Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum v-am informat deja, azi, 20 decembrie, trebuia să înceapă greva națională a transportatorilor din Spania, nemulțumiți de faptul că guvernul nu a răspuns favorabil la numeroasele lor cereri de îmbunătățire a condițiilor în care își desfășoară activitatea.

Totuși, pe 17 decembrie noaptea, Comitetul Național pentru Transport Rutier a ajuns la un acord cu Ministerul de Transport, Mobilitate și Agendă Urbană, și greva a fost anulată.

Acordul prevede interdicția ca șoferii să mai participe la încărcare/descărcare (cu excepția celor care transportă deșeuri, cisterne, autovehicule, macarale și colete, pentru care transportatorul va primi o sumă în plus, trecută separat pe factură), o cerință istorică a firmelor de transport, menită să garanteze condiții mai bune de muncă pentru angajații lor. Măsura va intra în vigoare cu o întârziere de șase luni, astfel încât platformele să aibă timp să angajeze oameni și să cumpere echipamente de manipulat marfa. De asemenea, s-a înjumătățit timpul de așteptare la platforme, care a ajuns la o oră, după trecerea căreia transportatorii sunt îndreptățiți la compensații. Se va realiza un studiu referitor la timpii de așteptare la platformele de încărcare/descărcare, pentru a se estima costurile acestor așteptări și a se stabili măsurile necesare pentru eficientizare.

CNTC a reușit să includă imperativ în lege clauza de stabilizare a prețului motorinei în contractele de transport, fără posibilitatea unui acord care să prevadă contrariul, o altă cerință pe care firmele din domeniu o au de mulți ani, și care le ajută să echilibreze relațiile cu beneficiarii serviciilor. În plus, ministerul a fost de acord să nu implementeze taxe de drum pentru camioane fără acordul CNTC.

Cât despre posibilitatea de a crește capacitatea de încărcare a camioanelor, orice modificare se va face progresiv, numai pentru unele transporturi speciale și întotdeauna cu participarea CNTC – măsură adoptată de dragul sustenabilității și eficienței, dar și ca o dovadă a angajamentului sectorului de transport de a contribui la protecția mediului.

În total este vorba de un pachet ce include 20 de prevederi și care va fi adoptat prin Decret Regal de Lege într-o perioadă de cel mult 60 de zile, astfel încât să fie și pus în aplicare rapid. Printre aceste măsuri se mai numără transpunerea imediată în legislația spaniolă a prevederilor din Directiva Detașării, ceea ce va permite controlul eficient al firmelor străine care fac competiție neloială în Spania (firme cutie poștală), din moment ce înainte de fiecare cursă de transport internațional sau de cabotaj care are originea sau destinație în Spania ele trebuie să comunice, prin mijloace telematice, despre această cursă și să respecte condițiile de salarizare existente în Spania. Recuperarea accizei pentru motorina folosită în transport se va menține, iar prin Planul de Redresare se va finanța, cu 20 de milioane de euro, construirea de parcări sigure pentru camioane, și cu 140 de milioane de euro digitalizarea firmelor de transport și trainingul digital al angajaților.

Cum în Spania se apropie datele anunțate pentru greva națională a transportatorilor, fiecare zi vine cu noutăți din partea asociațiilor profesionale de acolo, legate de negocierile cu guvernul, care au înregistrat în ultima zi de dialog, a cincea de până acum, anumite progrese, așa cum arată federația FENADISMER, dar nu suficiente.

Comitetul Național din Transportul Rutier (CNTC) așteaptă o propunere scrisă din partea executivului, pe care să o evalueze. Iar apelul la grevă națională începând de luni, 20 decembrie, se menține, ca și marșul camioanelor, care a avut loc pe 15 decembrie pe principalele străzi din Madrid, dar și în alte orașe din Spania, sub sloganul „SOS Transportul: Transportul spune că deja este prea de tot“, și în timpul căruia vehiculele grele au circulat cu viteză redusă.

La acest protest au participat mai multe asociații din domeniul transportului rutier din Comunitatea Madrid: ATA, ATG, CETM-Madrid, FENADISMER Madrid și TRADISMA.

Printre solicitările transportatorilor spanioli reamintim că se află interdicția ca șoferii să participe la încărcare/descărcare, reducerea timpilor de așteptare la platformele logistice, aplicarea obligatorie a unei clauze de motorină la stabilirea tarifelor de transport, păstrarea posibilității de a recupera o parte din acciză și achitarea ei lunară, neintroducerea de taxe de drum pentru folosirea autostrăzilor, reducerea contribuțiilor în caz de accidente pentru șoferii de camioane, în funcție de rata accidentelor din domeniu, și neaprobarea creșterii dimensiunilor și greutăților maxime admise fără a se da anterior o lege privind costul minim.

CNTC nu a renunțat la niciuna dintre revendicările sale, dar și-a exprimat deschiderea de a negocia până în ultimul moment. Iar unele dintre asociațiile membre au obținut deja autorizații pentru greva națională de pe 20, 21 și 22 decembrie.