După ce Comitetul Național pentru Transport Rutier din Spania și-a reconfirmat, în urma unor negocieri eșuate cu guvernul, intenția de a organiza greva națională din transporturi din săptămâna Crăciunului, federația antreprenorilor de transport și logistică din Valencia, FVET, își mobilizează și ea membrii în vederea acestui protest de amploare.
Secretatul său general arată că, încă din februarie 2020, i-a tot semnalat guvernului central cele mai mari probleme cu care se confruntă firmele de transport rutier de marfă din Spania, care reprezintă un sector strategic, dar nu a primit răspunsurile așteptate. FVET amintește că, la nivel național, transportul facturează 30 de miliarde de euro pe an și contribuie cu circa 3% la PIB-ul Spaniei. În Comunitatea Valencia activează 14.800 de firme de transport și 94.000 de șoferi independenți, fiind, din acest punct de vedere, a treia comunitate autonomă, după Catalonia și Andalusia, cu un volum anual de aproape 233 de milioane de tone de mărfuri care au originea sau destinația aici, adică 16% din totalul Spaniei.
Așa cum v-am anunțat deja, transportatorii spanioli au decis să intre în grevă națională în săptămâna Crăciunului, iar acum federația FENADISMER anunță că protestul s-ar putea prelungi pe perioadă nedeterminată, din cauză că guvernul nu vrea să țină cont de cererile legitime, consideră patronatul, ale operatorilor.
Unul dintre principalele motive pentru care se organizează această grevă este faptul că cei 100.000 de transportatorii spanioli au costuri totale suplimentare de două miliarde de euro numai din cauza scumpiri carburantului cu 35% față de anul trecut, iar acestea nu pot fi, de cele mai multe ori, transpuse în tarife.
Pe 2 decembrie, organizațiile care compun Comitetul Național pentru Transport Rutier s-au reunit la Ministerul de Transport pentru a discuta despre măsurile propuse de guvern în săptămâna anterioară. Dar nu s-a ajuns la nicio concluzie favorabilă transportatorilor, dimpotrivă, Comitetul a respins întregul document guvernamental, considerând că nu numai că nu răspunde la cerințele firmelor din domeniu, dar este chiar mai restrictiv decât angajamentul asumat de fostul secretar de stat. Executivul nu vrea să intervină nici în problema participării șoferilor la încărcare/descărcare, nici pentru reducerea timpilor de așteptare la platforme, nu vrea nici să dea o clauză de modificare a prețului motorinei și nici să nu se aplice Eurovinieta – și acestea sunt doar o parte din cerințele transportatorilor. În plus, firmele din domeniu nu sunt de acord nici cu reglementarea privind sprijinul pentru înnoirea flotelor, care li se pare total discriminatorie pentru transportul de mărfuri, deoarece nu se primesc subvenții pentru vehicule cu propulsii care, dacă sunt folosite pentru alte tipuri de transport, beneficiază de ajutor de stat.
Deci intenția de a face grevă națională pe 20, 21 și 22 decembrie se menține. Dar până atunci i se va mai adresa guvernului o propunere și decizia finală se va lua în funcție de răspunsul la aceasta.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit