De la începutul acestui deceniu, producătorii auto europeni au pierdut teren pe piața chineză, iar cei chinezi și-au tot crescut cota în Europa, și asta nu numai pe segmentul vehiculelor electrice, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (The evolution of EU-China trade in the automotive sector).
Niciodată până în 2023 și 2024 nu au fost importate atât de multe vehicule electrice din China și niciodată exporturile europene către China nu au fost atât de scăzute. Primul deceniu de după 2000 a fost marcat de exporturi semnificative de vehicule în China, în anii 2010 toate marile companii europene și-au stabilit chiar centre de producție acolo, pentru ca în anii 2020 să asistăm la o inversare clară a situației, în care se închid fabrici europene din China și se importă masiv în Europa mașini electrice chinezești.
Statele Unite și Canada în schimb importă foarte puține vehicule electrice din China și au decis să impună o taxă vamală de 100% pentru ele, iar UE a lansat o investigație privind subvențiile publice pentru industria producătoare de mașini electrice din China și a introdus taxe vamale de 7,8-35% (în funcție de producător), în plus față de cele 10% existente deja, începând cu 30 octombrie 2024.
În ceea ce privește vânzările din China, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile din această țară, ele au crescut cu 12% între 2022 și 2023, producători precum SAIC, Geely sau BYD câștigând treptat teren în țara de origine în fața celor europeni și americani. Concurența internă puternică i-a determinat în ultimii ani pe chinezi să caute și alte piețe. Asta deoarece, potrivit estimărilor Automotive Industry Portal, în 2024 au fost produse în China aproximativ 30 de milioane de vehicule, iar chinezii au cumpărat 22,8 milioane, deci exportul a depășit șapte milioane de vehicule noi, din care numai în Franța au fost înmatriculate anul trecut 1,7 milioane.
În China, 2024 marchează și maturizarea vehiculelor electrice. Consumatorii chinezi au cumpărat peste 10,97 de milioane de vehicule hibride sau electrice, aproape unul din două vehicule noi achiziționate în această țară, în timp ce în Europa, în 2023, doar puțin mai mult de unul din cinci vehicule vândute a fost hibrid sau electric și cele din China au reprezentat peste 20% din vânzările de mașini electrice.
Aramco, una dintre cele mai mari companii integrate de energie și produse chimice din lume, a semnat acorduri definitive pentru a achiziționa o participație de 10% în HORSE Powertrain Limited, printr-o filială deținută integral. HORSE Powertrain Limited este o nouă companie globală de soluții pentru producerea și dezvoltarea motoarelor termice, înființată de Grupul Renault și Geely pe 31 mai 2024, fiind înregistrată cu sediul central în Londra, Regatul Unit.
Compania Aramco va cumpăra o participație de 10% în HORSE Powertrain Limited, în părți egale de la Renault Group și Geely, care își vor păstra fiecare o participație de 45%. Valoarea tranzacției, evaluată la 7,4 miliarde de euro, va fi plătită de Aramco la închidere, sub rezerva condițiilor obișnuite de încheiere și aprobării autorităților de reglementare.
Scopul investiției este de a spori contribuția Aramco la tranziția energetică globală prin dezvoltarea și comercializarea de soluții de mobilitate mai eficiente.
Prin aceste acorduri, Aramco va colabora cu Valvoline pentru a îmbunătăți performanța motoarelor cu ardere internă (ICE) ale HORSE Powertrain Limited, prin tehnologii, combustibili și lubrifianți.
Aramco, Renault Group și Geely împărtășesc faptul că viitorul industriei automobilelor implică utilizarea unei game variate de tehnologii, incluzând motoare cu ardere internă eficiente, transmisii și sisteme de propulsie hibride, combustibili alternativi, așa cum și combustibilii sintetici și hidrogenul cu emisii reduse de carbon, precum și electrificarea vehiculelor. Aceste tehnologii sunt văzute ca necesare pentru a susține o tranziție ordonată a energiei și a mobilității în întreaga lume.
Misiunea HORSE Powertrain Limited este de a conduce cursa în direcția tehnologiilor de ultimă generație cu emisii mai reduse. Capacitățile unice ale Aramco, cum ar fi rețeaua globală de centre de cercetare și dezvoltare, unde se desfășoară cercetări asupra combustibililor sintetici, hidrogenului și optimizării motoarelor cu ardere internă, sunt văzute ca o resursă crucială pentru facilitarea dezvoltării soluțiilor mai durabile și accesibile, cu emisii reduse de carbon.
„Se așteaptă ca investiția Aramco să contribuie în mod direct la dezvoltarea și implementarea la nivel global a unor motoare cu ardere internă accesibile, eficiente și cu emisii reduse de carbon. Împreună cu Geely și Renault, intenționăm să valorificăm expertiza și resursele noastre colective pentru a sprijini progresele revoluționare în domeniul tehnologiilor motoarelor și combustibililor. Punând un accent puternic pe inovare, obiectivul nostru este de a oferi soluții care pot contribui la reducerea emisiilor de gaze din transporturi, răspunzând în același timp nevoilor producătorilor de vehicule și ale automobiliștilor. Prin asigurarea unui parteneriat pe termen lung între Valvoline Global și HORSE Powertrain Limited, Renault Group și Geely în legătură cu această investiție, demonstrăm, de asemenea, capacitatea Aramco de a crea și de a capta valoare la nivel global.”,
a declarat Ahmad O. Al Khowaiter, vicepreședinte executiv al Aramco pentru tehnologie și inovare.
„Reducerea emisiilor de dioxid de carbon în industria auto nu va fi un joc individual. Este nevoie ca cei mai buni jucători să își unească forțele pentru a deschide noi căi și pentru a veni cu soluții inovatoare. Este ceea ce se întâmplă astăzi, când primim Aramco ca partener strategic în cadrul HORSE Powertrain Limited. S-a născut o echipă de vis pentru a reinventa viitorul tehnologiilor ICE și hibride.”,
a precizat Luca de Meo, CEO al Grupului Renault.
„Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră va necesita sinergii globale, soluții tehnologice cu multiple fațete și schimbul de expertiză. Cu sprijinul și expertiza Aramco în domeniul tehnologiilor combustibililor, HORSE Powertrain Limited își consolidează și mai mult rolul de lider în pionieratul soluțiilor tehnologice de combustibil cu emisii reduse de carbon și fără carbon, precum metanolul și hidrogenul.”,
a menționat Daniel Li, CEO al Geely Holding.
„Sunt încântat că Aramco s-a alăturat HORSE Powertrain Limited. Va fi un partener excelent pentru noi în vederea furnizării de soluții de ultimă generație pentru sistemele de propulsie cu emisii reduse, care să ducă mai departe eforturile industriei noastre de reducere a emisiilor de carbon. Împreună, vom stabili noi repere pentru inovare în sectorul auto.”,
a adăugat Matias Giannini, CEO al HORSE Powertrain Limited.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit