Upply, Ti și IRU au publicat Indexul european al tarifelor pentru al doilea trimestru din 2023 (https://market-insights.upply.com/en), din care reiese că cele mai mari șase scăderi ale tarifelor spot față de trimestrul anterior au fost toate pe culoarele de import care provin din porturile Anvers sau Rotterdam.
Pe rutele de export, prețurile de transport pe bază de contract au ajuns la 120,4 puncte, în scădere cu 3,3 puncte față de primul trimestru al lui 2023 și cu 4,8 puncte față de al doilea trimestru din 2022. Iar tarifele spot pe rutele de export au scăzut până la 118,9 puncte, mai puțin cu 12,9 puncte decât în trimestrul anterior și cu 4,8 puncte față de perioada similară din 2022.
Pe rutele de import, tarifele din contracte au ajuns la 129,1 puncte, în creștere cu 0,4 puncte față de trimestrul anterior și în scădere cu 2,0 puncte față de anul anterior, iar cele spot au ajuns la 121,2 puncte, în scădere cu 2,3 puncte față de trimestrul anterior și cu 3,1 puncte față de anul anterior.
Principalul factor care duce la tarife spot mai mici pe rutele de import din porturi este consumul european scăzut, ca urmare a peste 18 luni de rate mari ale inflației și peste 12 luni de creștere a ratelor dobânzilor.
Datele disponibile de la institutele naționale de statistică pentru al doilea trimestru din 2023 arată o scădere a consumului total față de perioada similară din 2022 cu 3,6% în Franța, 4,0% în Germania, 2,6% în Marea Britanie, 2,8% în Italia și 5,5% în Spania. Retailerii europeni se adaptează acum la o bază de consumatori mai săracă în termeni reali decât în urmă cu un an și se pregătesc pentru semestrul al doilea din 2023 comandând volume mai mici de bunuri pentru a satisface cererea redusă pe termen scurt și mediu.
Scăderea tarifelor de transport pe bază de contract a fost mult mai mică, explicația fiind, ca și în cazul altor rute europene, un optimism mai mare din partea mediului de afaceri comparativ cu 2022, când prețurile energiei și inflația erau mult mai mari.
Pentru rutele de export tarifele au scăzut mai mult decât pentru cele de import. Cele spot au scăzut de cinci ori mai mult decât tarifele spot de import, ca rezultat al unei combinații de prețuri mari de producție (care fac ca bunurile europene să fie mai puțin competitive pe piața mondială), cerere mai mică din partea partenerilor comerciali și rate ridicate ale dobânzilor care descurajează investițiile în bunurile europene.
Perspectivele tarifelor de transport spre și dinspre porturile europene depind de evoluția inflației din Europa din lunile următoare și de capacitatea consumatorilor de a absorbi o eventuală creștere viitoare a prețurilor.
Conform Indexului european al tarifelor de transport publicat de Upply, Ti și IRU pentru al doilea trimestru din 2023 (https://market-insights.upply.com/en), tariful de transport pe bază de contract de la Varșovia la Duisburg a crescut cu 0,2% față de trimestrul anterior, până la 1.510 euro (1,40 de euro/km) și este acum mai mare cu 6,9% decât în trimestrul al doilea din 2022. Iar tariful spot a scăzut cu 1,4% față de trimestrul anterior, până la 1.626 de euro (1,51 de euro/km), și cu 6,0% față de anul anterior.
La retur tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,0% față de primul trimestru din 2023, până la 1.182 de euro (1,09 euro/km), dar sunt cu 1,3% mai mari față de trimestrul al doilea din 2022, iar tarifele spot au scăzut cu 0,9% față de primul trimestru din 2023, până la 1.381 de euro (1,27 de euro/km), și cu 2,6% față de trimestrul al doilea din 2022.
Cererea din Germania rămâne imprevizibilă: datele din primul trimestru al anului indică o revenire, dar în trimestrul al doilea producția a scăzut din nou, ușor, cu 0,2 puncte față de primul. În timp ce producția de bunuri de capital a scăzut cu 0,3 puncte. Cam la fel stă și consumul din această țară: cifra de afaceri ajustată sezonier din retail a fost cu 0,4 puncte mai mare față de primul trimestru și cu 4,0 puncte mai mare decât în perioada similară a anului anterior (deși încă peste nivelul din 2019), iar unele categorii cheie de produse au scăzut – alimentele cu 2,8 puncte și echipamentele de uz casnic cu 1,7 puncte.
Pe de altă parte, în Polonia inflația rămâne una dintre cele mai ridicate din Europa, cu un vârf de 18,4% în februarie și cu o scădere de atunci încoace, până la 11,5% în iunie. Datele din trimestru al doilea 2023 indică o scădere a consumului cu 0,68 de puncte, determinată în mare parte de reducerea cheltuielilor pentru produse neesențiale, cum ar fi îmbrăcămintea (-5,8) și mobilierul și electricele (-3,3), în timp ce consumul de alimente a crescut cu 3,1 puncte.
Producția poloneză a început să dea semne de încetinire după o rezistență impresionantă pe tot parcursul lui 2022: cea din industria prelucrătoare a scăzut în trimestrul al doilea din 2023 cu 4,6 puncte față de primul, și cea de bunuri intermediare – esențiale pentru transporturi pe relația Varșovia-Duisburg – cu 4,5 puncte. Iar comenzile industriale noi sunt cu 13,9 puncte mai mici. Estimările Upply pentru această rută sunt că tarifele pot încă să mai scadă, câtă vreme informațiile de la institutul german de statistică Destatis pentru trimestrul al doilea plasează comenzile noi în scădere cu 4,0 puncte față de trimestrul anterior și cu 5,0 puncte față de anul precedent, din cauza scăderii comenzilor din partea cumpărătorilor străini. Este, probabil, primul semn de creștere a ratei dobânzii în economiile principalilor parteneri comerciali ai Germaniei, și reducerea cererii va scădea și cererea de transport, și tarifele.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit