul orașului. ”
În 2019, DB Schenker a deschis „Oslo City Hub” în capitala Norvegiei, cu o suprafață de aproximativ 500 m2. City Hub este considerat un hub complet de unde toate mărfurile sunt distribuite în centrul orașului folosind doar vehicule electrice și biciclete electrice. Aceasta înseamnă că furnizorul internațional de servicii de logistică își reduce emisiile de CO2 pentru distribuția de mărfuri în interiorul orașului cu 100%. Prin operarea a aproximativ 40 de vehicule electrice în Oslo, compania poate efectua 800 de livrări locale fără emisii pe zi. La nivel internațional, DB Schenker și-a stabilit obiectivul de reducere a emisiilor cu efect de seră specifice cu 40% până în 2030 față de 2006. Introducerea conceptului de logistică urbană durabilă în Oslo este o etapă importantă pe calea către acest obiectiv general.
FUSO eCanter este primul camion ușor complet electric Daimler Trucks din producția de serie mică. FUSO a sărbătorit lansarea globală a acestui vehicul comercial pentru distribuție pe rază scurtă în 2017. De atunci, FUSO eCanter a fost livrat la numeroși clienți din Europa, Japonia și SUA și s-a dovedit a fi un camion ușor fiabil, fără emisii la nivel local. Clienții operează acum peste 200 de vehicule în operațiuni zilnice. Mai mult decât atât, distanța totală parcursă de flota globală eCanter depășește acum 3 milioane de km combinați fără emisii la nivel local.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit