Competiția pentru marfă între transportatorii maritimi se așteaptă să fie puternică în al doilea semestru al anului, deoarece nivelurile schimburilor comerciale din sezonul de vară – perioadă care este în mod tradițional de vârf – au fost dezamăgitoare și pe rutele Asia-Europe, și pe cele transpacifice, iar tarifele au ajuns la nivelul scăzut din toamna lui 2023, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Morose return to work for shipping companies).
În aceste condiții, Maersk și Hapag-Lloyd, prin alianța Gemini, își propun să se diferențieze de competitori prin oferirea unei calități mai mari a serviciului de transport, care să justifice creșterile de tarif. Abordarea lor are un anumit succes printre principalii transportatori sensibili la argumentul calității, dar ei sunt puțini, sunt de părere analiștii Upply.
În același timp, MSC, care deține 20,8% din capacitatea globală de containere, conform clasamentului Top 100 Alphaliner, adună marfă cu sprijinul unor transportatori majori și al unor transportatori mari fideli. Iar membrii Ocean Alliance și Premier Alliance urmează aceeași cale cu un mic decalaj temporal, care va avea un impact mai mare asupra rezultatelor lor pe termen scurt.
Un alt aspect de care trebuie să se țină cont este prețul combustibilului. După un prim trimestru considerabil mai bun decât se estimase inițial, transportatorii maritimi globali au observat o încetinire în al doilea, așa cum se vede în rezultatele celor trei mari companii europene, excluzând MSC care nu își publică rezultatele financiare. În contextul în care cererea este slabă și importatorii și-au plasat comenzile devreme pentru a încerca să evite taxe vamale mai mari care urmează să intre în vigoare, cel mai rău scenariu pentru companiile de transport maritim ar fi o creștere rapidă a prețurilor combustibilului, deoarece acesta reprezintă 20-25% din costurile de operare, deci o scumpire ar avea un impact semnificativ asupra rezultatelor operaționale, care sunt deja sub presiune.
Dar în prezent este dificil de prevăzut cum vor evolua prețurile petrolului, cred analiștii Upply. Noile sancțiuni adoptate de UE și Marea Britanie împotriva Rusiei, îndreptate în special împotriva flotei fantomă de petroliere a Rusiei, ar putea face ca prețurile să crească, dar piața nu a reacționat mult la anunțarea acestor măsuri, iar creșterea livrărilor din țările OPEC+ exercită presiune în sensul ieftinirii petrolului, tendință care ar putea fi amplificată și de progresele diplomatice în ceea ce privește războiul dintre Rusia și Ucraina și conflictul din Orientul Mijlociu. Per ansamblu situația rămâne incertă și ne putem aștepta la volatilitate în a doua jumătate a anului.
Din această analiză mai reiese că marii transportatori maritimi ar putea fi tentați să-și îmbunătățească rentabilitatea prin poziționarea pe rute mai scurte, cu nave mici, bine încărcate, și cu servicii frecvente. Dar ei vor găsi operatori locali bine poziționați pe piață care să le blocheze calea – aceiași care au servit adesea ca subcontractori tradiționali ai lor pentru serviciile și transbordările spre și dinspre principalele hub-uri asiatice. Este cazul în special pentru PIL și Wan Hai.
India este o altă piață atrăgătoare, chiar dacă în prezent este vizată de administrația Trump ca parte a negocierilor privind taxele vamale, iar aceasta este una dintre marile necunoscute când vine vorba de estimarea rezultatelor pe 2025 și de pregătirea bugetelor pe 2026.
Volumele de transport au crescut semnificativ în primul semestru din 2025 pentru Hapag-Lloyd, dar cererea și tarifele au avut fluctuații. Grupul a încheiat prima parte a anului cu EBITDA de 1,8 miliarde de euro, cu un EBIT care a scăzut până la 0,6 miliarde de euro și cu un profit de 0,7 miliarde de euro. Schimbările frecvente în politicile comerciale ale SUA au avut cea mai mare contribuție la creșterea volatilității cererii și tarifelor, alături de porturile maritime aglomerate și situația de securitate tensionată din Marea Roșie.
Pe segmentul de transport maritim cu nave de linie veniturile au crescut până la 9,5 miliarde de euro, mai ales datorită unei creșteri de 11% a volumelor de transport, până la 6,7 milioane TEU, față de 6,1 milioane TEU în primul semestru din 2024, impulsionate în principal de creșterea comerțului Est-Vest. Iar tariful mediu s-a menținut față de 2024, fiind de 1.400 de dolari/TEU, față de 1.391. EBITDA a scăzut până la 1,7 miliarde de euro, iar EBIT până la 0,6 miliarde de euro, parțial din cauza costurilor pentru noua rețea de cooperare Gemini, cu Maersk, dar și din cauza congestiei din porturi și inflației generale.
Segmentul Terminal și Infrastructură a înregistrat o creștere a vânzărilor și a veniturilor, EBITDA fiind de 72 de milioane de euro, și EBIT, de 34 de milioane de euro. Iar portofoliul de terminale a fost extins prin achiziția unei participații majoritare în CNMP LH în Le Havre (Franța) și prin cumpărarea terminalului Tuticorin din India.
Rolf Habben Jansen, CEO al Hapag-Lloyd AG, comentează că, în contextul unei piețe volatile, compania și-a crescut semnificativ volumul de transport, a încheiat prima jumătate a anului într-o notă solidă per ansamblu și a făcut progrese în extinderea Hanseatic Global Terminals. Iar în a doua jumătate a anului Hapag-Lloyd va continua să se preocupe de performanța operațională și comercială, să optimizeze structura de costuri și să își sprijine clienții să facă față în acest mediu de piață volatil.
Consiliul Executiv al companiei a modificat ușor în plus, pe baza rezultatelor din primul semestru al anului, prognoza pentru exercițiul financiar 2025, și acum se așteaptă ca EBITDA grupului să fie în intervalul de 2,5-3,4 miliarde de euro, iar EBIT-ul grupului, în intervalul de 0,2-1,1 miliarde de euro. Dar sigur că și această nouă prognoză este supusă unei incertitudini considerabile.
Comentând rezultatele Hapag-Lloyd, Transport Intelligence subliniază faptul că cererea este în creștere, dar profiturile sunt în scădere, deoarece costurile au crescut, iar tarifele au scăzut în al doilea trimestru cu 11% față de primul.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit