Ford ca?tiga competitia International Van of the Year Award 2020 (IVOTY) cu gama de modele hibride Transit Custom, care cuprinde variantele Plug-In Hybrid si EcoBlue Hybrid. Trofeul i-a fost inmanat lui Hans Schep, Director General Vehicule Comerciale, Ford Europe, in cadrul ceremoniei desfa?urata la Solutrans, in Lyon (Franta).
Votat de juriul format din jurnalisti de specialitate din 25 de tari, noul Ford Transit Custom Hybrid a castigat cu 97 de puncte, devansand un alt produspropriu,noul Ford Transit EcoBlue Hybrid, care a totalizat 54 de puncte. Pozi?ia a treia i-a revenit modelului Volkswagen Transporter T6.1, celelalte modele selec?ionate fiind noul Renault Master ?i cele mai noi modele Iveco Daily si Fiat Ducato.„Suntem mandri ca juriul IVOTY a selectat gama noastra Transit Custom Hybrid pentru acest premiu prestigios. Operatorii au nevoie de vehicule electrificate practice ?i eficiente, adaptate nevoilor business-urilor, iar noile noastre modele Transit hibride ofera solutii potrivite diferitelor tipuri de utilizare“, a spus Hans Schep cu prilejul anun?arii ca?tigatorului de catre Jarlath Sweeney, presedintele juriului International Van of the Year.
Jarlath Sweeney a mentionatca Ford merita un mare credit pentru gama proprie de autoutilitare care include tehnologii Plug-in Hybrid (PHEV) si diesel mild hybrid (mHEV): „juriul a apreciat directia pe care Ford a luat-o pentru a dezvolta o alternativa viabila de sisteme de ac?ionare care sa raspunda atat cerintelor urbane, cat si celor rurale, intr-o maniera cat mai ecologica. Sistemul Plug-In Hybrid este capabil de emisii zero, fara limitarea razei de actiune, nu face compromisuri in ceea ce priveste sarcina utila sau volumul de incarcare si are un regim simplu de reincarcare.Tehnologia este proiectata sa functioneze cu energie electrica in oras, pentru a ajuta la imbunatatirea calitatii aerului local. Pana in prezent, niciun alt producator nu a mers pe aceasta ruta alternativa“, a spus acesta, completat de Jarlath Sweeney: „de-a lungul competi?iei, ini?iata in 1992, Ford Europe a castigat premiul IVOTY de sase ori. Prima recunoa?tere a fost in 2001, cu Ford Transit, urmata de premierea din 2003 a modelului Ford Transit Connect. in 2007, Ford Transit a avut din nou succes, urmat de aprecierea din 2013 a noului Ford Transit Custm, Transit Connect ob?inand din nou onorurile in anul urmator. Acum a venit randul hibrizilorTransit Custom sa se bucure de glorie.“
Autobuzul Citaro hibrid a fost gandit ca un pas firesc in eficientizarea modelului conventional diesel, al carui motor Euro 6 este recunoscut pentru consumul redus de carburant. Versiunea cu sistem paralel diesel-electric poate fi achizitionata cu un efort suplimentar investitional minim si asigura o economie de motorina de pana la 8,5%. Foarte important, din punct de vedere al exploatarii si al performantelor la rulare nu este nicio diferenta fata de modelul standard.
Daimler Buses a mizat mult timp pe tehnologia diesel, pe care a imbunatatit-o si a eficientizat-o continuu, in conditiile in care alti producatori europeni au venit inca de acum cativa ani cu sisteme de propulsie alternativa care sa raspunda cerintelor de reducere a poluarii urbane. Producatorul german a preferat sa fie pragmatic si sa se concentreze asupra comenzilor consistente primite pentru Mercedes-Benz Citaro diesel, iar acum, cand tehnologia a atins un anumit nivel de maturitate si este si mai accesibila din punct de vedere financiar, prezinta versiunea hibrida, care reduce consumul si poluarea cu costuri minime. Tot pentru acest an este planificata lansarea modelului 100% electric, in variantele cu tehnologie E-Cell si F-Cell (celule pe hidrogen).
Presa de specialitate a putut testa Citaro hibrid la sfarsitul anului trecut, la Mannheim, in Germania, in conditii reale de trafic, si, intr-adevar, nu este nicio diferenta din punct de vedere al exploatarii si al performantelor vehiculului comparativ cu versiunea diesel.
Pachet hibrid inteligent
Energia eliberata la franare este recuperata de catre motorul electric – care functioneaza in acest caz ca un generator – si stocata in supercapacitori compacti, montati pe acoperis (doua module avand o capacitate totala de 2 Ah). Ea este apoi folosita de catre motorul electric pentru sustinerea propulsorului cu ardere interna, functionand in paralel cu acesta din urma si contribuind astfel la reducerea consumului de carburant. Chiar si atunci cand nu se franeaza efectiv si doar se ridica piciorul de pe pedala de acceleratie, autobuzul incetineste usor si o cantitate – ce-i drept, mai mica – de energie este, de asemenea, recuperata. Atunci cand supercapacitorii sunt incarcati, motorul diesel functioneaza la ralanti. Incarcarea se face rapid, astfel ca nu este necesar un sistem suplimentar de alimentare de tip plug-in. Cu cat sunt insa mai multe opriri, cu atat se recupereaza mai multa energie pentru sustinerea propulsorului diesel. Pe langa cei doi supercapacitori aferenti sistemului hibrid, care sunt montati in partea din spate a vehiculului, orice autobuz Citaro dispune standard de un supercapacitor amplasat in fata, incarcat de alternator, care este folosit pe sistem de 24 V pentru alimentarea tuturor auxiliarelor.
Intrucat s-a optat pentru acelasi motor electric folosit la autoturismele Mercedes-Benz, acesta nu este suficient de puternic ca sa sustina rularea exclusiv in modul electric, cuplul motor maxim fiind de numai 220 Nm. Motorul electric este montat intre cel diesel si transmisie, iar atunci cand propulsorul electric functioneaza, cel diesel isi reduce in consecinta cuplul.
Foarte important, motorul electric intervine atunci cand este necesar maximum de putere, in special la plecarea de pe loc, facand ca motorul diesel sa fie solicitat mai putin.
De remarcat faptul ca sistemul hibrid functioneaza cu tensiune de 48 V si nu are cerinte specifice de manipulare. Nu este necesara instruirea suplimentara a tehnicienilor de service sau alte scule specifice.
Postul de lucru al soferului este neschimbat la Citaro hibrid fata de modelele conventionale. Nu sunt indicatori privind recuperarea energiei la franare, conducerea economica sau nivelul de incarcare al supercapacitorilor. Soferul nu are nevoie de instructaj suplimentar, conduce in stilul sau obisnuit, iar sistemul isi face treaba. Este adevarat ca directia este putin mai rigida decat in cazul vehiculelor conventionale, iar pompa electro-hidraulica, montata in partea din fata, face putin zgomot in viraje.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit