Conform Oficiului Federal de Statistică (Destatis), volumul schimburilor comerciale (importuri și exporturi) dintre România și Germania în perioada ianuarie – iunie 2025 a totalizat 21,1 miliarde de euro, în scădere cu 1,9% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Exporturile către Germania au însumat 9,7 miliarde de euro în prima jumătate a lui 2025, reprezentând o scădere de 4,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, a punctat AHK România. Importurile au stagnat, urcând cu doar 0,5%, la 11,4 miliarde de euro.
Cu toate acestea, România se află pe locul 18 pentru exporturile germane și pe locul 19 pentru importuri.
„După ani de creștere continuă a comerțului bilateral, ne așteptăm la o scădere a schimburilor comerciale pentru întregul an. Faza de încetinire economică și reducerea activităților industriale din Germania își lasă amprenta și asupra schimburilor economice bilaterale. Dar și dinamica economică în scădere din România are impact negativ asupra comerțului bilateral. Cu atât mai mult este necesar ca în România măsurile fiscale să fie orientate astfel încât să nu mai reprezinte o povară pentru companii. În special, decizia recentă de a continua impozitarea pe cifra de afaceri (IMCA) are un impact negativ asupra companiilor. Acest tip de impozitare reduce disponibilitatea de a investi, punând în unele cazuri sub semnul întrebării chiar baza afacerilor și, prin urmare, veniturile fiscale viitoare, care sunt însă extrem de necesare din cauza situației bugetare precare. Acest impozit contrazice însăși dorința guvernului de a implementa politici economice care să stimuleze creșterea economică.”, a detaliat Sebastian Metz, director general și membru în Consiliul Director al AHK România.
Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentantul oficial al economiei germane. Înființată în 2002, AHK are peste 670 de companii membre și oferă companiilor o platformă importantă de networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și evenimentele pe care le organizează, AHK România sprijină în mod activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este, de asemenea, un partener pentru companiile românești interesate de această piață. De la 1 ianuarie 2020, AHK România funcționează și în Centrul de competență pentru Republica Moldova. Scopul fiind intensificarea relațiilor de afaceri dintre companiile din România, Republica Moldova și Germania și de a aduce o contribuție semnificativă la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.
Tema acestui an, People.Skills.Competitiveness, subliniază rolul central al angajaților în succesul unei companii. Angajații și competențele lor reprezintă coloana vertebrală a fiecărei întreprinderi și contribuie semnificativ la competitivitate. Angajații calificați și valoroși sunt baza inovării, a productivității și a creșterii. Investind în competențele acestora, companiile pot crea un mediu de lucru dinamic care încurajează creativitatea și angajamentul. Prin urmare, companiile membre AHK se concentrează pe gestionarea strategică a talentelor și pe bunăstarea angajaților, nu numai pentru a îmbunătăți performanța afacerii, ci și pentru a promova un mediu de afaceri durabil și competitiv în România și Germania.
Un document recent elaborat și publicat de Nationale Leitstelle Ladeinfrastruktur din cadrul NOW GmbH oferă pentru prima dată o prezentare structurată a opțiunilor practice de alimentare a semiremorcilor frigorifice. Materialul descrie în detaliu soluțiile disponibile – de la conectorii clasici CEE până la standardizarea ePTO – și analizează principalele provocări care trebuie depășite pentru dezvoltarea unei infrastructuri de alimentare la scară largă. Documentul este disponibil gratuit, pentru a sprijini companiile și autoritățile în procesul de tranziție către soluții logistice mai sustenabile.
Echipamentele auxiliare devin esențiale în procesul de electrificare
Electrificarea capetelor tractor reprezintă doar o parte a efortului de decarbonizare a transportului rutier de marfă. În paralel, trebuie abordată și problema echipamentelor auxiliare, cum sunt instalațiile frigorifice montate pe semiremorci. Până acum, funcționarea continuă a acestor unități de răcire s-a bazat aproape exclusiv pe generatoare diesel, care asigurau menținerea lanțului frigorific în timpul transportului. Odată cu extinderea transportului electric, devine necesară trecerea la soluții de alimentare electrică pentru aceste echipamente, astfel încât întregul ansamblu – tractor și semiremorcă – să contribuie la reducerea emisiilor.
Reducerea emisiilor de CO₂ poate depăși 90%
Analiza prezentată de NOW GmbH arată că trecerea de la motorină la alimentarea la rețeaua electrică are un impact considerabil asupra mediului. Ținând cont de actualul mix energetic din Germania, emisiile de gaze cu efect de seră pot fi reduse cu aproximativ 91,5%. Această valoare demonstrează potențialul uriaș al tranziției la electricitate, chiar și înainte de o decarbonizare completă a mixului energetic național.
Totuși, studiul subliniază că nicio soluție nu este suficientă de una singură. Nici alimentarea exclusivă prin prize CEE publice, nici utilizarea unică a interfețelor ePTO nu pot asigura o tranziție completă. Pentru a atinge obiectivul de decarbonizare totală a transportului frigorific, este nevoie de o infrastructură combinată: pe de o parte, prize CEE accesibile în spații logistice și centre de distribuție, iar pe de altă parte, interfețe standardizate de înaltă tensiune care să permită alimentarea directă între vehicul și semiremorcă.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit