Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fluxuri de containere în Genova și Trieste, legate de China (TEU)

Upply a analizat comerțul dintre Italia și China din ultimii ani (China-Italy Trade: Beyond the Belt and Road Initiative (upply.com)) și a trasat câteva perspective legate de acesta după retragerea Italiei din inițiativa Belt and Road (BRI), în contextul actualelor tulburări geopolitice mondiale.

BRI, arată studiul, a fost adesea asociat cu proiecte gigantice de investiții chineze, în special în infrastructură. Cele două porturi evidențiate în memorandumul de înțelegere (MoU) din 2019 – Trieste și Genova – au înregistrat rezultate diferite. În cazul Trieste, fluxul de mărfuri legat de China a scăzut după creșterea inițială din 2019, iar pentru Genova, după niveluri record în 2021 și 2022, volumele din 2023 au revenit la nivelul celor din 2018. Desigur, arată analiștii Upply, un memorandum prin natura sa nu este obligatoriu și, în plus, cercetările sugerează că există factori administrativi și politici complecși în spatele angajamentului limitat al Chinei în aceste două porturi.

Investițiile chineze în Italia sunt mai mici decât investițiile Chinei în economiile din Europa de Vest și de Nord, atât în ceea ce privește numărul de proiecte, cât și valoarea. Concret, au existat doar trei mari proiecte între 2019 și 2023, cu valori ale tranzacțiilor mai mari de 100 de milioane de dolari, potrivit American Enterprise Institute. În țările BRI au fost investiții mari din China, dar mai ales în sectorul energetic sau în țări mai aliniate politic, ca Ungaria, iar Italia nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii. Totuși, Italia a atras doi mari producători auto chinezi, GAC și Geely, care și-au localizat centrele europene de design în Milano și proiectează noi locații, iar poziția strategică a Italiei în Marea Mediterană a motivat achiziționarea de către COSCO a furnizorului italian de servicii logistice Trasgo în ianuarie 2024, ceea ce servește strategiei lanțului de aprovizionare digitală Cosco în Italia și Europa și își propune să optimizeze capacitatea logistică generală a grupului în Europa.

În urma veștii că Grupul Renault și Geely au semnat un acord de asociere în participațiune pentru a lansa o companie de tehnologii pentru trenurile de propulsie, Rupayan Chakraborty, analist în domeniul automobilelor la GlobalData, își prezintă punctul de vedere: „Întrucât industria auto face pași rapizi către vehicule cu emisii reduse, iar motoarele tradiționale se confruntă cu o reducere a cererii, tehnologiile de combustibil sintetic sunt acum la mare căutare. Noul acord dintre Grupul Renault și Geely de a lansa o nouă companie de sisteme de propulsie va fi o lovitură pentru ambele companii pe piața globală a sistemelor de propulsie și a motoarelor pe bază de combustibil sintetic, atunci când noua companie mixtă își va începe activitatea”.

Noua societate mixtă va beneficia de sinergiile proprietăților intelectuale ale ambelor companii în dezvoltarea viitoarelor tehnologii pentru trenurile de propulsie. Deși noua companie se va concentra în principal pe fabricarea motoarelor cu ardere internă (ICE), se așteaptă ca aceasta să impulsioneze noi inovații în domeniul sistemelor de propulsie pentru vehicule hibride și electrice (EV) și va fi pregătită să ofere soluții complete pentru sistemele de propulsie principalilor producători auto de pe trei continente.
Deținerea unui vehicul electric a devenit o nouă modă în întreaga lume, alimentată de interesul sporit al consumatorilor pentru un stil de viață sustenabil și de introducerea unor mașini cu autonomie mai mare. În plus, obiectivele stricte privind emisiile de CO2 stabilite de diverse guverne pentru producătorii de automobile, investițiile crescute în rețelele de încărcare de către o varietate de producători de automobile și companii terțe, precum și un impuls agresiv din partea guvernelor prin programe catalizatoare, cum ar fi subvențiile, toate acestea contribuie la cererea de automobile decarbonizate.

Conform estimărilor GlobalData, piața globală a vehiculelor electrice, inclusiv a vehiculelor electrice cu baterii (BEV) și a vehiculelor hibride (HEV), va ajunge la 103,5 milioane de unități până în 2030, înregistrând o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 3,1% în perioada 2022-30. Având în vedere potențialul de piață al automobilului decarbonizat și piața globală în creștere a vehiculelor electrice, noua companie a Grupului Renault și Geely va reprezenta o provocare directă pentru companiile auto globale precum BYD și Tesla pe termen lung.