Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Până în 2030, România va fi pregătită pentru folosirea camioanele electrice pentru transportul de mărfuri la nivel național, nu doar la nivel local. În acest sens, 30% din transportul de mărfuri din România poate fi făcut cu ajutorul camioanelor electrice în următorii șapte ani, potrivit estimărilor DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa. Astfel, reprezentanții companiei estimează că 3 din 10 camioane pentru activitatea de transport de mărfuri în România vor fi camioane electrice, odată ce vor fi făcute investiții în implementarea de stații de încărcare în centre logistice.

„România încă nu este pregătită complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri, însă a început să facă pași în această direcție, urmând trendul din Europa. Momentan nu sunt diferențe mari între țara noastră și alte țări din Europa la capitolul camioane electrice, urmând ritmul de adaptare internațional. De altfel, nicăieri în lume nu este încă dezvoltat transportul cu camioane electrice, în contextul în care momentan autonomia unui camion electric este de 200-500 km. Din acest punct de vedere, camioanele electrice nu pot fi folosite pe distanțe lungi, pentru transport internațional, ci doar pentru distribuție, pe distanțe scurte”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul DSV Road.

Potrivit datelor DSV Road, în România sunt folosite deja camioane electrice pentru transport de mărfuri pe distanțe scurte, în general în orașe sau între județe. În prezent, un camion electric poate parcurge până la 10.000 km pe lună, față de 12.000-14.000 km pe lună pentru un camion care folosește combustibil fosil.

Depozitele, locuri strategice în rețeaua de stații de încărcare ale camioanelor electrice

Timpul de încărcare la o stație de încărcare rapidă este de 90 de minute pentru un camion electric, iar la o stație obișnuită de 380V timpul de încărcare este de 12 ore. De altfel, în prezent, camioanele electrice sunt încărcate în stații dedicate, însă în viitorul apropiat ar putea fi dezvoltat un sistem complet de încărcare în punctele cheie ale traseului unui camion. Astfel, depozitele ar putea deveni principalele puncte de încărcare pentru camioane electrice în România, potrivit reprezentanților DSV Road.

„În viitorul apropiat pot fi instalate stații de încărcare atât în depozite, cât și în garajele transportatorilor. Cea mai eficientă variantă pentru încărcarea camioanelor electrice rămâne perioada de staționare a acestora în depozite pe perioada de descărcare/încărcare a mărfurilor, iar o opțiune pentru încărcare completă a vehiculelor electrice este atunci când acestea ajung la bază, opțiuni care vor permite folosirea continuă a camioanelor pentru 8 ore”, consideră Mihai Teodorescu.

Folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri face parte din planul de reducere a amprentei de carbon cu 30% până în 2030, potrivit normativelor UE, la implementarea cărora sunt obligate toate țările membre.

În prezent, însă, cea mai eficientă metodă de reducere a cantității de CO2 privind transportul de mărfuri este folosirea transportului feroviar, pe distanțe lungi, completat de folosirea camionului electric în ultima etapă din traseul de livrare a mărfurilor.

Pentru a se alinia normativelor UE, DSV Road a implementat un plan strategic de reducere a poluării, bazat pe patru piloni principali:

De asemenea, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

La nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România. România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se așteaptă la o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.

DSV Road îl numește pe Mihai Teodorescu, Country General Manager Road, în funcția de Ambasador al Sustenabilității, vizând dezvoltarea diviziei Green Transport. Până la finalul anului, compania estimează o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022, iar pentru următorii șapte ani își propune reducerea cu până la 40% a emisiilor de CO2. De aceea divizia Green Transport este o parte strategică a activități sale.

Mihai Teodorescu se declară onorat să fie Ambasador al Sustenabilității și își propune să dezvolte transportul mai prietenos cu mediul și să faciliteze tranziția către un viitor mai verde. Și, deși piața serviciilor de transport verde este la început în România, reprezentantul DSV se așteaptă ca ea să crească rapid în scurt timp. Mai ales că alinierea la standardele și directivele Uniunii Europene a dus la o creștere a interesului companiilor, în general multinaționale, pentru reducerea cantității de CO2 și pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road, printre care monitorizarea cantității de CO2 prin cea mai avansată tehnologie de analiză – CO2 Reporting Tool – folosirea biocombustibilului în transportul rutier, optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon sau folosirea grupajelor de mărfuri, care permit utilizarea la maximum a spațiului disponibil în semiremorcă și care în 2023 vor avea o creștere de 30%, potrivit estimărilor DSV Road. O planificare atentă, cu un program predictibil datorat timpului fix de tranzit și programărilor fixe pentru încărcarea și descărcarea mărfurilor și minimizarea kilometrilor în gol ajută și ele la reducerea CO2.

Mihai Teodorescu mai este de părere că trebuie încurajate și investițiile durabile în viitorul transportului verde rutier, inclusiv în producția de biocombustibil, dar și în dezvoltarea infrastructurii necesare pentru camioane electrice.

Soluția DSV de raportare a emisiilor de CO2 oferă o imagine de ansamblu și o analiză completă a datelor privind emisiile din lanțul de aprovizionare, cu rapoarte fiabile și precise, datorită colaborării cu una dintre cele mai importante companii din domeniu, EcoTransIT World. În plus, prin parteneriatul cu Gold Standard firmele pot susține programe de reducere a emisiilor de carbon în întreaga lume, mai ales în mediile defavorizate. Iar la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de un miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului. La un astfel de proiect lucra și DSV România, care este optimistă că va obține astfel de fonduri nerambursabile pentru a reduce amprenta de carbon prin sprijinirea câtorva subcontractori să cumpere camioane electrice sau, pe viitor, camioane pe hidrogen. În acest mod, compania ar putea factura separat kilometrii verzi și i-ar putea promova, pentru a atrage clienți interesați de reducerea amprentei de carbon și de prețul oferit.