În urma tergiversării discuţiilor din cadrul grupului de lucru de la Finanţe pe problema reîncadrării diurnelor, reprezentanţii transportatorilor se arată descurajaţi şi susţin că şi-au pierdut încrederea că se va găsi o soluţie favorabilă lor.
Totuşi, în cadrul video-conferinţei organizate de revista Tranzit imediat după încheierea întâlnirii grupului de lucru din 3 iunie, asociaţiile patronale s-au arătat dispuse să mai încerce şi varianta trimiterii unui chestionar către Finanţe şi către Ministerul Muncii, prin care să se solicite răspunsuri clare la anumite probleme legislative. În plus, „sunt necesare nişte note de orientare. Dacă am căzut de comun acord că legislaţia nu trebuie modificată, trebuie să ştim cum o aplicăm. Poate că în prezent unii transportatori nu ştiu să aplice legea, dar, pe de altă parte, şi controalele inspectorilor fiscali sunt greşit făcute, dovadă că instanţa le-a dat dreptate cărăuşilor în mai multe rânduri. Iar alte RIF-uri au fost respinse de către Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF”, a opinat Lorena Sandu, reprezentanta UNTRR.
Dacă nici în acest mod nu se va găsi o rezolvare, lipsa unei decizii ferme din partea specialiştilor Ministerului Finanţelor Publice şi ai ANAF va genera probabil în scurt timp o acţiune radicală din partea industriei, pentru care opţiunea organizării unui protest de amploare începe să se contureze ca fiind singura opţiune.
Acordarea unui cuantum diferenţiat al diurnei pentru şoferi, pe criterii de performanţă sau de complexitate a muncii, este o practică neinspirată a anumitor companii de transport, deoarece poate lăsa loc la interpretări din partea organului de inspecţie fiscală cu privire la scopul acordării acesteia. A se vedea rapoartelor de inspecţie fiscală construite pe această argumentaţie. Totuşi, diurna se negociază între părţi – angajat şi angajator – nu este un contract de adeziune, iar dreptul salariatului aflat în detaşare sau delegare nu poate fi negat de nimeni, a explicat avocatul Aurelian Opre, în cadrul video-conferinţei Tranzit din 3 iunie pe problema diurnei. Cu alte cuvinte, inspectorii ANAF nu pot refuza dreptul şoferilor la diurnă şi reîncadrarea acesteia ca venit salarial.
Singurii care pot fi nemulţumiţi de plata diferenţiată a diurnei/indemnizaţiei de detaşare între şoferi sunt doar şoferii înşişi, care pot reclama acest lucru la ITM, a subliniat avocatul Aurelian Opre.
În niciun caz ANAF nu poate decide că un şofer nu are dreptul la o indemnizaţie de 50 de euro, spre exemplu, deoarece un alt coleg primeşte
45 de euro. Până la urmă, un angajator poate oricând să ia decizii de oportunitate în negocierea nivelului diurnei oferite şi stipulată astfel în contractul de muncă încheiat cu fiecare şofer în parte.
„Ar fi bine, totuşi, ca transportatorii să aibă grijă şi să nu genereze circumstanţe care ar putea fi interpretate în defavoarea lor de către organele de inspecţie fiscală”, a precizat consultantul fiscal Petrică Horga, referindu-se la plata diurnei in functie de kilometrii rulati, de pilda, sau de tipul autovehiculului condus – van, camioneta, camion.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit