Principiul V2G, sau vehicle-to-grid, o tehnologie de schimb bidirecțional care va permite în curând vehiculelor Renault să restituie o parte din energia electrică stocată în baterii pentru a optimiza funcționarea rețelei și a compensa caracterul intermitent al energiilor regenerabile.
Pe această temă, și pentru a merge și mai departe, CEA, un actor major în domeniul cercetării, și Grupul Renault, pionier și expert în vehicule electrice, lucrează deja la generațiile viitoare ale acestor tehnologii V2G care vor fi implementate până la sfârșitul deceniului. În acest scop, CEA și Grupul Renault au dezvoltat împreună o nouă arhitectură de convertor electronic de putere direct integrată în încărcătorul vehiculului.
Rezultatul a aproape trei ani de cercetare și obiectul a 11 brevete comune, acest convertor de putere1, dezvoltat din materiale inovatoare și mai compact, va reduce pierderile de energie cu 30%, va îmbunătăți timpul de reîncărcare a vehiculului și va garanta durabilitatea bateriei. Mai mult decât atât, va fi bidirecțional, stocând energia din rețeaua electrică.
Materiale inovatoare
Echipele de cercetare și dezvoltare ale CEA și ale Grupului Renault și-au combinat expertiza în domeniul electronicii de putere la bord, în special în domeniul materialelor semiconductoare cu bandă interzisă largă, fie că este vorba de nitrură de galiu (GaN) sau de carbură de siliciu (SiC).
Ca urmare, noua arhitectură bazată pe materiale semiconductoare cu bandă largă permite reducerea pierderilor de energie cu 30% în timpul conversiei și reducerea încălzirii cu aceeași valoare, facilitând răcirea sistemului de conversie.
Jean-François Salessy, vicepreședinte Advanced Engineering, Grupul Renault, explică: „Acest proiect cu CEA ne-a depășit așteptările, confirmând capacitatea de a obține performanțele așteptate în materie de eficiență și compactitate. El deschide perspective puternice pentru electronica de putere, care reprezintă o adevărată provocare în vehiculul electric, pentru a utiliza cât mai bine capacitățile bateriilor. Cu o încărcare bidirecțională, vehiculul deservește rețeaua electrică și permite consumatorului final să reducă costurile energetice.”
Reducerea volumului încărcătorului
În plus, activitatea inginerilor de optimizare a componentelor active (semiconductori) și pasive (condensatori și componente inductive înfășurate) a permis o reducere a volumului și a costului încărcătorului. Datorită utilizării materialelor din ferită, dedicate frecvențelor înalte, și a unui proces de injecție a formei numit „Power Injection Molding”, convertorul a devenit mai compact.
„Suntem mândri să sprijinim Grupul Renault în această dezvoltare”, a declarat Sébastien Dauvé, CEO al CEA-Leti. „Am reușit să reunim viziunea de sistem a Grupului Renault privind electrificarea vehiculului și a grupului motopropulsor, precum și competențele echipelor noastre în materie de arhitecturi și componente de convertoare; în final, am implementat o arhitectură adaptată nevoilor și cu o valoare adăugată ridicată.”
Către mai multă performanță
Această nouă arhitectură de convertor oferă o capacitate de încărcare de până la 22 kW în modul trifazat, permițând o încărcare mai rapidă a vehiculului și asigurând în același timp durabilitatea bateriei. De asemenea, aceasta permite încărcătorului să fie bidirecțional, astfel încât energia stocată în baterie să poată fi reintrodusă în rețea sau utilizată pentru a satisface nevoile energetice ale unei case autonome, cu condiția ca aceasta să fie echipată cu un contor bidirecțional. Soluția este compatibilă cu standardele de compatibilitate electromagnetică (EMC) ale rețelelor și ale mașinii. „Utilizarea de materiale inovatoare, cu brevete comune Grupului Renault – CEA pentru încărcător, a făcut posibilă fabricarea transformatorului dedicat, care este o componentă cheie în acest tip de dezvoltare, deoarece permite o reducere a volumului cu performanțe care depășesc stadiul actual al tehnicii”, descrie François Legalland, directorul general al CEA-Liten.
Éric Feunteun, COO al Software République și Valérie Pécresse, președintele Région Île-de-France (Franța), lansează oficial „AI for Urban Mobility”, cea de-a șasea provocare a Software République, de la CES (Consumer Electronics Show), una dintre cele mai importante expoziții dedicate inovației tehnologice.
Provocarea „Inteligență artificială pentru mobilitate urbană”
Această cerere de proiecte se adresează cercetătorilor, inovatorilor, start-up-urilor și tuturor celor care știu să prelucreze date și doresc să îmbunătățească mobilitatea urbană și periurbană în regiunea Île-de-France.
„Reafirmată în strategia noastră de dezvoltare și inovare IMPACT 2028, dorința noastră este clară: să facem din Région Île-de-France liderul european în materie de inovații strategice. Această provocare are un dublu scop: de a contribui la apariția unor lideri europeni în domeniul inteligenței artificiale aplicate în industrie, oferindu-le posibilitatea de a colabora cu liderii mondiali în domeniile lor, și de a pune potențialul oferit de inteligența artificială în slujba unor probleme societale majore, cum ar fi mobilitatea”, a declarat Valérie Pécresse, președintele Regiunii Île-de-France.
Obiectivul este de a imagina o soluție inovatoare de mobilitate cu ajutorul AI în jurul vehiculului ușor, propunând:
O inițiativă “powered by Mobilize”.
Informațiile provin de la „Duo” și „Bento”, viitoarele vehicule ușoare dezvoltate de Mobilize, marca Grupului Renault dedicată noii mobilități. 100% electrice și ultracompacte, Duo și Bento au fost concepute pentru mobilitatea partajată a persoanelor și bunurilor în zonele urbane.
Date anonimizate și agregate de la toate vehiculele conectate ale Grupului Renault.
Cu ajutorul acestor date, proiectul ar trebui să permită optimizarea deplasărilor în zonele urbane și periurbane în jurul conceptului Maas (Mobility as a Service).
„Câștigătorul provocării „Inteligența Artificială pentru mobilitatea urbană” se va alătura incubatorului Software République și programului său de sprijin personalizat. Acesta va lucra îndeaproape cu cei 6 parteneri fondatori la proiectul lor. Software République sprijină antreprenorii cu proiecte axate pe mobilitate durabilă, sigură și inteligentă. Start-up-uri din provocările anterioare au fost deja incubate, cum ar fi Geoflex, Vianova, Wattpark și Basemark”, a comentat Éric Feunteun, COO al Software République.
Subvenție de până la 500.000 de euro din partea Région Île-de-France
Juriul, compus din membri ai celor 6 parteneri Software République și ai Région Île-de-France, va selecta în esență soluții inovatoare, aplicabile în Région Île-de-France și care vor demonstra, de asemenea, un potențial de repetabilitate. Angajată în favoarea mobilității durabile, Région Île-de-France dublează investiția propusă de câștigător pentru proiectul său, cu o subvenție de până la 500.000 de euro. Premiul provocării este, de asemenea, deschis start-up-urilor internaționale, dacă acestea au un proiect de înființare în regiunea Île-de-France.
„Inteligența artificială și datele devin din ce în ce mai importante în viziunea producătorilor auto, care devine tot mai tehnologică. Trecem de la mobilitatea fizică, un vehicul care merge din punctul A în punctul B, la o mobilitate bazată pe tehnologia digitală pentru a optimiza și fluidiza toate călătoriile. Provocările noastre viitoare se referă la patru domenii de inovare: mobilitatea electrică, mobilitatea conectată, mobilitatea autonomă și dezvoltarea de noi servicii de mobilitate”, a declarat Luc Julia, director științific al Grupului Renault.
Île-de-France, o regiune pentru inovare în domeniul inteligenței artificiale
Île-de-France este cea mai atractivă regiune din Europa pentru investițiile internaționale directe și beneficiază de unul dintre cele mai atractive ecosisteme de IA. A alege Région Île-de-France pentru a vă înființa afacerea înseamnă a alege:
Prima regiune din lume pentru cercetare și dezvoltare, confirmându-și poziția de centru internațional de inovare.
O proximitate unică față de factorii de decizie importanți din toate sectoarele: energie, finanțe, automobile și aeronautică.
Un ecosistem de formare a talentelor științifice care se numără printre cele mai bune din lume.
Republica software: Un ecosistem de inovare deschis
Fondat de 6 companii partenere: Atos, Dassault Systèmes, Orange, Renault Group, STMicroelectronics și Thales – The Software République este un ecosistem european de inovare deschisă dedicat mobilității inteligente, sigure și durabile. De la crearea sa în aprilie 2021, Software République a desfășurat 5 provocări cu inovatori din întreaga lume. Rezultatul: peste 200 de aplicații primite și 11 start-up-uri incubate. Participanții se pot înregistra pe site-ul Software République și pot aplica, între 5 ianuarie și 10 februarie 2023, cu o propunere care să detalieze proiectul lor, inclusiv investiția, pornind de la datele puse la dispoziție și de la vehiculele de referință, Mobilize Duo și Bento.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit