Pentru segmentele de distributie si transport persoane de pana la 3,5 t sunt disponibile Vito si Viano, relansate in 2010, cu mici retusuri ale caroseriei, sasiului si suspensiilor, cu motor nou Euro 5 de 126-258 CP, cu Start&Stop si cu materiale de calitate superioara la interior. La Viano se foloseste furnir sau piele, peretii compartimentului de bagaje fiind acoperiti cu tapiterie. Sasiul nou creste confortul la rulare, precum si sarcina utila admisibila, care ajunge acum la 1.100 kg in total (din 3,05 t greutate maxima autorizata).
Sprinter, care acopera gama de 3-5 t si are spatiu de incarcare de 7,5-17 m3 in varianta furgon, este disponibil din 2009 cu motor diesel Euro 5 (de 95, 129, 163 sau 190 CP) sau, optional, EEV, mai puternic si mai ecologic. Un rol important in obtinerea unui consum redus il joaca si noua cutie manuala de viteze ECO Gear cu sase trepte plus marsarier, cu rapoarte variate de transmisie pentru fiecare treapta, adaptate la dinamica vehiculului. Datorita noilor motoare, Sprinter e ideal pentru aplicatiile ce implica tractarea unei remorci de pana la 3,5 t, iar cand clientul solicita pre-echipare pentru asta i se ofera automat si ESP trailer. Transmisia ECO Gear este adaptata unor situatii specifice, de la rularea pe autostrada la urcarea rampelor cu remorca, in conditii dificile de drum, si asigura turatii mai mici ale motorului, pentru un consum redus.
Sprinter ofera cea mai mare latime de incarcare din clasa sa pentru usa glisanta de dimensiuni mari (1.300 mm) si cea mai mare latime intre pasajele rotilor (1.350 mm in versiunea cu anvelope simple pe puntea spate).
Sprinter Plug-In hibrid, cu motor pe benzina, este disponibil ca prototip, iar din 2009 doua versiuni de Sprinter pe gaz natural, combi sau cabina dubla, si Sprinter NGT (Natural Gas Technology) au intrat deja in productia de serie. Modelul hibrid este propulsat de un sistem paralel, cu motor electric intre motorul cu combustie interna si transmisia automata. Arhitectura prevede un rezervor de benzina obisnuit, de 100 l, pozitionat intre cele doua axe, si un pachet de baterii Li-Ion, de 175 kg fiecare, instalat in spatele celei de-a doua axe. Datorita noii baterii, greutatea proprie a Sprinterului hibrid furgon este 2,2 t (ampatament standard de 3.665 mm). Pentru modelul cu greutate totala de 3,8 t, sarcina utila atinge 1,6 t, cu putin mai mica decat a Sprinterului cu motor diesel conventional. Sprinter 316 pe gaz natural ofera o putere maxima de 156 CP, costurile de operare fiind cu 30% mai reduse decat cele ale unui motor diesel.
Sprinter NGT este disponibil ca furgon, masina de echipaj, pick-up si autosasiu, in variante de 3,5 t cu ampatament scurt sau lung, iar Sprinter 516 NGT, numai ca pick-up si autosasiu cu greutate totala de 5 t. Cu optiunea Start &Stop, versiunea pe gaz indeplineste normele EEV. Sprinter 4×4 are tractiune electronica 4ETS si poate simula efectul a trei grade diferite de siguranta, cu un nou sistem de schimbare a treptei inferioare de viteza, pentru a spori puterea de tractiune.
Din categoria vanurilor „grele“, de 6-7,49 t greutate maxima admisa, Vario furgon ramane disponibil ca pick-up, sasiu-cabina sau autotractor, basculanta, si poate fi echipat si cu caroserie pentru transport de persoane, unele modele avand tractiune pe toate rotile. Vario poate avea patru variante de ampatament, iar motoarele dezvolta 130-177 CP. Axele sunt rigide, cu arcuri parabolice, motorul este pozitionat in fata, iar franele sunt pe disc pe toate axele, cu ABS standard. Vario este echipat cu transmisie manuala cu cinci trepte, dar optional se poate monta cutie de viteze cu sase trepte, pentru versiunea de 177 CP, precum si o cutie automata, pentru toate variantele de propulsie.
Pentru distributie urbana si regionala, transport pe distante lungi, dar si ca masina de pompieri sau gunoiera, DAF propune modelul LF, disponibil cu mai multe greutati, ampatamente si puteri, atat ca autotractor, cat si ca autosasiu, cu cabina normala sau de dormit. LF 45 este oferit in variante de 7,5-12 t greutate totala, iar LF 55, in variante de 12-21 t sau, in combinatii, de 32 t. Pentru gunoiere sau betoniere, modelele cu sase cilindri sunt disponibile cu priza de putere de 400 Nm, iar pentru transport la temperatura controlata se monteaza un generator, direct pe motoarele cu sase cilindri, sporind intervalele de service pentru cureaua Poly V.
Pentru vehiculele care transporta combustibil este oferita optional o toba de esapament cu amortizarea zgomotului, care poate prezenta interes si pentru transportul de materiale de constructii, deoarece permite o garda la sol mai mare. Camioanele LF au in standard motorizari EEV, care permit o reducere a nivelului de particule cu 33% fata de versiunile Euro 5, fara montarea filtrului de particule. Aceasta performanta a putut fi atinsa gratie cresterii de la 1.600 la 1.800 de bari a presiunii de injectie a motoarelor Paccar FR (de 4,5 l, cu patru cilindri, de 140, 160 sau 210 CP) si Paccar GR (de 6,7 l, cu sase cilindri, de 224, 250, 285 si 300 CP). Toate modelele LF dispun standard de sistem de avertizare care semnalizeaza presiunea scazuta din pneuri, ceea ce ajuta la reducerea consumului de combustibil, dar si a riscului de explozie a anvelopei. La sfarsitul lui 2010 a intrat in productie LF hibrid, despre care puteti citi mai multe in articolul dedicat testului comparativ la care au participat camioane hibrid.
Greutatea proprie redusa, designul robust, motoarele puternice si o gama larga de configuratii de sasiuri si axe fac seria CF de la DAF potrivita pentru aplicatii diverse, de la transport urban la sarcini speciale precum cele ale masinilor de pompieri, autocisternelor, vehiculelor pentru constructii sau de transport la distanta. CF vine cu trei optiuni de cabine: Day Cab, Sleeper Cab si Space Cab, care ofera o inaltime interioara de 2,23 m.
CF65 este echipat cu noul motor Paccar GR de 6,7 l, CF75, cu motorul PR de 9,2 l, iar CF85 are motor Paccar MX de 12,9 l, folosit si pe XF105. Aceste trei grupuri motopropulsoare au puteri nominale de la 220 CP la 510 CP, in functie de nevoile specifice. Seriile CF75 si CF85 ofera multe configuratii de axe, de la tractoare 4×2 la vehicule cu trei sau patru axe, cu actionare simpla sau dubla. Seria CF include si versiunea de tractor special FTP cu o axa impingatoare usoara si, in plus fata de versiunea cu axa tandem HT1355T cu butuc reducator, de 21 sau 26 t, este disponibila acum si cu reductor simplu pentru sasiurile 6×4 si 8×4 ale mixerelor de beton, cu greutate totala de 26 t pentru FAT CF 6×4 si de pana la 32 t pentru FAD CF85 8×4. Iar versiunea de 19 t a CF65 este disponibila si cu axa spate de 13 t, pentru o rezerva pe axa motoare si reducerea supraincarcarii in cazul incarcaturilor partiale. In plus, CF mai este disponibil in doua variante de sasiu 8×2 cu trei axe spate, din care cea din mijloc este motoare, cea din fata, directoare, iar ultima este tractoare in cazul FAK CF85 (care se preteaza la echipare cu carlig, lant sau incarcator cu skip, deci se foloseste la reciclarea deseurilor, constructii, fier vechi sau transport de containere) si tractoare si directoare in cazul FAQ CF85 (care poate fi folosit ca platforma hidraulica, presa de gunoi, vidanja sau la colectarea laptelui). FAK CF85 are prima si a treia axa spate liftabile, deci poate fi folosit si ca 4×2 sau 6×2 cand este incarcat partial, si permite o greutate totala de 32-35,5 t sau de 40-50 t in ansamblu rutier, in functie de restrictiile din fiecare tara. Iar FAQ CF85, datorita greutatii sale proprii mici, de 9.100 kg, permite o capacitate de incarcare de circa 27 t. Cele doua modele sunt disponibile cu cabina de zi, de dormit sau Space Cab si cu motor Paccar MX de 360-510 CP, inclusiv EEV.
DAF XF105 are o cabina spatioasa, cu o inaltime a plafonului deasupra tunelului motor de 175 cm la modelul Space Cab, respectiv 210 cm la Super Space Cab, gratie tunelului motor de numai 15 cm. Motorul Paccar MX, proiectat si fabricat de DAF, combina performantele foarte bune cu consumul redus. Propulsorul este disponibil in versiuni de 410, 460 si 510 CP, cu cupluri maxime de 2.000, 2.300, respectiv 2.500 Nm, si corespunde normelor de poluare Euro 5 datorita sistemului de injectie SMART si tehnologiei DAF SCR, care face inutil orice filtru. De asemenea, motorul MX poate fi comandat cu o performanta frana de motor integrata, asigurand o putere de franare de la 200 kW la 1.500 rpm la 325 kW la 2.100 rpm.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit