Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Într-un moment critic pentru viitorul mobilității și al economiei germane, Asociația germană de expediție și logistică (DSLV) trage un semnal de alarmă privind reducerile bugetare preconizate de guvernul federal în domeniul transporturilor. Într-o scrisoare adresată factorilor de decizie, DSLV avertizează că măsurile de austeritate propuse în perioada 2025–2029 riscă să afecteze grav competitivitatea Germaniei ca hub logistic.

Investițiile în infrastructură – de la prioritate la sursă de economii

Circulara recentă a Ministerului Federal de Finanțe, care pune bazele bugetului federal pentru următorii patru ani, vine cu directive clare de economisire pentru toate ministerele, inclusiv pentru cel al Transporturilor. Concret, fondurile alocate pentru infrastructura de transport în bugetul pe 2025 – secțiunea 12 – vor fi diminuate, iar unele măsuri de finanțare vor fi transferate către fondul special pentru infrastructură sau către fondul pentru climă și transformare.

Pe hârtie, digitalizarea căilor ferate, modernizarea podurilor și reabilitarea rețelei rutiere ar urma să rămână prioritare. În realitate, avertizează DSLV, acest transfer înseamnă nu suplimentarea, ci înlocuirea investițiilor existente – un fapt care contravine angajamentelor asumate în acordul de coaliție.

Proiecțiile din documentele oficiale indică reduceri anuale succesive:

Aceste ajustări, spune DSLV, vor lăsa în urmă nu doar proiecte întârziate, ci și o rețea de transport din ce în ce mai incapabilă să susțină nevoile unei economii industriale moderne.

Frank Huster (DSLV): „Un semnal greșit într-un moment critic”

Directorul general al DSLV, Frank Huster, condamnă intențiile guvernului:

„Reducerile investițiilor în transporturi trimit un semnal greșit. Avem nevoie de mai multe investiții, nu mai puține.”

El face o analogie puternică: infrastructura eficientă este ca treapta de bază a piramidei nevoilor economice a lui Maslow – fără ea, creșterea durabilă este imposibilă. DSLV cere nu doar menținerea nivelului actual de investiții, ci creșterea bugetului pentru căile ferate, drumuri și navigație.

Fondul special – un instrument nefolosit

DSLV vede în fondul special pentru infrastructură o unealtă esențială pentru a corecta ani întregi de subfinanțare. Însă, în lipsa unei utilizări ferme și consistente, există riscul ca potențialul acestuia să fie irosit, iar Germania să-și piardă poziția de lider logistic în Europa.

„Dacă guvernul nu acționează acum, tot ce va rămâne va fi o povară a datoriilor și o locație logistică în declin.”, avertizează Huster.

Apelul DSLV: investiți acum pentru viitor

DSLV cere un semnal politic clar: sprijinirea creșterii economice prin investiții masive în infrastructura de transport. Într-o lume în care lanțurile de aprovizionare sunt testate de crize globale, modernizarea și extinderea rețelelor de transport sunt vitale pentru industrie, comerț și cetățeni.

Conform planificării Ministerului Federal de Finanțe:

Până atunci, presiunea exercitată de DSLV și de alți actori din industrie ar putea influența deciziile guvernamentale. Dar timpul este scurt – iar miza, uriașă.

În luna aprilie 2025, kilometrajul parcurs de camioanele cu cel puțin patru axe, supuse taxelor de trecere pe autostrăzile din Germania, a înregistrat o scădere de 0,2% față de luna martie 2025, conform datelor ajustate sezonier și calendaristic.

Comparativ cu aceeași lună a anului trecut (aprilie 2024), indicele kilometrajului de taxare a scăzut cu 0,3%, după ajustarea în funcție de calendar.

Datele au fost publicate de Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate (BALM) și Oficiul Federal de Statistică (Destatis), care monitorizează acest indicator ca un barometru în timp real al activității economice în sectorul transportului rutier de mărfuri.