Asociația Germană a Expeditorilor și Operatorilor Logistici DSLV și Agenția Germană pentru Energie (dena) au realizat un studiu de piață din care reiese că 54% dintre companiile chestionate intenționează să investească în vehicule cu emisii zero – în principal în camioane electrice cu baterie – în următorii șapte ani. Același sondaj mai pune în evidență faptul că accentul în luarea deciziei de investiții se pune acum pe eficiența costurilor vehiculelor nepoluante, în timp ce în 2024 același studiu menționa ca prioritare considerentele strategice privind poziționarea pe piață și responsabilitatea corporativă.
Pe termen mediu, companiile din industria logisticii planifică achiziții de flote de camioane fără emisii, dar deocamdată nu fac investiții concrete, ci așteaptă.
Scutirea de la plata taxei de drum pentru camioane în cazul vehiculelor comerciale fără emisii este menționată de cei mai mulți respondenți drept principalul factor de stimulare a investițiilor (2,3 din 3 puncte), mult înaintea așteptărilor clienților (1,74 puncte), imaginii propriei companii (1,6 puncte) și strategiei CSR (1,5 puncte). Pe de altă parte, costurile de achiziție excesiv de mari pentru vehicule (2,61 puncte), infrastructura de alimentare insuficientă (2,52 puncte) și lipsa oportunităților de finanțare (2,38 puncte) rămân cele mai mari obstacole în calea investițiilor.
38% dintre companiile chestionate au deja o infrastructură proprie de încărcare. În medie, respondenții intenționează să acopere 70% din necesarul de încărcare al flotelor prin stațiile proprii. În ceea ce privește construirea acestei infrastructuri interne, cele mai mari provocări sunt costurile ridicate de investiții, lipsa capacităților rețelei și timpii excesiv de mari pentru planificarea și aprobarea conexiunilor la rețea. Potrivit sondajului, companiile vor să plătească 28 de eurocenți/kWh pentru încărcarea la depozit, în timp ce la stațiile publice prețul mediu este de 35 de eurocenți/kWh.
Proporția companiilor participante la sondaj care au solicitat deja subvenții guvernamentale pentru achiziția de vehicule comerciale grele fără emisii este relativ scăzută, o treime din total, dar rata lor de succes este mare: aproximativ 85%. 32% nu au depus cerere deoarece au considerat că finanțarea este insuficientă și o altă treime nu are încă suficiente informații despre asta.
În paralel cu creșterea investițiilor viitoare în vehicule electrice cu baterii, companiile se concentrează asupra decarbonizării rapide a flotelor existente folosind combustibili alternativi: 56% vor să alimenteze tot mai frecvent cu HVO100. Dar de la eliminarea scutirii de la taxa de drum din Germania în 2024 doar 6% dintre respondenți mai vor să investească în vehicule cu bio-CNG sau bio-LNG.
Comentând rezultatele sondajului din 2025, reprezentanții DSLV explică faptul că expeditorii și operatorii logistici iau deciziile de investiții pe baza unor parametri clari de profitabilitate, a unor date economice clare.
Deci investițiile în soluții care să dovedească grijă pentru mediu și climă trebuie să fie rentabile, altfel nu se vor face. Iar guvernul german, amintește DSLV, a făcut primii pași în această direcție prin extinderea până la mijlocul lui 2031 a scutirii de la plata taxei de drum pentru vehiculele fără emisii, oferind astfel stabilitate mai mare în planificare. Planul Master pentru Infrastructura de Încărcare 2030 indică, de asemenea, direcția corectă pentru promovarea încărcării la depozit. Iar acum este important ca programele de finanțare să fie elaborate astfel încât să fie eficiente și să corespundă cerințelor operaționale ale industriei de transport de marfă. Costurile și disponibilitatea energiei electrice sunt, de asemenea, cruciale pentru trecerea rapidă la această soluție, dar aici sunt chemați să intervină în special operatorii de rețea.
Târgul internațional de referință pentru industria transporturilor, Solutrans — desfășurat între 18 și 22 noiembrie la Lyon Eurexpo — a pus accent pe provocările tranziției energetice, digitalizării și inovației. MAN oferă soluții relevante și eficiente în toate aceste domenii, lucru demonstrat prin gama sa extinsă de vehicule cu emisii zero și emisii reduse. Producătorul urmărește o strategie clară de decarbonizare, propunând soluții care contribuie deja la reducerea amprentei de carbon a transportului rutier de marfă. Acestea includ camioanele electrice MAN eTruck, aflate deja în operare în toată Europa, vehicule alimentate cu biocombustibili și îmbunătățiri continue ale eficienței energetice a motoarelor cu combustie internă, favorizând economii de carburant și emisii mai scăzute.
La standul său, producătorul a expus tractoarele și șasiurile electrice MAN eTGX și eTGS, concepute pentru o gamă largă de aplicații — de la transport pe distanțe lungi la construcții. Vizitatorii au putut vedea câteva dintre vehiculele reprezentative MAN, precum un MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH EB echipat cu basculantă Meiller Trigenius și macara Palfinger, un MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH EB cu sistem de cârlig Dalby, și un MAN eTGX 20.544 4×2 BL SA EB pentru semiremorcă.

Gama de camioane electrice și premiera mondială a modelului MAN eTGL cu box frigorific
Gama MAN de camioane electrice se adaptează tuturor nevoilor clienților, oferind peste un milion de configurații posibile. Cu trei, patru, cinci, șase sau șapte module de baterii poziționate modular, șasiurile MAN eTGX și eTGS între 18 și 33 de tone permit o flexibilitate excepțională. Sunt ideale, de exemplu, pentru varietatea largă de carosări din industria construcțiilor, oferind spațiu flexibil pentru montaj pe șasiu și o gamă largă de prize de putere electrice și mecanice.
Camioanele pot fi configurate extensiv datorită celor nouă ampatamente disponibile, șase variante de cabină, mai multe niveluri de putere (333, 449 sau 544 CP), axe tractate direcționale sau nedirecționale și suspensii variabile. De asemenea, este disponibil un al șaptelea pachet de baterii pentru modelele 6×2, montat prin MAN Individual.
Pentru distribuția urbană, MAN a prezentat în premieră mondială camionul frigorific MAN eTGL. Cu o sarcină utilă de până la 6,6 tone, modelul este bazat pe versiunea de 12 tone din gama diesel și folosește aceleași componente tehnice ca eTGS și eTGX. Bateriile, dezvoltate special pentru vehicule comerciale și produse în uzina din Nürnberg, sunt integrate în interiorul ampatamentului și oferă o capacitate utilizabilă de 160 kWh — echivalentul a 310 km autonomie pentru o boxă standard și 260 km pentru o boxă frigorifică.
Modelul impresionează prin manevrabilitate datorită ampatamentului scurt. Încărcarea durează în jur de 30 de minute, prin CCS cu până la 250 kW — perfect pentru pauza legală a șoferului. Vizitatorii au putut testa și un MAN eTGL pe pista exterioară a târgului.

Hidrogen pentru aplicații grele
Un alt vehicul zero emisii prezentat la Solutrans a fost MAN hTGX, camionul alimentat cu hidrogen distins cu Truck Innovation Award 2025 de juriul ITOY. Modelul a avut premiera sa în Franța. MAN hTGX oferă o alternativă la camioanele electrice cu baterii în regiunile în care infrastructura de încărcare este insuficientă sau în piețele unde hidrogenul este deja disponibil.
Totuși, adoptarea sa în Franța depinde de scăderea costului hidrogenului verde. Modelul va fi disponibil în configurații 6×2 și 6×4, cu sarcină utilă ridicată și o autonomie de până la 600 km. Motorul cu hidrogen MAN H4576, un șase cilindri de 16,8 litri bazat pe platforma D38, oferă 520 CP și 2.500 Nm între 900–1.300 rpm. Injecția directă de hidrogen asigură o reacție promptă.
Cu o presiune de 700 bari și o capacitate totală a rezervoarelor de 56 kg, camionul poate fi alimentat în mai puțin de 15 minute. Emisiile de sub 1 g CO₂/kWh permit clasificarea oficială ca vehicul „zero emisii” conform noilor reglementări europene.
Motoare cu combustie: biocombustibili…
Pe lângă electromobilitate și hidrogen, producătorul mizează și pe soluții de tranziție precum biocombustibilii B100 și HVO100 pentru aplicațiile greu de electrificat. MAN oferă deja posibilitatea utilizării HVO100 pe toate vehiculele sale diesel, inclusiv cele din gama MAN TGE, și compatibilitate B100/B100 Exclusive pe majoritatea motoarelor cu combustie internă. Biocombustibilii reprezintă aproximativ 20% din vânzările producătorului, confirmând rolul său de pionier.
Date AAA – Piața franceză (1 ianuarie–30 septembrie 2025)
Biogaz: 2%
HVO: 3%
B100 compatibil: 5,5%
B100 exclusiv: 5,7%
MAN Truck & Bus France
HVO: 2%
B100 compatibil: 9,2%
B100 exclusiv: 9,6%
La Solutrans, MAN a anunțat că noul motor D30 — disponibil pe tractoarele MAN PowerLion TGX și TGS de 480 și 520 CP — poate fi utilizat acum în mod B100 Exclusive, datorită noului senzor MAN GreenLion. Pentru restul motoarelor, producătorul oferă senzorul MAN GreenBox, care permite operarea în mod „B100 Locked”, garantând utilizarea exclusivă a carburantului B100 prin analiză spectrometrică.
GreenBox poate fi instalat pe vehicule ușoare și grele echipate cu motor D08 (MAN TGM/TGL – 190, 220, 250, 290 CP) și motor D26 EVO (MAN TGX/TGS – 440, 480, 520 CP).


…și eficiență energetică optimizată
Pentru clienții care nu au făcut încă tranziția către electric sau biocombustibili, MAN oferă tehnologie diesel de ultimă generație. Noul sistem de propulsie MAN D30 PowerLion promite până la 5% economie de combustibil față de modelele anterioare, datorită unei eficiențe maxime de peste 50%, injecției Common Rail XPI de 1.800 bari cu injectoare în 10 orificii și unui sistem optimizat de turboalimentare.
Motorul cu SCR dublu este combinat cu transmisia nouă MAN TipMatic 14 și cu cea mai recentă generație de punți hipoide MAN. Opțional, sistemul poate fi echipat cu frână de motor CRB de până la 355 kW, iar un retarder de 47 cu până la 4.700 Nm, contribuie suplimentar la reducerea consumului.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit