Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

13 directori generali ai producătorilor și furnizorilor de autovehicule de top din Europa s-au întâlnit ieri, 10 aprilie, cu comisarul UE pentru acțiunea climatică, Wopke Hoekstra, pentru a discuta despre tranziția ecologică a sectorului. Masa rotundă a fost precedată de o întâlnire cu Charles Michel, președintele Consiliului European, înaintea summitului UE de săptămâna viitoare privind competitivitatea.

Industria auto – unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei UE – se află într-un punct critic, deoarece face cea mai mare transformare din ultimul secol, cu scopul de a îndeplini cele mai ambițioase obiective de reducere a CO2 din lume pentru vehicule, se artă într-un comunicat de presă al ACEA.

Producătorii de autovehicule doresc să mențină producția în Europa, păstrând locurile de muncă și investițiile în regiune, dar se confruntă în prezent cu puternică concurență globală acerbă pentru resurse critice, finanțare, investiții și clienți, agravată de costurile în creștere ale afacerilor, de un peisaj geopolitic în schimbare radicală și de o piață a vehiculelor electrice care este departe de a fi matură. Având în vedere aceste provocări profunde, Europa trebuie să-și consolideze competitivitatea și să construiască un mediu de afaceri mai puternic pentru tranziția „verde“ și digitală a industriei auto.

Luca de Meo, CEO al Grupului Renault și Președinte ACEA a declarat: „Producătorii de autovehicule din UE sunt ferm angajați în decarbonizare, investind peste 250 de miliarde de euro în electrificare, dar nu putem face această tranziție singuri. Europa trebuie să creeze condițiile pentru competitivitate și cererea pieței pentru vehicule electrice. Acestea includ infrastructura de încărcare cu energie electrică și respectiv de alimentare cu hidrogen, o aprovizionare suficientă cu materii prime critice, un acces mai bun la finanțare și stimulente de piață. Cu alte cuvinte, o strategie industrială holistică va fi cheia pentru realizarea ambițiilor ecologice ale Europei.”

Matthias Zink, CEO Automotive Technologies la Schaeffler și președinte CLEPA: „Furnizorii de autovehicule europeni stimulează inovația și sustenabilitatea cu 30 de miliarde de euro prin investiții anuale în cercetare și dezvoltare și 1,7 milioane de locuri de muncă directe. Cu toate acestea, în contextul unui mediu economic provocator și al adoptării scăzute a vehiculelor electrice, finanțarea tranziției devine esențială. Trebuie să ne asigurăm că există condiții-cadru pentru a reduce riscul investițiilor în tehnologii inovatoare și în transformarea instalațiilor și a forței de muncă. Cadrul de reglementare trebuie să rămână ambițios, dar flexibil pentru a menține Europa competitivă. Acest lucru ne va ajuta să ne atingem obiectivele mai rapid și mai eficient, satisfăcând totodată nevoile consumatorilor.” În ciuda angajamentului luat în vederea decarbonizării, trebuie recunoscut faptul că motorul cu ardere internă va continua să joace un rol important pe termen lung în transporturile grele. Atingerea obiectivelor de reducere a CO2 rămâne extrem de ambițioasă în absența unor condiții vitale favorabile, cum ar fi o rețea densă de stații de încărcare și alimentare adecvate pentru camioane și un cadru de susținere a prețurilor, pentru a asigura paritatea costurilor pentru vehiculele cu emisii zero. Sectorul auto european solicită factorilor de decizie din Europa să ia măsuri concrete pentru a rezolva aceste probleme.

Deputații europeni și președinția spaniolă a Consiliului UE au convenit, vineri, 8 decembrie asupra planurilor de facilitare a absorbției de gaze regenerabile și cu emisii scăzute de carbon, inclusiv hidrogen, pe piața gazelor din UE.

Regulamentul convenit (în mod informal) vizează decarbonizarea sectorului de gaze și asigurarea aprovizionării cu gaze, pentru a aborda atât schimbările climatice, cât și perturbarea fluxurilor de gaze cauzate de agresiunea rusă asupra Ucrainei.

În timpul negocierilor privind legislația, deputații europeni au asigurat posibilitatea statelor membre de a restricționa importurile de gaze din Rusia și Belarus, fie prin conducte sau GNL. Parlamentul European pledează pentru interzicerea completă a importurilor de energie din Rusia din aprilie 2022, în urma agresiunii sale asupra Ucrainei.

Deputații au reușit, de asemenea, să fianlizeze sistemul de achiziție comună de gaze, care va agrega cererea pentru a împiedica statele membre să concureze unele față de altele atunci când licitează pentru gaze, în special la reumplerea rezervelor strategice. De asemenea, au susținut cu succes crearea unui sistem voluntar care să susțină dezvoltarea pieței pentru hidrogen, ca proiect pilot pentru cinci ani.

Deputații au pledat pentru consolidarea măsurilor de stimulare a investițiilor în noi infrastructuri pentru hidrogen, în special în regiunile carbonifere, pentru a facilita tranziția acestor regiuni și pentru a crea stimulente pentru producători și consumatori să treacă la biometan și la hidrogen verde și cu emisii scăzute de carbon.

Textul convenit spune că operatorii de rețele de transport al hidrogenului vor coopera la nivelul UE prin Rețeaua Europeană a Operatorilor de Rețea pentru Hidrogen (ENNOH). Deputații europeni și-au asigurat angajamentul Comisiei de a evalua, până la sfârșitul lui 2029, modul de integrare mai eficientă a sectoarelor hidrogen, electricitate și gaz, inclusiv opțiunea de integrare a celor trei rețele europene (ENTSO) pentru hidrogen, electricitate și gaz.

Legislația face parte dintr-un pachet, împreună cu o directivă, asupra căruia a fost găsit un acord cu Consiliul la 27 noiembrie.

Europarlamentarul lider Jerzy Buzek (PPE, PL) a declarat: „După doi ani de muncă intensă la pachet, am ajuns la un acord istoric. Compromisul la care au ajuns cei trei colegiuitori transformă actuala piață a energiei într-una bazată în principal pe două surse. – electricitate verde și gaze verzi. Pentru prima dată în istorie, am creat, împreună cu o directivă, un cadru juridic complex pentru piața hidrogenului. Acesta este un pas uriaș către îndeplinirea obiectivelor ambițioase ale UE în materie de climă și creșterea competitivității UE. pe piețele globale”.

„În plus, am introdus o opțiune legală pentru țările UE de a opri importul de gaze din Rusia dacă există o amenințare la securitate, ceea ce oferă statelor membre un instrument pentru a elimina treptat dependența trecută de un monopolist periculos”, a adăugat el.

Legislația va trebui acum să fie aprobată de Parlament și Consiliu pentru a intra în lege. Comitetul pentru industrie, cercetare și energie este de așteptat să voteze dosarul în ianuarie 2024.

Pachetul legislativ reflectă ambițiile în creștere ale UE în materie de climă, așa cum sunt stabilite în Pactul verde european și pachetul său „fit for 55”. Propunerea urmărește să sprijine decarbonizarea sectorului energetic prin creșterea producției de gaze regenerabile și hidrogen și facilitând integrarea acestora în rețelele energetice ale UE. Ambele acte vor deveni o componentă de bază a noilor norme UE pentru rețelele de hidrogen, comparabile cu cele care există deja pentru gaze naturale și electricitate. Regulamentul actualizat va împinge infrastructura existentă de gaze naturale să integreze o pondere mai mare de hidrogen și gaze regenerabile, prin intermediul unor reduceri mari de tarife. Acesta include dispoziții pentru a facilita amestecarea hidrogenului cu gazul natural și gazele regenerabile, precum și o mai bună cooperare a UE în ceea ce privește calitatea și stocarea gazelor.