Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Reforma propusă urmărește digitalizarea, reducerea costurilor și menținerea celor mai înalte standarde de siguranță rutieră

Germania a demarat un proces amplu de reformare a sistemului național de instruire a șoferilor, cu scopul de a face permisul de conducere mai accesibil, dar fără a compromite calitatea și siguranța formării. Sub egida Ministerului Federal pentru Digitalizare și Transport (BMDV), autoritățile federale au inițiat un dialog cu părțile interesate – asociații de profil, școli de șoferi și cluburi auto – într-o inițiativă intitulată sugestiv „Permis de conducere accesibil”.

Această reformă este în acord cu angajamentele coaliției de guvernare din Bundestag, care a inclus în agenda legislativă a actualului mandat simplificarea accesului la permisul de conducere, în paralel cu modernizarea conținutului și a proceselor de formare.

Reducerea costurilor prin creșterea calității formării

Unul dintre principalele obiective este reducerea numărului de examene de conducere repetate, care generează costuri ridicate pentru cursanți. În viziunea Consiliului german pentru siguranță rutieră (DVR), o formare mai eficientă și mai standardizată poate duce la rezultate mai bune încă de la prima încercare, diminuând astfel presiunea financiară asupra viitorilor șoferi.

Planul prevede îmbunătățirea curriculumului de bază, atât pentru pregătirea teoretică, cât și pentru cea practică. Autoritățile vor să introducă standarde minime obligatorii în procesul de instruire și să impună o revizuire periodică a formării continue pentru instructorii auto.

Standardizare, transparență și monitorizare a progresului

Pentru a uniformiza calitatea formării la nivel național, se va elabora un curriculum de referință obligatoriu, care să permită monitorizarea sistematică a progresului fiecărui cursant. Această abordare urmărește să ofere un parcurs educațional clar și măsurabil, eliminând diferențele mari dintre școlile de șoferi în ceea ce privește pregătirea practică.

Totodată, sistemul de supraveghere a școlilor de șoferi va fi consolidat, iar relația dintre conținutul formării și cerințele examenului de conducere va fi strâns armonizată.

Digitalizarea procesului educațional

Un pilon central al reformei este introducerea unor metode moderne de predare. Autoritățile susțin utilizarea pe scară largă a învățării hibride – combinarea lecțiilor față în față cu platforme online și conținut digital interactiv – pentru partea teoretică a instruirii.

De asemenea, se dorește integrarea simulatoarelor de conducere în formarea practică. Acestea ar putea pregăti elevii pentru scenarii dificile sau riscante – cum ar fi depășirile periculoase sau manevrele cu transmisie manuală – într-un mediu controlat, fără pericole reale.

Un echilibru între accesibilitate și siguranță

DVR avertizează că toate aceste măsuri trebuie să mențină un echilibru clar: ușurarea accesului la permis nu trebuie să compromită siguranța rutieră. Reforma vizează obiectivul strategic al Germaniei – „Vision Zero” – prin care autoritățile își propun eliminarea completă a accidentelor mortale sau grave din trafic până în 2050. Rezultatele acestui dialog vor sta la baza următoarei etape legislative, în care autoritățile federale vor propune modificări concrete pentru modernizarea sistemului de instruire auto. Acestea vor afecta milioane de viitori șoferi și vor avea implicații directe asupra siguranței pe drumurile din Germania și, posibil, asupra viitorului reglementărilor europene în domeniul educației rutiere.

În Germania, găsirea unui loc de parcare pentru camioane devine mai simplă și mai sigură datorită noului serviciu de informare privind spațiile de parcare (SID), lansat acum în fază pilot. Dezvoltat de Ministerul Federal al Transporturilor (BMV), împreună cu Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate (BALM) și operatorul Toll Collect, sistemul oferă date aproape în timp real despre gradul de ocupare a parcărilor de pe autostrăzi, direct prin Mobilithek – platforma digitală a guvernului federal.

La acest moment, SID acoperă deja peste jumătate din cele aproximativ 1 900 de zone publice de odihnă de pe autostrăzile germane. Informațiile sunt colectate și transmise în mod continuu, ceea ce ajută șoferii de camioane să planifice pauzele mai eficient și să găsească mai ușor un loc sigur de staționare.

„Șoferii de camion au nevoie de pauze suficiente și de locuri de parcare sigure. Cu acest serviciu, vom folosi mai bine spațiile existente și vom aduce mai multă transparență prin digitalizare”, a declarat ministrul federal al transporturilor, Patrick Schnieder.

Mark Erichsen, CEO al Toll Collect, a precizat că până la sfârșitul anului vor fi incluse toate zonele publice de odihnă, urmând ca din 2026 să fie integrate treptat și datele parcărilor private, cum ar fi stațiile specializate pentru camioane. Această extindere va oferi șoferilor mai multe opțiuni și va contribui la reducerea traficului cauzat de căutarea unui loc liber.

Pentru Christian Hoffmann, președintele BALM, SID reprezintă un pas esențial pentru siguranța rutieră și pentru respectarea normelor privind timpii de conducere și odihnă. Sistemul folosește datele din taxarea camioanelor pentru a arăta situația locurilor de parcare la nivel național, iar aplicațiile de navigație vor putea prelua aceste date și le vor integra direct în cabinele șoferilor.

Noul serviciu face parte din planul pe cinci puncte al BMV pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare destinată vehiculelor grele și promite să transforme logistica de zi cu zi a șoferilor de camion prin tehnologie și date în timp real.